خبرگزاری کار ایران

نامه مطهری خطاب به حداد عادل در صحن مجلس توزیع شد

روحیه خودتان را بر مجلس تحمیل نكنید

کد خبر : ۵۱۰۶۳

كلام آخر اینكه رهبر انقلاب توصیه كردند كه عده‌یی راه نیفتند افرادی را به ضدیت با ولایت فقیه یا بی‌بصیرتی متهم كنند. اقدام جناب آقای حداد، مصداق نقض این توصیه رهبری است.

علی مطهری طی نامه‌یی كه در بین نمایندگان توزیع شد، اعلام كرد بیانیه هفته گذشته، به قلم شخص «حداد عادل» نوشته شده و مخاطب آن هم مطهری بوده است.

او سپس به تفصیل از نظرخود درباره احكام ولی فقیه و وظایف نظارتی نمایندگان مجلس دفاع كرد و مشی حداد عادل را زیر سوال برد.

متن كامل نامه علی مطهری به این شرح است:

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

روز سه‌شنبه مورخ 1/12/91 بیانیه‌یی به قلم آقای حداد عادل در صحن مجلس توزیع شد كه شامل نسبت‌های ناروا به نمایندگان امضا‌كننده استیضاح وزیر كار بود و شاید بیشتر متوجه اینجانب بود. لذا لازم است توضیحی به عرض نمایندگان محترم برسد. بدیهی است كه این توضیح از طرف اینجانب است نه همه استیضاح‌كنندگان.

خلاصه حرف ایشان این است كه اگر مقام معظم رهبری سخنی از وحدت و همدلی مجلس و دولت گفتند، باید تمام وظایف نظارتی موثر مجلس كه در قانون اساسی به آنها تصریح شده است تعطیل شود و چشم بر همه قانون‌شكنی‌ها ببندیم و از حقوق مردم دفاع نكنیم و یا این كارها را صرفا با دستور رهبری انجام دهیم. این در حالی است كه رهبر انقلاب در سخنان سال گذشته خود در دانشگاه كرمانشاه ضمن رد سخن كسانی كه می‌گویند فلان مساله بدون نظر رهبری تصمیم‌گیری نمی‌شود، فرمودند: «مسوولان قوه مجریه، نمایندگان مجلس، مسوولان قوه قضاییه با اختیارات كامل و قانونی، وظایف خود را انجام می‌دهند و ممكن است تصمیماتی بگیرند كه رهبری با آن مخالف باشد، اما رهبری نه حق دارد، نه می‌تواند و نه قادر است كه در این مسائل دخالت كند مگر در جایی كه اتخاذ سیاستی به كج شدن راه انقلاب منجر شود.»

از نظر ما مجلسی كه وظیفه نظارتی خود را انجام دهد و احیانا در موردی اشتباه كند، بهتر از مجلسی است كه چشم بر قانون‌‌شكنی‌ها ببندد و یك مجلس مرده و منفعل و بی‌تفاوت باشد. در استیضاح اخیر اگر رییس‌جمهور آن پروژه سیاسی را اجرا نمی‌كرد هیچ مساله خاصی نبود، چرا استیضاح‌كنندگان را محكوم می‌كنید؟ مثل این است كه فردی از عرض خیابان در مسیر عابر پیاده رد می‌شود و راننده متخلفی او را زیر می‌گیرد، بعد آن فرد را محكوم كنیم كه اصلا چرا از خیابان رد شدی؟

من از جناب آقای حداد خواهش می‌كنم كه تلاش نكنند روحیه مسالمت‌جو و ملاحظه‌كار خودشان را به نام ولایتمداری بر مجلس تحمیل كنند. از ایشان سوال می‌كنم: فرضا قبول كردیم كه چند ماه گذشته و آینده در شرایط ویژه بوده و خواهیم بود، شما قبل از آن، یعنی در بیش از 12 سال دوره نمایندگی‌تان چند اقدام نظارتی انجام داده‌اید؟ پس این روش حضرتعالی از روحیه شما ناشی می‌شود و ربطی به ولایتمداری ندارد.

برداشت درست از رابطه مجلس و اصل ولایت فقیه همان است كه استیضاح‌كنندگان عمل كردند، یعنی مادام كه سخن صریحی از مقام رهبری درباره وظیفه‌یی از وظایف نمایندگان وجود ندارد، ما به تشخیص خود عمل می‌كنیم و به هیچ وجه دنبال نیت‌خوانی و كشف مكنون قبلی ایشان نیستیم اما اگر حكم كردند كه این كار انجام نشود تمكین می‌كنیم. خود ایشان هم فرمودند كه مرز التزام به ولایت فقیه احكام حكومتی است. در قضیه سوال از رییس‌جمهور، مجلس به وظیفه خود عمل كرد، رهبری هم به وظیفه خود عمل كردند و هر دو در مقابل خدا و مردم روسفید و سربلند بودند.

استیضاح اخیر نیز، منهای اقدام نامتعارف آقای رییس‌جمهور یك اقدام معمول نظارتی مجلس بود و در آن گناهی متوجه استیضاح‌كنندگان نیست. این استدلال هم كه چون رییس‌جمهور آدم جسوری است و پروژه اجرا می‌كند پس همه نظارت‌ها تعطیل، حرف بی‌اساسی است و این سخن رهبری كه استیضاح در ماه‌های پایانی دولت كار درستی نیست قطعا بستگی به موضوع استیضاح دارد و شامل تخلفات بزرگ قانونی نمی‌شود و فقط شامل ضعف عملكرد وزیر می‌شود كه در چند ماه آخر باید با آن ساخت، والا روشن است كه نمی‌شود وزرا در چند ماه آخر مسوولیت‌شان خیال‌شان از هر گونه قانون‌شكنی راحت باشد.

این درست نیست كه جناب آقای حداد عادل برداشت خودشان از بیانات ولی فقیه را ملاك عمل نمایندگان می‌دانند. هر نماینده‌یی سخن رهبری را به دقت گوش می‌كند و به تشخیص خود عمل می‌كند و نیاز به قیم ندارد. در موردی مانند استیضاح اخیر هم اگر بعدا معلوم شود كه رهبری مخالف بوده‌اند هیچ ایرادی بر اقدام‌كنندگان وارد نیست چون به وظیفه خود عمل كرده‌اند.

تفكر آقای حداد مبنی بر اینكه مجلس برای اقدامات نظارتی خود باید از رهبری سوال كند، ضربه‌یی است به اصل ولایت فقیه و موید حرف مخالفان نظام است كه مجلس را نهادی فرمایشی معرفی می‌كنند. در بیانیه جناب آقای حداد، تنها چیزی كه به آن توجه نشده، وظایف و اختیارات نمایندگان مجلس در قانون اساسی و آیین‌نامه داخلی مجلس است. گویی تشریفاتی بودن مجلس را مفروض گرفته‌اند. اتفاقا روش امثال آقای حداد كشور را به این نقطه رسانده است و اگر از ابتدای مجلس هفتم به وظایف نظارتی عمل می‌شد امروز پدیده‌یی كه صریحا می‌گوید فلان قانون را اجرا نمی‌كنم، وجود نداشت.

كلام آخر اینكه رهبر انقلاب توصیه كردند كه عده‌یی راه نیفتند افرادی را به ضدیت با ولایت فقیه یا بی‌بصیرتی متهم كنند. اقدام جناب آقای حداد، مصداق نقض این توصیه رهبری است.

والسلام

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز