خبرگزاری کار ایران

در نشست هیات‌رئیسه خانه صنعت، معدن و تجارت استان مطرح شد؛

پزشکیان: مجلس افزایش 400 درصدی مالیات تولیدکنندگان خراسان را پیگیری می‌کند

نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در نشستی با هیات رئیسه خانه صنعت، معدن وتجارت و روسای انجمنهای صنایع همگن استان گفت: مطالبات تولیدکنندگان و کارآفرینان خراسان در کمیسیون‌های تخصصی مجلس مطرح می‌شود.

به گزارش ایلنا، مسعود پزشکیان در این نشست گفت: با عنایت به گلایه‌های فعالان اقتصادی به زودی نشست مشترکی با حضور رئیس سازمان امور مالیاتی کشور، نمایندگان خانه صنعت، معدن وتجارت و کمیسیون صنایع مجلس برای رفع چالشهای تولید در حوزه نظام مالیاتی کشور برگزار می‌شود.

وی افزود: همچنین مسائل ارزی تولید و صادرات در نشست آتی کمیسیونهای اقتصاد و برنامه بودجه طرح خواهد گردید.

نایب‌رئیس مجلس با بیان اینکه حل مسائل کشور نیازمند نگاه کار‌شناسی، علمی وتخصصی است، ادامه داد: اگر قانون به نحو مناسبی تدوین شود ومجلس نظارت دقیق و به هنگام خود را اعمال نماید این همه مشکلات نمی‌داشتیم.

پزشکیان تصریح کرد: اینکه پس از سال‌ها همچنان در حوزه آب، کشاورزی، صنعت وتولید با چالشهایی مواجه هستیم، نشان می‌دهد که نقشه راه غلط بوده است.

وی با تاکید بر استفاده از تجارب بین المللی در رفع مشکلات وچالشهای اقتصادی کلان کشور اظهار داشت: اگر امروز در برخی از رشته‌های صنعتی با اشباع بازار مواجه‌ایم تشکلهای تخصصی همچون خانه صنعت، معدن وتجارت باید وارد میدان شده و نیازهای کشور را برای توسعه صنعتی ومعدنی اعلام نمایند.

این نماینده مجلس با اشاره به وجود ۶۰ دانشگاه پزشکی در کشور اظهار داشت: این دانشگاه‌ها در حالی تاسیس شده‌اند که فکری برای بازار کار فارغ التحصیلان نشده است و معلوم نیست که کشور به این همه دانشجو نیاز دارد.

در این نشست؛ حسن حسینی (رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان) نیز در سخنانی عدم اجرای برخی از قوانین، فساد اداری، افزایش مالیات‌ها ونوسانات نرخ ارز را ازجمله تنگناهای واحدهای تولیدی دانست و گفت: فشار نظام مالیاتی و سودهای کمرشکن بانک‌ها دو معضل اساسی تولید در استان است.

وی افزود: افزایش مالیات‌ها به ویژه در استان خراسان رضوی به تعطیلی برخی از واحد‌ها منجر شده است از این رو از مجلس شوراس اسلامی درخواست داریم نسبت به این موضوع مهم وکاهش فشار مالیاتی تمهیدات لازم را اتخاذ نماید زیرا در شرایطی مالیات‌ها افزایش یافته است که درامد واحدهای تولیدی به شدت کاهش یافته است.

حسینی همچنین با اشاره به تنشهای سیاسی در کشور گفت: بازتاب اجتماعی تنش و دعواهای سیاسی در حوزه‌های اقتصادی بسیار تاثیر گذار است.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اضافه کرد: تولیدکنندگان استا ن از مجلس شورای اسلامی می‌خواهند ضمن پیگیری مشکلات سربازان جبهه اقتصاد مقاومتی به رسالت خود برای نظارت بر اجرای دقیق قوانین عمل نمایند.

در این نشست فیروز ابراهیمی (دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی) با اشاره به افزایش ۲۵۰درصدی بودجه مالیاتی کشور در ۵ سال اخیر گفت: متاسفانه این رقم در استان بیش از ۴۰۰درصد بوده. به عبارت دیگر مالیات تولید به همین نسبت افزایش یافته است.

وی؛ برقراری عدالت مالیاتی را یکی از خواسته‌های مهم جامعه تولیدکنندگان استان اعلام کرد و ادامه داد: فشار این افزایش مالیات بر تولید و حقوق بگیران متمرکز شده است.

ابراهیمی با اشاره به روند افزایشی تورم ورکود در ۱۵ سال گذشته اظهار داشت: متوسط نرخ تورم رسمی در این سال‌ها ۱۷/۵درصد ونرخ افزایش حقوق ۱۲/۵درصد بوده است. این بدین معناست که میان تورم و میزان افزایش حقوق کارمندان ۵ درصد فاصله وجود دارد.

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تاکید کرد: در این سال‌ها کاهش قدرت خرید مردم مستقیماً بر نظام عرضه وتقاضا تاثیر گذاشته وتا این موضوع ترمیم نشود آثار رونق تولید نمایان نخواهد شد.

در این نشست برخی از مسئولان انجمن‌های صنایع استان ضمن بیان نقطه نظرات خود خواستار تحقق وعده‌های دولت در حوزه تسهیلات رونق واحیای تولید، بهینه‌سازی سرمایه‌گذاری در استان، صیانت از اشتغال، جلوگیری از صدور بی‌رویه پروانه‌های بهره‌برداری در رشته‌های اشباع شده و کاهش نرخ سود بانکی تولید شدند.

کد خبر : ۴۳۳۳۰۲