مرکز گسترش سینمای مستند از مستندهای تجسمی حمایت میكند
سرپرست مرکز هنرهای تجسمی از مذاکره با مرکز گسترش سینمای مستند برای حمایت ازفیلمهای مستند تجسمی خبر داد.
ایلنا: دبیر شورای سیاست گذاری پنجمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر خبر داد: مرکز هنرهای تجسمی به منظور برگزاری پربارتر دورههای آتی بخش فیلمهای مستند این جشنواره و همچنین حمایت از فیلمهای برتر، با مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی وارد مذاکره میشود.
به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی پنجمین جشنواره بینالمللی هنرهای تجسمی فجر، «اصغر امیرنیا»؛ سرپرست اداره کل هنرهای تجسمی و دبیر شورای سیاست گذاری این دوره از جشنواره گفت: همه هنرها با الهام از هنرهای تجسمی که فرم، رنگ و طرح هستند پا به عرصه وجود گذاشتند که بهرهمندی از قابلیت و توانمندی آنها برای شناسایی هر چه بیشتر هنرهای تجسمی ضروری است. هنرها میتوانند مکمل یکدیگر باشند و زیبایی را در منظر و مرئای دیگران به نمایش بگذارند.
وی افزود: مسلما افرادی هستند که علاقه وافری به هنرهای تجسمی و توسعه و ترویج آن دارند اما توانایی لازم برای خلق اثر تجسمی را ندارند بلکه میتوانند با چشم دوربین تلاش و کوشش هنرمندان را ثبت و ماندگار و از منظرهای مختلف به این عرصه نگاه کنند.
امیرنیا سینمای مستند را برخورداز از پتانسیلهای بالا دانست و بیان کرد: فیلم بویژه مستند اولا میتواند از گوشه گوشه کشور اسلامی هنرهای تجسمی و هنرمندان این عرصه را به جامعه معرفی کند. ثانیا میتواند هنرهایی که در حال فراموش شدن است را ثبت و یا بستر بازآفرینی آنها را فراهم کند. ثالثا فیلمساز توانایی خودش را در عرصه فیلمسازی به منصه ظهور بگذارد.
سرپرست اداره کل هنرهای تجسمی با اشاره به جایگاه ویژهسینمای مستند در جهان ادامه داد: در فیلمهای بلند سینمایی هنرپیشه گان نقش اصلی را براساس فیلمنامه ایفا میکنند اما در فیلمهای مستند افرادی که کننده کار است، خود نقش اصلی را بدست میگیرد از این رو فیلم مستند از جایگاه ویژهای در جهان برخوردار است.
وی فیلمسازی در عرصه هنرهای تجسمی را سخت اما لذت بخش توصیف و اظهار کرد: هنرمند عرصه فیلمسازی با نگاه تیزبین خود، نکات قابل تامل جامعه که دیگران قادر به دیدن آنها نیستند را استخراج، ضبط و به نمایش عمومی میگذارد. علیرغم تاثیرات بسیار زیادی که هنرهای تجسمی در زندگی مردم دارد به واسطه اینکه همه امور زندگی را تشکیل میدهد، اما توجه به آنها کمرنگ است. از این رو باید گروهی همچون فیلمسازان مستند این توجه را به هنرهای تجسمی جلب کنند که این رسالت عرصه فیلمسازی است. فیلم میتواند هم هنرمندان تجسمی را به جامعه بشناساند و هم هنرهای خلاقانه و بدیع آنان را فراگیر کند.
امیرنیا به نقش رسانه ملی در حمایت از مستندسازان اشاره کرد و در این باره گفت: رسانه ملی نیز باید به طور جدی از این هنرمندان پرتلاش حمایت کند و علاوه بر برنامه سازی نسبت به غنی سازی اوقات فراغت مردم، استعدادهای بالقوه را به سمت ساماندهی دانش و توانمندی سوق دهد تا بیش از پیش شاهد چهرههای شاخص در عرصه تجسمی باشیم.
دبیر شورای سیاست گذاری این دوره از جشنواره با ابراز خرسندی از برپایی دومین دوره بخش فیلمهای مستند تجسمی، اظهار کرد: دومین سال این بخش سینمایی با مشارکتهنرمندان سخت کوش و دقت نظر داوران در جشنواره تجسمی فجر فعال است و بر خود فرض میدانم از آقای «علیرضا قاسم خان» که دبیری این دوره از فیلمهای مستند تجسمی را پذیرفتند و با تمام وجود فیلمهای تولیدی در این عرصه را جمع آوری کردند، تشکر کنم.
وی ابراز امیدواری کرد بخش فیلمهای مستند تجسمی آنقدر فراگیر شود تا دغدغهای باشد برای افراد حرفهای و آماتور که هرجا آثاری یا هنرمندی را که در عرصه عنرهای تجسمی فعالیت میکنند را به جامعه داخل و خارج بشناسانند.
سرپرست اداره کل هنرهای تجسمی در ادامه تصریح کرد: مسئولان جشنواره انتظار داشتند تا سازمان سینمایی کشور حمایت جدی از تولید آثار و از این بخش سینمایی جشنواره تجسمی میکردند که امیدوارم برترینهای بخش فیلمهای مستند تجسمی مورد حمایت جدی این سازمان و همچنین رسانه ملیقرار گیرد.
وی همچنین درباره عرضه عمومی فیلمهای برتر تجسمی توضیح داد: در صورتی که مستندسازان و صاحبان فیلم، مالکیت معنوی آثار خود را در اختیار ما قرار دهند، در تبادل فیلمها با سایر موزهها آثار را در اختیار دیگران قرار میدهیم.
امیرنیا گفت: مرکز هنرهای تجسمی در بخشی از فعالیتهای خود، تصمیم گرفت تا شناسایی فیلم مستند در عرصه هنرهای تجسمی را صورت دهد، امیدواریم با همکاری مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و همچنین سازمان سینمایی کشور بستر عرضه عمومی آثار برتر را فراهم شود و سازندگان آنها مورد حمایت قرار گیرند.
وی خبر داد: دورههای آتی جشنواره برای حمایت از برترینهای بخش فیلمهای مستند تجسمی و همچنین پربارتر شدن این بخش سینمایی با مراکز سینمایی بویژه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی وارد مذاکره خواهیم شد.