خبرگزاری کار ایران

اطهاری در گفتگو با ایلنا:

هزینه معاش در کلانشهر‌ از 2میلیون‌تومان بیشتر است/ضرورت مقابله با اقتصاد رانتی

asdasd
کد خبر : ۴۶۶۲۷۴

یک اقتصاددان می‌گوید، بهبود معیشت کارگران تنها در گرو سیاست‌های ترمیم مزدی نیست و در کنار آن باید شرایطی فراهم شود که ثروت عمومی از انحصار رانت‌های اقتصادی خارج و در دسترسی یکسان نیروهای مولد جامعه قرار بگیرد.

«کمال اطهاری» اقتصادان در گفت و گو با ایلنا، اظهار داشت: بهبود معیشت کارگران تنها در گرو سیاست‌های ترمیم مزدی نیست و در کنار آن باید شرایطی فراهم شود که ثروت عمومی از انحصار رانت‌های اقتصادی خارج و در دسترسی یکسان نیروهای مولد جامعه قرار بگیرد.

وی در تحلیل خود از رقم 2 میلیون و 489 هزار تومانی که به تازگی از سوی کارگروه ویژه مزد سال 96 به عنوان سبد معیشت یک خانوار سه و نیم نفره اعلام شده است، گفت: این رقم تنها برای هزینه‌های سبد معیشت خانوارهای شهرها و نواحی مسکونی غیر از کلانشهرهاست  چرا که با نگاهی گذار به هزینه‌های مسکن ، آموزش و حمل و نقل درمی‌یابیم که این رقم جوابگوی هزینه‌های این اقلام نیست.

اطهاری با بیان اینکه کارگران  و به طور کلی نیروی کار به عنوان ذهن سازنده جامعه  نیازمند توانمد شدن هستند، افزود: متاسفانه در نتیجه رانتی شدن مناسبات اقتصادی به جای بهبود معیشت و توانمند سازی طبقه کارگر شاهد بروز نوعی کژکاردی در تنظیم مناسبات اقتصادی هستیم که نتیجه آن سقوط توان چانه‌زنی و قدرت اقتصادی طبقه کارگر بوده است .

این کارشناس اقتصاد سیاسی با بیان اینکه سنگینی بار تورم و رکود تنها نباید بر روی کمر خانواده‌های کارگری سنگینی کند؛ از مصوبه اخیر مجلس در خصوص تعیین سقف حقوقی برای مدیران دولتی انتقاد کرد و گفت: در این ایام که بیشترین حساسیت‌های بر روی دستمزد است و در خصوص افزایش چند درصدی آن ماه‌ها و ساعت‌ها  چانه زنی می‌شود شاهد مصوبه مجلس برای نظامند شدن حقوقی نجومی مدیران هستیم.

وی بایادآوری اینکه مزایای تعیین شده برای مدیران دولتی حتی از تصور ماهر‌ترین، پردرآمدترین و خوش‌اقبال‌ترین کارگران شاغل در بازار  کنونی کار فرسنگ‌ها به دور است، افزود: کافی است که دستمزد‌ 812 هزار تومانی فعلی را  با سقف حقوقی تعیین شده برای مدیران مقایسه کنیم آنگاه این پرسش مطرح می‌شود که کارگران و به طور کلی مزد بگیران چگونه می‌توانند در شرایط فعلی اقدام به خرید مسکن کنند و یا حتی هزینه‌های حمل و نقل خود را فراهم کنند.

اطهاری در ادامه با بیان اینکه ارتقا نظام مزدی کشور به تعریف رویکرد اقتصاد سیاسی حاکم بر آن کشور بستگی دارد، تصریح کرد: گر چه در ایران مزد را وجوه نقدی و غیر نقدی می‌دانند که در ازای کار به کارگران پرداخت می‌شد اما مزد در چارچوب اقتصاد  سیاسی هر آنچیزی است که از بابت مازاد فعالیت‌های اقتصادی به شیوه‌های مختلف توزیع و باز توزیع می‌شود.

این کارشناس اقتصاد سیاسی در عین حال توزیع و بازتوزیع عادلانه مزد را فراتر از پرداخت‌های نقدی رایج و به عنوان «مازاد اقتصادی» که توزیع آن در گرو یک نظام تامین اجتماعی فراگیر قرار دارد؛ دانست و افزود: وجود یک نظام تامین اجتماعی فراگیر موجب می‌شود که کارگران و طبقات محروم  در یک بورژوازیِ رانتی و غیر رقابتی حل نشوند.

وی با بیان اینکه جایگاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تنها در میانجی‌گری میان کار و سرمایه در تعیین حداقل دستمزد خلاصه نمی‌شود، افزود: گرچه حفظ توازن در رابطه کارگران  و کارفرمایان به عنوان عاملان اصلی کار و سرمایه مهم است اما سیاست گذاری اجتماعی و ساماندهی سیاست اجتماعی هم از وظایف وزارت رفاه و دولت است  و باید به سمتی حرکت کرد که حمایت اجتماعی از کارگران تنها در قالب افزایش چند درصدی مزد خلاصه نشود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز