خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از تپه باستانی هگمتانه بازدید کرد

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری عصر پنجشنبه از تپه باستانی هگمتانه و محوطه های پیرامون آن در شهر همدان بازدید کرد.

محمد رحیم رنجبران در جریان بازدید معاون رئیس جمهوری از این محوطه تاریخی گفت: ۲۰۰ باب مغازه ای که در حریم و منظر فرهنگی این محوطه باستانی قرار دارد باید به تملک میراث فرهنگی در بیاید.

مدیر پایگاه تپه هگمتانه با بیان اینکه محوطه باستانی هگمتانه ۳۵ هکتار وسعت دارد افزود: در حال حاضر عرصه و حریم منظر فرهنگی تپه هگمتانه با موازین ثبت جهانی منافات دارد.

وی تصریح کرد: تاکنون ۲۲ فصل کاوش که ۱۶ هزار متر مربع از این محوطه را در بر می گیرد، مورد کاوش قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در موزه باستان شناسی این محوطه ۴۰۰ شی تاریخی مربوط به سطح استان نگهداری می شود ، افزود: این درحالی است که موزه باستان شناسی هگمتانه از سال ۱۳۷۳ افتتاح شده و دارای چهار بخش فلز، سفال پیش از اسلام، سفال پس از اسلام و بخش هگمتانه است.

مدیر پایگاه تپه هگمتانه ادامه داد: یکی از آثار شاخص این موزه اسکلت بانوی ۳۵ ساله بود که این اسکلت در سال ۱۳۸۲ کشف شده و با بستر طبیعی خودش به موزه منتقل شده است.

گفتنی است؛ در حال حاضر ۳۱ هکتار از محوطه باستانی هگمتانه در تملک اداره کل میراث فرهنگی استان همدان است و تملک ۴ هکتار باقی مانده نیز در دستور کار قرار دارد. 

کد خبر : ۴۳۳۷۲۵