خبرگزاری کار ایران

اختصاصی ایلنا/

هزاران کارگر ساختمانی اصفهان زیر باران حوادث کار بی‌سرپناهند

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۲۶

کارگاههای ساختمانی مهم‌ترین سهم را در وقوع این حوادث ناگوار دارند تا جایی که ۵۰ درصد متوفیان ناشی از حوادث کار در این بوده‌اند / در دو سال گذشته ۲۴ هزار و ۶۰۰ کارگر ساختمانی در استان اصفهان، بیمه شده‌اند و تعداد متقاضیان در سال جاری نیز قابل توجه است.

اصفهان – ایلنا: بیمه برای یک کارگر ساختمانی حکم طلا را دارد، چرا که هیچ تضمینی برای سالم بیرون آمدن از کارگاههای نا‌امن و بدون تجهیزات و نظارت ساختمانی وجود ندارد، به همین دلیل است که بیش از ۳۰ هزار کارگر اصفهانی برای استفاده از این چتر حمایتی، دست کم هنگام درمان خود، ثبت نام کرده‌اند و ده‌ها هزار نفر دیگر هم پشت نوبت قرار دارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پس از مشکلات معیشت و دستمزد، «حوادث ناشی از کار»، چالش برانگیز‌ترین موضوع در جامعه کارگری اصفهان به شمار می‌آید که با نیم نگاهی به آمار تکان دهنده جراحت، قطع عضو و حتی مرگ و میر این قشر در محیط‌های کار، می‌توان دغدغه ۶۰ درصد از جمعیت استان، برای سالم برگشتن نان آورشان را درک کرد.

بر اساس آمارهایی که رئیس اداره بازرسی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اصفهان اعلام کرده، در سال ۹۰ بیش از هزار و ۷۳۹ مورد حادثه ناشی از کار در استان رخ داده که ۶ درصد آن‌ها منجر به فوت ۱۲۰ مورد نقص عضو، ۲۳۲ مورد قطع عضو، ۷۶۰ مورد شکستگی و ۶۲۳ مورد منجر به سایر حوادث شده است.

مرگ ۵۲ کارگر در کارگاههای ساختمانی

امیر مسعود حاجی رستم تعداد متویان ناشی از حوادث کار در سال گذشته را ۱۰۴ نفر اعلام کرد که نسبت به سال ۸۹، که ۱۰۳ حادثه بود، افزایش مختصری نشان می‌دهد. اما کارگاههای ساختمانی مهم‌ترین سهم را در وقوع این حوادث ناگوار دارند تا جایی که ۵۰ درصد متوفیان ناشی از حوادث کار در بخش ساختمان بوده‌اند. بخش صنعت نیز با ثبت ۹۱۲ حادثه کار در جایگاه دومین بخش پرحادثه قرار می‌گیرد اما در مقایسه تعداد شاغلان ساختمان و بخش صنعت، آمار و ضریب وفور حوادث در بخش ساختمان بیش از صنعت است.

به گفته وی مهم‌ترین نقش کارفرمایان در بروز این حوادث، نا‌امن بودن ماشین آلات و محیط کار، عدم نظارت، نبود آموزش و عدم تهیه تجهیزات حفاظت فردی است اما کارگران نیز به دلیل بی‌توجهی به مقررات و ایمنی و تعجیل در کار مقصرند.

بسیاری از کارگران ساختمانی بیمه نیستند

با توجه به این شرایط، حمایت‌های درمانی وبیمه‌ای برای این قشر از کارگران اهمیت ویژه‌ای دارد و به همین دلیل بود که از سال ۸۹ طرح بیمه کارگران ساختمانی در دستور کار تامین اجتماعی قرار گرفت.

معاون بیمه‌ای اداره کل تامین اجتماعی استان اصفهان در گفتگو با ایلنا، مهم‌ترین مانع بیمه شدن تمام فعالان صنعت ساختمان را تعیین سهمیه برای هر استان دانست و افزود: این سهمیه باید از سوی مجلس، تعیین و به سازمان تامین اجتماعی اعلام شود که برای امسال، اقدامی صورت نگرفته‌ایم.

سعید وحید با اشاره به ثبت نام بیش از ۳۰ هزار کارگر برای قرار گرفتن زیر پوشش بیمه، گفت: این رقم بر اساس آمارهایی است که اداره کل فنی و حرفه‌ای استان منتشر کرده و رقم دقیقی از کارگران متقاضی بهره‌مندی از خدمات بیمه، وجود ندارد.

بیمه برای کارگران، حکم طلا را دارد

وی سهمیه‌های اعلام شده برای بیمه کارگران ساختمانی استان اصفهان را در سالهای ۸۹ و ۹۰، به ترتیب ۱۴ هزار و ۶۰۰ و ۱۰ هزار نفر عنوان کرد و گفت: به طور کلی در دو سال گذشته ۲۴ هزار و ۶۰۰ کارگر ساختمانی، بیمه شده‌اند و تعداد متقاضیان در سال جاری نیز قابل توجه است چرا که بیمه برای یک کارگر ساختمانی، حکم طلا را دارد.

معاون بیمه‌ای اداره کل تامین اجتماعی استان اصفهان در ادامه از رضایت کارگران بیمه شده، از خدمات این بخش خبر داد و افزود: تاکنون هیچ مورد شکایت یا انتقادی از سوی بیمه شدگان، دریافت نکرده‌ایم.

اصفهان دومین استان پر حادثه کار

با وجودی که طرح بیمه کارگران ساختمانی به صورت درست و کامل کارگران این بخش را تحت پوشش قرار نداده و هنوز بسیاری از کارگران ساختمانی در استان اصفهان بیمه تامین اجتماعی نیستند، آمار‌ها نشان می‌دهد اصفهان بعد از تهران بالا‌ترین حوادث کار در بخش ساختمان را به خود اختصاص داده است.

رئیس بازرسی اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان اصفهان دلیل آنرا بالا بودن تعداد شاغلین این نوع فعالیت در استان‌های تهران و اصفهان، بالا بودن متراژ پروانه‌های ساختمانی صادره و بالا بودن پروژه‌های عمرانی در این دو استان نسبت به سایر استان‌ها می‌داند.

سهم حق بیمه کارفرمایان بالاست

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در گفتگو با ایلنا، با اشاره به اینکه هنوز معضل بیمه کارگران ساختمانی حل نشده، اظهار داشت: مجلس و دولت بر سر انشاء این قانون اختلاف دارند و مجلس باید اصلاحیه و تفسیر این قانون را اعلام کند اما متاسفانه هنوز این اقدام صورت نگرفته است.

به گفته عباس حاج رسولی‌ها، از آنجا که با تصویب قانون بیمه کارگران ساختمانی، مبلغ حق بیمه از عوارض ساخت و ساز بیشتر می‌شود، بسیاری از افراد رغبتی به ساخت و ساز ندارند و یا به صورت غیرمجاز اقدام به نوسازی می‌کنند و در ‌‌‌نهایت با پرداخت جریمه‌ای در کمیسیون ماده ۱۰۰ پرونده‌ بسته می‌شود، ‌ آن هم بدون اینکه کارگران ساختمانی بیمه شوند.

وی خواستار تعدیل نرخ بیمه کارگران ساختمانی شد و گفت: شورا‌ها با لغو بیمه کارگران ساختمانی موافق نیستند اما سهم پرداختی کارفرمایان باید از چهار به یک درصد کاهش یابد.

هزاران کارگران اصفهانی، زیر باران حوادث کار

این در حالی است که خشکسالی و مشکلاتی که سالهای اخیر برای ساکنان حوضه زاینده رود و به ویژه کشاورزان ایجاد کرده در کنار مهاجرپذیر بودن استان، دست به دست هم داده تا جمعیت کارگران ساختمانی در اصفهان روز به روز افزایش یابد و معیشت خانواده‌های زیادی به این کارگاههای پرخطر گره خورده است و بی‌توجهی به سلامت و امنیت شغلی آن‌ها، ضرر و آسیب‌های جدی به جامعه وارد می‌کند.

.............................

ناهید شفیعی

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز