خبرگزاری کار ایران

فعالان کارگری در خراسان شمالی اعتراض کردند:

ادامه مداخله بازماندگان دولت دهم در امور صنفی کارگران

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۲۱۳

چکیده: «از سه سال گذشته تا کنون مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی بدون در نظر گرفتن قانون کار، هر فردی را که خود صلاح بداند به عنوان نماینده کارگران به هیأت‌های تشخیص و حل اختلاف معرفی می‌کند.»

رییس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار خراسان شمالی بابیان اینکه اعضای کارگری هیات‌های تشخیص و حل اختلاف ادارات کار بجنورد و شیروان بدون اطلاع این تشکل صنفی کارگری انتخاب شده‌اند، گفت: تشکیل جلسات هیأت حل اختلاف اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی بدون حضور نماینده کارگران غیر قانونی است.

«داوود امیری» در این باره به ایلنا گفت: از سه سال گذشته تا کنون مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی بدون در نظر گرفتن قانون کار، هر فردی را که خود صلاح بداند به عنوان نماینده کارگران به هیأت‌های تشخیص و حل اختلاف معرفی می‌کند.

وی افزود: این در حالی است که مطابق مواد ۱۵۸ و ۱۶۰ قانون کار، کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار مرجع صلاحیت دار برای معرفی نماینده کارگران در هیأت تشخیص و حل اختلاف استان است.

امیری بیان کرد: چنین اقدامی باعثتضییع حقوق کارگرانی می‌شود که بر اثر اختلاف با کارفرما راهی مراجع تشخیص و حل اختلاف می‌شوند.

این مقام کارگری افزود: علاوه بر این تخلفات، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص انتخاب اعضای کارگری هیات‌های حل اختلاف سازمان تامین اجتماعی و هیات امنای اماکن ورزشی متعلق به کارگران استان نیز خودسرانه اقدام می‌کند.

وی از مسوولان استان به خصوص استاندار خراسان شمالی خواست با اینگونه اقدامات برخوردی جدی و قاطع نماید، زیرا شواهد موجود نشان می‌دهد که در ترکیب جدید اعضای کارگری برخلاف قانون افرادی با ماهیت کارفرمایی و یا بازنشسته حضور دارند.

گفتنی است هفته گذشته نیز استاندار خراسان شمالی با انتقاد از آمارهای ارائه شده از سوی مدیرکل کار، تعاون و امور اجتماعی گفته بود: کدام عقل قبول می‌کند که بیکاری در شهرستان فاروج ۵ درصد باشد؟ در حالی که مردم وجود بیکاران را در اطرافشان بیشتر از این آمار‌ها حس می‌کنند.

اداره کار نمایندگان کارگران را نپذیرفت

در همین رابطه فرهاد هدایتی دبیر اجرایی خانه کارگر استان خراسان شمالی با تایید رفتار مداخله جویانه مدیرکل کنونی تعاون، کار و رفاه اجتماعی این استان، گفت: آخرین بار در تاریخ ۱۷ مهرماه کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار طبق قانون اعضای کارگری جدید هیات‌های تشخیص و حل اختلاف اداره کار را برای دریافت اعتبار نامه به اداره کار معرفی کرد.

وی با بیان اینکه مسئولان اداره کار به این بهانه که چون در حال حاضر ظرفیت هیات‌های مورد نظر تکمیل است امکان استفاده از نمایندگان جدید وجود ندارد، از صدور اعتبار نامه خودداری کردند.

این مقام کارگری ادامه داد: خودداری اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان خراسان شمالی از صدور اعتبار نامه برای اعضای معرفی شده در حالی است که طبق قانون، کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان به عنوان تشکل حائز اکثریت می‌تواند هر زمان در خصوص معرفی و جابجایی نمایندگان کارگری حاضر در هیات‌های تشخیص و حل اختلاف تصمیم گیری کند.

وی یاداور شد: این اقدام اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی مصداق بارز دخالت دولت در امور صنفی کارگران تلقی می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز