خبرگزاری کار ایران

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران:

خرید و فروش مار آبی، لاک پشت و سمندر غیر قانونی است

asdasd
کد خبر : ۵۳۳۳۷

خرید و فروش این گونه‌ها در ایام عید غیر قانونی است و ما با فروشندگان برخورد می‌کنیم و در سال گذشته دو هزار گونه نظیر سنجاب، مار آبی، لاک پشت، خارپشت و همچنین برخی گونه‌های وارداتی مانند یوگوآنا کشف و ضبط کردیم و با فروشنگان نیز برابر قانون برخورد شد.

ایلنا: اسماعیل میرانزاده فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: مجوزی برای خرید و فروش جانورانی که خطر انقراض آن‌ها را تهدید می‌کند صادر نمی‌شود و عرضه مار آبی، لاک پشت و سمندر در ایام نوروز در کنار خیابان غیر قانونی است.

فرمانده یگان محیط زیست استان تهران در گفتگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به رواج خرید و فروش جانوران غیر اهلی در ایام نوروز اظهار داشت: هر گونه حیوان وحشی که بدون مجوز از سازمان محیط زیست عرضه شود تخلف است و بر اساس قوانین با آن برخورد خواهد شد.

وی افزود: قانون به صراحت می‌گوید که خرید و فروش حیوانات وحشی و حتی اعضای بدن آن‌ها باید با مجوز و نظارت سازمان حفاظت از محیط زیست باشد و در غیر این صورت خرید و فروش حیوانات غیر اهلی که تحت حاکمیت دولت هستند و انفال محسوب می‌شوند بدون مجوز ممنوع است.

وی در ارتباط با شیوع خرید و فروش گونه‌های غیر اهلی نظیر مار و سمندر آتشین و لاک پشت در ایام نزدیک به عید اظهار داشت: خرید و فروش این گونه‌ها در ایام نزدیک به عید غیر قانونی است و ما با فروشندگان برخورد می‌کنیم و در سال گذشته دو هزار گونه نظیر سنجاب، مار آبی، لاک پشت، خارپشت و همچنین برخی گونه‌های وارداتی مانند ایگوآنا کشف و ضبط کردیم و با فروشنگان نیز برابر قانون برخورد شد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران ادامه داد: گونه‌های کشف شده با نظر کار‌شناسان‌‌ رها سازی شد و برخی از آن‌ها که توان زندگی در طبیعت را نداشتند به مراکز مجاز تحویل دادیم.

وی افزود: با توجه به اطلاع رسانی‌های انجام شده خوشبختانه میزان خرید و فروش این حیوانات کم شده است و مردم نیز کمتر به خرید اینجانوران تمایل نشان می‌دهند.

وی تصریح کرد: گشت‌های ما در طول سال برای کنترل این مسئله وجود دارد اما در ایام نوروز میزان گشت‌ها افزایش خواهد یافت تا با خرید و فروش این حیوانات بر خورد شود.

میرانزاده با اشاره به این مطلب که نگهداری برخی جانوران باعث شیوع بیماری می‌شوند تاکید کرد: به هرحال حیوانات ناقل برخی ویروس‌ها هستند و احتمال سرایت نیز هست و بهترین شیوه این است که اگر فردی توان نگهداری یک حیوان را ندارد اساسا به سمت خرید آن نرود و برای یک جانور هم زندگی در محیط بسته عذاب آور است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران اضافه کرد: برخی در آپارتمان ۵۰ متری می‌خواهند روباه نگهداری کنند که به هیچ وجه کار منطقی و درستی نیست و لازم است افراد از چنین کاری خودداری کنند.

وی گفت: در ایام عید فروش ماهی قرمز و انواع دیگر ماهی رواج می‌یابد که متاسفانه روش فروش آن در سطح شهر هم غیر بهداشتی است و هم غیر اصولی.

میرانزاده گفت: باید نگاه دقیقی به این موضوع داشته باشیم و ببینیم که واقعا چه توجیهی دارد که ماهی از طبیعت جدا شود و در یک ظرف در کوچک نگهداری شود و بعد هم عمر کوتاهی داشته باشد؛ این سنت نادرستی است چرا که حق طبیعی این جانوران زندگی در شرایط آزاد در طبیعت است.

وی در ادامه گفت: اخیرا در گشتی که داشتیم صد لاک پشت را کشف و ضبط کردیم و با خاطیان نیز برخورد قانونی شد.

میرانزاده با بیان این مطلب که برخی متخلفان به مراجع قضایی معرفی می‌شوند گفت: ما ضمن ضبط حیوانات و نوع کشفیات با متخلفین برخورد می‌کنیم و اگر فردی جرمش کیفری باشد به مراجع قضایی معرفی می‌شوند و در غیر این صورت با توجه مصوبات شورای عالی قضایی جرایم اعمال می‌شود.

وی در ارتباط با کسانی که درخواست فعالیت قانونی برای خرید و فروش جانوران غیر اهلی دارند افزود: تعدادی مجوز برای این منظور صادر کردیم و به صورت قانونمند برخی از افراد در حال فعالیت هستند.

وی در پایان گفت: قطعا هیچ مجوزی برای خرید و فروش جانورانی که خطر انقراض آن‌ها را تهدید می‌کند صادر نمی‌شود و  عرضه مار آبی، لاک پشت و سمندر در ایام نوروز در کنار خیابان غیر قانونی است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز