خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری:

امریکا می‌خواهد آثار مثبت برجام را برای ایران کمرنگ کند/برای هر اقدامی آمادگی لازم را داریم

asdasd
کد خبر : ۵۰۹۵۰۶

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: به نظر می‌رسد ترامپ و دولت آمریکا نمی‌تواند به تنهایی در نقض برجام تلاشی بکند بنابراین به‌جای برخورد با برجام اقدامات ضدایرانی‌اش را در مسائل دیگر متمرکز کرده و می‌خواهد آثار مثبت و ثمربخش برجام در حوزه اقتصادی برای ایران را کمرنگ کند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، بهرام قاسمی در نشست خبری با حضور خبرنگاران ضمن تبریک به مناسبت آزادسازی موصل به مردم عراق و نیروهای مردمی و تمامی قبایل و عشایری که برای تمامیت ارضی عراق تلاش کردند، گفت: تحولات عراق از سرکوب تروریسم در یک نقطه حساس در عراق خبر می‌دهد. 

امریکا می‌خواهد آثار مثبت برجام را برای ایران کمرنگ کند

او در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات سیدعباس عراقچی در خصوص نگرانی‌های موجود از عدم تایید برجام توسط ترامپ و از طرفی قرارداد توتال و بحث ۲۵ تن از اعضای کنگره که سلامت روانی ترامپ را قرار است، بررسی کنند و نگرانی وزارت خارجه از بابت تایید برجام اظهار داشت: بعید می‌دانم آقای عراقچی درباره چیزی نگران باشند و درباره این جلسه چیزی نمی‌دانم. 

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه با بیان اینکه در رابطه با برجام قبلا بار‌ها صحبت شده است، تصریح کرد: به نظر می‌رسد ترامپ و دولت آمریکا نمی‌تواند به تنهایی در نقض آن تلاشی بکند و اقداماتی که طی دوران اخیر صورت گرفته، همین مسئله را نشان می‌دهد که در نتیجه به‌جای برخورد با برجام اقدامات ضدایرانی‌اش را در مسائل دیگر متمرکز کرده و می‌خواهد آثار مثبت برجام را از این طریق خنثی کند؛ چه به لحاظ مباحث تحریمی و چه آثار روانی بر موسسات مالی و صنعتی جهان تا از این طریق، آثار مثبت و ثمربخش برجام در حوزه اقتصادی برای ایران را کمرنگ کند. 

برای هر اقدامی آمادگی لازم را داریم

قاسمی با اشاره به قرارداد اخیر نفتی ایران و توتال خاطرنشان کرد: حوادث هفته‌های گذشته علایم مثبتی در آن است که باید با تامل بیشتر به آن‌ها نگاه کرد و قضاوت درباره آینده را به بعد موکول می‌کنیم. قطعا‌‌‌ همان طور که قبلا اشاره شده برای هر اقدامی آمادگی لازم را داریم و امروز بیش از گذشته آمادگی لازم را برای برخورد با هرگونه اقدام نا‌پسند خواهیم داشت.

سازمان حج مسئولیت مذاکره با سعودی درباره حج را برعهده داشت 

او در پاسخ به مساله اعزام حجاج و جزییات خدمات کنسولی با توجه با قطع روابط با عربستان ابراز داشت: ایران و عربستان دارای روابط دیپلماتیک نیستند. سال گذشته مراسم حج را برای ایران نداشتیم. برای امسال از گذشته سازمان حج و زیارت با تفاهمی که در کشور وجود داشت و مصوباتی که صورت گرفت، مسئولیت مذاکره با سعودی را پذیرفت و وارد مذاکره شد و نهایتا شرط و شروط خاصی داشت که با مقامات سعودی مورد بررسی قرار داد و به تفاهم نایل آمد. 

اعزام ۱۰ دیپلمات برای ارائه خدمات کنسولی در ایام حج 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه تا این لحظه قراز بر اعزام حجاج است، ابراز داشت: مقدمات فراهم شده و تیم‌های مقدماتی اعزام شده‌اند. با توجه به نیاز حجاج در طول ایام حج اعم از پزشکی و غیره بخش کنسولی به عنوان بخشی که قطع به یقین در طول ایام حج نیاز است، باید همراهی می‌کرد. تیم سرپرستی حجاج جزو تفاهم‌های بین سازمان حج و سعودی بود و بر این اساس، ۱۰ تن از همکاران کنسولی برای ارایه خدمات کنسولی در ایام حج در نقاط مختلف عربستان برای ارایه خدمات لازم حضور خواهد داشت و امیدوارم بتوانند به شایستگی در خدمت زایزین باشند. 

مذاکره باید در محیطی شفاف و در جهت صلح و امنیت جهانی باشد

قاسمی درخصوص نظر دستگاه دیپلماسی در رابطه با دیدار آمریکا و روسیه هم بیان کرد: این اولین دیدار ترامپ و پوتین در حاشیه گروه بیست بود. همانطور که در رسانه‌های روسی می‌توان دید، خوش‌بینی زیادی به این نشست وجود داشت. نفس مذاکره خوب است به شرطی که در محیطی شفاف و در جهت صلح و امنیت جهانی باشد. باید منتظر ماند تا اخبار بیشتری درباره این دیدار و نتایج حاصل از آن به دست بیاید. 

اتفاق جدیدی در حوزه تجارت با قطر صورت نگرفته است

او درخصوص حمایت وزارت امور خارجه از تجار ایرانی که در بحران قطر به این کشور روابط تجاری برقرار کرده‌اند، یادآور شد: روابط ما با همسایگان و قطر طبق روال قبلی ادامه دارد و اتفاق جدیدی در حوزه تجارت با قطر صورت نگرفته است. موسسات و بخش‌های خصوصی‌ای هم که با قطر کار می‌کردند علاقه‌مند به کار جدید هستند و از طریق کانال‌ها و شرکای خودشان کار می‌کنند. 

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان افزود: اگر مشکلی بر سرکار این افراد باشد، بین ایرانی‌ها و خارجی‌ها از کانال‌ها و مکانیزم‌های خاص قابل پیگیری است. روابط ما با قطر به عنوان همسایه‌ای که از گذشته با آن‌ها ارتباط داشتیم ادامه دارد و مانعی بر سر راه نیست. نگاه ما به همسایگان در مرحله اول و سایر کشور‌ها در مرحله دوم طبق روال است.

اطلاعات لازم درباره سوریه از روسیه دریافت می‌کنیم

قاسمی درخصوص توافق روسیه و آمریکا در چارچوب از چارچوب‌های مذاکرات آستانه برای آنش‌بس و ضمانت اجرایی این آتش‌بس عنوان کرد: با توجه به اینکه ایران، ترکیه و روسیه در آستانه فعالیت گسترده‌ای داشتند و با توجه به نوع روابط خاص با روسیه و تماس‌های مکرر ما از طریق هیات‌ها و کانال‌های دیپلماتیکی که داریم، در حال مشورت هستیم و اطلاعات لازم درباره سوریه را دریافت می‌کنیم.

در موفقیت توافق امریکا و روسیه درباره سوریه تردید وجود دارد

او در مورد توافق امریکا و روسیه در جنوب‌غربی سوریه هم گفت: تفاهم آمریکا و روسیه اگر تفاهمی باشد که بتواند به کل سوریه تسری پیدا کند و بتواند مناطق کاهش تنش را که در چند نقطه مشخص در آستانه مورد بحث بود را به کل سوریه تعمیم دهد و زمینه‌ای برای تثبیت آتش‌بس و ثبات باشد، قطعا مفید است اما با شناختی که از اقدامات اخیر آمریکا در سوریه داریم و بمباران‌ها و تهاجم‌هایشان به سوریه، در موفقیت این توافق جای تردید وجود دارد.

عدم‌توجه به واقعیت‌های روی زمین موجب شکست هر توافقی درباره سوریه می‌شود

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه باید اقدامات یکچانبه آمریکا در سوریه قطع شود، اظهار داشت: با ادامه این مسیر، چنین تفاهمی حرکت به جلو دشوار است. آنچه ایران دنبال می‌کند، تمامیت ارضی سوریه و تسری آتش‌بس و امنیت در تمام خاک سوریه است و نباید به نقاط خاص محدود شود. همچنین باید به نشست‌ها و توافق‌های گذشته توجه کرد که اگر واقعیت‌های روی زمین دیده نشود، به شکست منجر می‌شود.

قاسمی افزود: آنچه که باید مدنظر باشد حق حاکمیت سوریه و مردم سوریه است. اگر این تفاهم‌ها در این چارچوب نباشد هیچ تفاهمی درباره سوریه به نتیجه مشخص نمی‌رسد.

او در پاسخ به سوالی درخصوص تاریخ کمیسیون مشترک برجام تصریح کرد: تاریخ مشخص است و در زمان خودش برگزار می‌شود و موضوعات هم عمدتا به مشکلاتی که از جلسات قبل باقی مانده یا ایجاد شده در بحث برجام خواهد بود. 

ایران و تاجیکستان دارای اشتراکات زیادی هستند

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی واگرایی ایجاد شده میان تاجیکستان و ایران و بسته شدن مرکز فرهنگی در خجند و اینکه آیا وزارت خارجه در صورت این رفتار تماسی با تاجیکستان داشته یا نه خاطرنشان کرد: ایران و تاجیکستان دارای اشتراکات زیادی هستند و نگاه مثبتی در ایران نسبت به تاجیکستان وجود دارد. تلاش ایران نیز برداشتن گامی به جلو و افزایش تفاهم و اشتراکات و کمک به توسعه روابط بوده است.

دولت تاجیکستان از القائات عناصر ثالث درباره ایران دوری کند

قاسمی با بیان اینکه گه‌گاهی احساس می‌شود عناصر ثالث تلاش می‌کنند تا در روابط ایران و تاجیکستان را - با توجه به اشتراکات زیاد دو کشور که شاید بی‌نظیر است - تحت تاثیر قرار دهند، ابراز داشت: تلاش ما برداشتن هرگونه مانع ایجاد شده و حل و فصل مشکلاتی است که تصور می‌شود وجود دارد است. سوتفاهم‌هایی در دوشنبه نسبت به تهران به وجود می‌آید، ما امیدواریم تلاش‌های ما بتواند موثر واقع شود. دولت تاجیکستان هم از برخی شبهات و تصورات نادرستی که گه‌گاه به آنها درباره ایران القا می‌شود، دوری کند و به روابط بهتری دست پیدا کنیم.

معاهده منع سلاح اتمی گامی به سوی خلع سلاح اتمی خاورمیانه است

او درباره نقش معاهده منع سلاح اتمی که با رای مثبت ایران تصویب شد در خلع سلاح اتمی خاورمیانه و جهان بیان کرد: ما از این تفاهم استقبال کرده و می‌کنیم و فکر می‌کنیم برای جهان عاری از سلاح اتمی که جان انسان‌های بی‌گناه را تهدید کرده تلاش کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه معاهده منع سلاح اتمی اقدام و گامی رو به جلو است، یادآور شد: امیدواریم روزی شاهد خاورمیانه عاری از سلاح اتمی باشیم که متاسفانه در لحظه موجود چنین چیزی وجود ندارد. ما به لحاظ دینی و آرمان‌های انسانی با رقابت‌های حوزه تسلیحات اتمی مخالفیم و امیدواریم اقدامات بعدی کمک کند در منطقه و کل جهان شاهد از بین رفتن مسابقه تسلیحات اتمی باشیم و به یک جهان فاقد سلاح هسته‌ای دست یابیم. 

اظهارات رژیم صهیونیستی درباره ایران جدید نیست

قاسمی در پاسخ به سوالی درخصوص توافق آتش‌بس در سوریه و نشست ترامپ و پوتین و انعکاس و تحلیل آن در رسانه‌های عرب‌زبان مبنی بر آنکه، این توافق به معنای خروج ایران از مناطق جنوب سوریه است. چقدر این فشارها باعث شده بحث مناطق کاهش تنش از مذاکرات آستانه خارج شود و نیروهای تحت حمایت ایران به حاشیه رانده شوند، عنوان کرد: اظهارات رژیم صهیونیستی درباره ایران جدید نیست. تلاشی که می‌کنند آن است تا گام‌هایی را در جهت امنیت خودشان بردارند که جدید نیست.

در مواضع امریکا و اسرائیل درخصوص سوریه تردید داریم

او با بیان اینکه ریز مذاکرات توافق بین روسیه و آمریکا هنوز مشخص نیست، گفت: باید منتظر ماند و دید که این توافق چه می‌شود. تاریخ گواه است که توافق‌ها و نشست‌های بسیاری وجود داشته است ولی چون با واقعیت‌های منطقه تطبیق ندارند با شکست مواجه می‌شود. من امیدوارم این نشست از این نوع نباشد و بتواند با فرضی که گفتم به کل سوریه تسری یابد و بتواند گامی بردارد ولی با سیاست‌های آمریکا و مواضع رژیم صهیونیستی و اهداف آنها تردید داریم.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه اضافه کرد: در مورد اینکه مذاکرات آستانه و اینکه نیروهای مستشاری ایران در آن منطقه هستند یا نه، من در این لحظه قضاوت نهایی ندارم ولی می‌توانم بگویم پروسه آستانه در حال انجام است و افت و خیزهای خودش را داشته است. با توجه به پیچیدگی موضوع و تجربه آستانه به ما نشان داده که این تفاهم‌ها و صحبت‌ها در کلام و بیان ساده است اما در عمل به ویژه اگر به واقعیت‌ها توجه نشود، شکست می‌خورد.

قاسمی در پاسخ به این سوال که آیا ایران از جزییات گفت‌وگوهای روسیه خبر دارد؟ اظهار داشت: در سیاست خارجی ملاحظات خاصی است. من دیروز با سفیر روسیه دیدار داشتم و صحبت‌هایی رد و بدل شد. فردا هم یک هیات روسی در راه ایران و امروز هم دیدارهایی هست با کمی حوصله و صبر در زمان لازم می‌شود صحبت کرد.

دور بعدی مذاکرات ایران و کانادا در اوتاوا خواهد بود

او در رابطه با آخرین وضعیت روابط ایران و کانادا تصریح کرد: در مورد کانادا صحبت زیاد شده است. آخرین تماس آقای ظریف با همتای کانادایی چند هفته قبل از برگزاری انتخابات بود. هیات کانادایی را در سطح مدیرکل در تهران قبل از انتخابات داشتیم. مذاکراتی صورت گرفت و قرار شد این مذاکرات ادامه یابد و تاریخ جدید برای دور جدید مذاکرات در اوتاوا مشخص خواهد شد.

مذاکرات ایران و کانادا فعلا در سطح مدیرکل است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بان اینکه به ادامه مذاکرات و دستیابی به نتیجه مطلوب در حوزه روابط دوجانبه خوش‌بین هستیم، خاطرنشان کرد: بدون شک در مذاکره با کانادا وزارت امور خارجه مسئول است و مذاکره‌کنندگان هم از وزارت امور خارجه هستند و هیات کانادایی هم از وزارت امور خارجه بود و در این چارچوب می‌تواند ادامه داشته باشد مگر اینکه بعدا به سطوح بالاتر کشیده شود اما نشست آتی در صورت تعیین وقت در سطح مدیرکل خواهد بود. 

مشکلی برای پرداخت پاداش تیم ملی فوتبال وجود ندارد

قاسمی در پاسخ به این سوال که سرمربی تیم ملی فوتبال به تازگی در مصاحبه‌ای با یک رسانه پرتغالی اعلام کرده که به دلیل تحریم‌ها ایران نتوانسته پاداش صعود به جام جهانی را از فیفا دریافت کند، آیا وزارت امور خارجه در این ارتباط اقدامی انجام داده است؟ ابراز داشت: وزارت امور خارجه همواره تمام تلاش‌های خود را برای دادن سرویس‌های لازم به فدراسیون‌های ورزشی داشت است و اگر مواردی بوده آنها را پیگیری کرده است.

او ادامه داد: اکنون نیز اگر مورد مشخصی باشد توسط وزارت امور خارجه دنبال می‌شود ولی فکر می‌کنم چنین مشکلی وجود ندارد.

بر حفظ تمامیت ارضی و یکپارچگی عراق تأکید داریم

خبرنگاری پرسید قرار است طی روزهای آتی نمایندگانی از اقلیم کردستان عراق جهت رایزنی در مورد برگزاری رفراندوم در این منطقه به تهران سفر کنند. آیا ممکن است بعد از انجام این سفرها نظر ایران در ارتباط با برگزاری رفراندوم در اقلیم کردستان عراق تغییر کند؟ که سخنگوی وزارت امور خارجه پاسخ کرد: موضع ایران در ارتباط با این موضوع تغییرناپذیر است. موضع ما اساسی و اصولی است. ما بر حفظ تمامیت ارضی و یکپارچگی عراق تأکید داریم و این موضوع از نظر ما قابل مذاکره نیست.

قاسمی با بیان اینکه ما با دولت مرکزی و همچنین همه اقوام و قبایل عراق و همچنین عشایر این کشور ارتباط داریم، عنوان کرد: روابط خوبی با اکراد داشته و داریم و این روابط می‌تواند ادامه پیدا کند. اکنون آقای طالبانی در تهران هستند ولی همانطور که گفتم اصول سیاست خارجی ما در ارتباط با موضوع مورد اشاره ثابت است و تغییری نمی‌کند چراکه معتقدیم یکپارچگی در عراق و حفظ حاکمیت ملی در این کشور به نفع همه مردم عراق و همسایگان این کشور است.

او تاکید کرد: هر اقدامی در چارچوب مورد اشاره در مقطع کنونی می‌تواند عراق را با هرج و مرج مواجه کند و ما بر حفظ یکپارچگی در عراق تأکید داریم.

گزارش سازمان اطلاعاتی آلمان درباره جاسوسی ایران در آلمان درست نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه در ارتباط با ادعاهای اخیر سازمان اطلاعات آلمان مبنی بر اینکه ایران اقدام به جاسوسی در ‌آلمان کرده، تصریح کرد: هر گزارشی که منتشر می‌شود الزاماً گزارش درستی نیست. روابط ما با آلمان روابط خوبی است. به تازگی وزیر امور خارجه کشورمان به آلمان سفر کرد و با تعدادی از مقامات این کشور رایزنی و گفت‌وگو کرد.

او تصریح کرد: نگاه و تعامل ما با همه کشور‌ها در چارچوب عدم مداخله در امور داخلی کشور‌ها است و این یک سیاست مشخص است.

قاسمی افزود: در مورد صحت این گزارش تردید دارم و به نظرم ادعای نابجایی مطرح شده و قابل اعتنا نیست.

درفضای مجازی حرف‌هایی به غلط درباره امنیت حج زده می‌شود

 او در پاسخ به بحث تامین امنیت زائران در سالهای گذشته و اینکه عربستان در این حوزه قرار است چه اقداماتی انجام دهد گفت: ما در تهران سخن می‌گوییم و ایرانی هستیم. از این رو من خبر ندارم مقامات امنیتی عربستان از چه ابزاری قرار است استفاده کنند. ولی آنچه مشخص است این است که امنیت حجاج وظیفه سعودی است و ما صحبت‌های زیادی درباره بحث امنیت و تضمین آن داشتیم و تا این لحظه حجاج نباید نگرانی عمده‌ای از این بابت داشته باشند.

قاسمی با بیان اینکه متاسفانه در فضای مجازی سخنانی به غلط گفته می‌شود که می‌تواند ایجاد هراس کند گفت: اخبار حج را باید ار کانال رسمی سازمان حج و زیارت پیگیری کرد. آن‌ها تا جایی می‌دانم به امنیت حج خوش بین هستند و همه مسایل به روی کاغذ طراحی و تفاهم شده و انشالله حج بدون مشکل انجام خواهد شد.

ابقای ایران در لیست حامیان تروریسیم مانع پیشرفت مذاکرات با کاناداست

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی در خصوص اقدام اخیر کانادا در شناسایی احکام غیابی دادگاه‌های آمریکا و بحث ابقای نام ایران در فهرست کشورهای حامی تروریسم در کانادا گفت: اگر این مسایل نبود شاید نشست‌های کار‌شناسی خارج از ایران و در ایران به نتایج مشخص تری نایل می‌شد؛ اینکه مذاکرات ادامه دارد و شاهد تفاهم اصلی نیستیم نشان می‌دهد برخی موضوعات لاینحل است و طرفین برای آن تلاش می‌کنند.

او خاطر نشان کرد: قطعا حکم دادگاه کانادا خلاف اصل مصونیت دولت هاست و چنین حکمی برای ما قابل قبول نیست و حق برخورد و اعتراض برای ما وجود داشته و ما از طریق سیستم قضایی آن را پیگیری می‌کنیم. این چیزی نیست که در باره آن سکوت کنیم.

قاسمی تاکید کرد: از طریق روابط دو جانبه و برقراری روابط و داشتن دفا‌تر حفاظت منافع این پیگیری‌ها ادامه خواهد داشت و امیدواریم اقدامات نا‌بجا در دولت قبلی (کانادا) در مورد روابط دو کشور که به معنای سلب مصونیت حاکمیت ایران در کانادا بود و منجر به این پروسه حقوقی شد با اقداماتی که دولت کانادا خواهد داشت برداشته شود و مسیر برای بسیاری از مسایل باز شود.

وزارت خارجه پیگیر موضوع سد سازی ترکیه است

 قاسمی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص نشست اخیر مجلس دربازه جلسه با وزارت خارجه و وزارت آب در باره سد سازی در ترکیه گفت: من درباره جلسات مجلس با وزرای دیگر اطلاعاتی ندارم؛ اما بخشی از موضوع در حوزه کاری وزارت خارجه است و این وزارت خانه در تماس‌ها با دولت ترکیه پیگیر موضوع هست.

قاسمی در واکنش به سوالی درباره توصیه‌های وزارت خارجه به زایران ایرانی برای داشتن حجی آرام گفت: من فکر می‌کنم مقدمات کار توسط سازمان حج و زیارت صورت پذیرفته و مراحل آخر تمهیدات مورد نیاز انجام شده و جلسات زیادی توسط ارگان‌های مختلف طی هفته‌های گذشته وجود داشته، فکر می‌کنم توصیه‌های لازم از مقوله وظایف سازمان حج است و آن‌ها از کانال‌ها و شبکه‌های مجازی در تماس با داوطلبان هستند و به اطلاع آن‌ها می‌رسانند و نیازی نیست وزارت خارجه در این حوزه توصیه خاصی کند. سازمان حج مسئولیت این مساله را به عهده دارد.

وزارت خارجه در صورت لغو برجام توسط آمریکا سناریوهایی را در برنامه دارد

سخنگوی وزارت خارجه با نزدیک شدن زمان امضای قانون لغو تحریم‌ها توسط ترامپ و با توجه به شرایط منطقه و تحولات سوریه در خصوص تحلیل و پیش بینی وزارت خارجه از امضا یا عدم امضای این قانون گفت: درباره چگونگی اقدام ترامپ اینجا نمی‌شود صحبت کرد؛ اما در مورد اینکه چه تصمیماتی اتخاذ کنند جمهوری اسلامی با توجه به روند تحولات و مذاکرات قبلی و اتفاقات موجود، سناریو‌های خود را دارد و بر اساس نگاه و اقدام طرف مقابل برخورد و برنامه لازم را خواهد داشت.

توافق آتش بس ترامپ و پوتین در سوریه اگر بر اساس واقعیت‌ها نباشد شکست خواهد خورد

قاسمی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص توافق ترامپ و پوتین و تمرکز این توافق بر منطقه جولان و اینکه شاید این توافق زمینه ساز تثبیت اشغال جولان باشد گفت: هیچ تفاهمی بدون در نظر گرفتن واقعیت‌های موجود در منطقه اجرایی نمی‌شود. این نشست‌ها منوط به این است که بر اساس چه واقعیت‌هایی تنظیم شده باشد؛ منطقه واقعیت‌های خود را نشان داده و هرکس بر اساس آن‌ها عمل نکند موفق نخواهد شد و عمدتا وفاق‌های بی‌ربط تعبیر نمی‌شود؛ اگر بخواهیم با نگاه بدبینانه نگاه کنیم واقعیت‌ها خود را در زمان مشخص نشان خواهند داد.

مذاکرات آستانه قرار نیست در هر نشست گام‌های بلندی داشته باشد

او در خصوص نشست پنجم آستانه و گزارش‌های ضد و نقیض درباره موفقیت آمیز بودن این مذاکرات و دستاورد‌های این نشست و برنامه دور بعدی مذاکرات کار‌شناسی در تهران گفت: روند مذاکرات سه کشور دارای فرار و نشیب‌هایی است. تفاهم بر سر نقاط کاهش تنش و مکانیزم‌های اجرای آن با توجه به مجموعه پارام‌تر‌ها در سوریه کار ساده‌ای نیست و چنین انتظاری هم از گذشته وجود نداشته که در هر اجلاسی بتوانیم به صورت کامل گام‌های بلندی برداریم.

قاسمی افزود: آستانه و مساله سوریه و نظرات هر سه کشور چه در حوزه مشترکات چه اختلاف نظر‌ها و وضعیت سوریه و بازیگر‌های حاضر کار را دشوار می‌کند. قرار شد بخشی از مذاکرات در آینده و بعد ار رایزنی‌هایی که ممکن است دو به دو صورت بگیرد ادامه داشته باشد. تاریخ اجلاس کار‌شناسی برای چند هفته آینده مشخص شده و قرار است درباره نقاط کاهش تنش بحث‌هایی داشته باشیم باشد. این نشست احتمالا در تهران قرار است تشکیل شود و درباره آن تفاهم شده است.

او در پاسخ به سوالی در خصوص برخی تحلیل‌ها درباره حرکت‌های اخیر عربستان در قبال قطر و بهره‌مندی ایران از این تحرکات و موضع وزارت خارجه گفت: خیلی تحلیل‌ها قابل توجه نیست. نگاه ما به همسایگان در خلیج فارس نگاه مثبت بوده و هست و از ابتدای بحران تلاش کردیم از طریق رایزنی‌های تلفنی و مذاکره با سایر کشور‌ها تنش را کاهش دهیم و احساس می‌کنیم افزایش تنش در منطقه‌ای که شاهد جنگ بوده به صلاح منطقه و مردم نیست و سیاست ما تعاملی و دعوت به آرامش است.

پرونده چهار دیپلمات ربوده شده در لبنان همچنان باز است

قاسمی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص آخرین اخبار درباره چهار دیپلمات ربوده شده در لبنان گفت: بحث این چهار عزیز ایرانی پرونده‌ای مفتوح است و پیگیری آن در دستور کار وزارت خارجه است و امیدواریم خبرهایی دقیق تری داشته باشیم ولی پرونده باز است و کنار گذاشته نشده است.

قاسمی در واکنش به اینکه ایران تا کجا از قطر حمایت خواهد کرد گفت: کمک ما به همسایگان برای دعوت به گفت‌و‌گو و آرامش است و سعی می‌کنیم بدون نگاه جانبدارانه تلاش کنیم همه کشور‌ها در پیرامون ایران از طریق گفت‌و‌گو بر مسایل و مشکلاتشان فایق بیایند.

در حوزه کمک‌های مستشاری ایران حرف اول را در عراق می‌زند

قاسمی در خصوص اظهارارت یکی از دیپلمات‌های سابق ایران درباره کم بودن روابط ایران و عراق در دولت روحانی گفت: ایشان نظر خودشان را دادند؛ روابط ما با عراق بسیار گسترده و همه جانبه است و احتمالا سو برداشتی در باره ارتباط عراق و ایران وجود داشته. اقای عبادی و حکیم چندی پیش تهران بودند و در حوزه فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و کمک‌های مستشاری، ایران حرف نخست را در عراق می‌زند.

از افزایش درگیری‌ها در قره باغ متاسفیم

قاسمی درباره شدت گرفتن درگیری‌ها در قره باغ و موضع ایران در رابطه با این درگیری‌های جدید و تنش‌های جدید منطقه گفت: درگیری مورد پسند هیچ کس نیست. امروز هم ما نگرانی‌های خود را داریم. این تنش و درگیری به نفع نه مردم آذربایجان و نه ارمنستان است. احساس می‌شود که‌گاه عناصری خارج از منطقه سعی می‌کنند تلاش‌هایی را برای دمیدن در این اختلافات داشته باشند. بودجه‌های نظامی کشور‌ها مشخص است و می‌تواند برای هر یک از طرف‌ها تحریک کننده باشد و باعث افزایش تنش. ما از تنش‌های اخیر متاسف هستیم. امیدواریم این تنش‌ها در آینده نه چندان دور کاهش یابد و شاهد آرامش بیشتر در این ناحیه باشیم.

او افزود: متاسفانه کودک دو ساله و یک غیر نظامی در این درگیری‌ها کشته شده‌اند. سفارت ایران طی بیانیه‌ای مواضع ایران در باکو را اعلام کرد. مواضع ما روشن است و با هر نوع افزایش تنش مخالف هستیم و امیدواریم به توصیه‌های ما توجه کنند و اگر اقدامی بتوانیم انجام دهیم دریغ نمی‌کنیم

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز