خبرگزاری کار ایران

یک عضو هیات امنای سازمان تامین اجتماعی:

معافیت بیمه‌ای کارفرمایان خباز استان تهران یک تخلف آشکار است

یک عضو هیات امنای سازمان تامین اجتماعی می‌گوید هرگونه توافقی بین کارفرمایان و سازمان تامین اجتماعی که دست کارفرما را برای تضییع حقوق کارگران باز بگذارد؛ تخلف آشکار است.

«اکبر شوکت» در گفتگو با ایلنا با اشاره به توافق میان اتحادیه کارفرمایان خبازی‌های تهران و تامین اجتماعی تصریح کرد: این توافق که در سال 1384 منعقد شده؛ کارفرمایان خبازی‌های استان تهران را از بیمه نمودن کارگران معاف می‌کند.

آنطور که فعالان کارگری خبازی‌های کشور می‌گویند؛ براساس توافقی که سال 84 میان اتحادیه کارفرمایان خبازی‌های تهران و مسئولین سازمان تامین اجتماعی صورت گرفت؛ کارگاه‌های خبازی‌ استان تهران با استناد به ماده 92 قانون نظام صنفی از انجام بازرسی‌های بیمه‌ای معاف شدند.

این عضو هیات امنای سازمان تامین اجتماعی با اشاره به گلایه‌های کارگران خبازی‌های تهران از این توافق، تصریح کرد: کارگران خبازی‌های تهران مورد ظلم بزرگی قرار گرفته‌اند چراکه اگر کارگر خود درخواست انجام بازرسی از کارگاه را ارائه دهد قطعا کارفرما وی را اخراج می‌کند.

شوکت افزود: در صورتی که کارفرما ریگی به کفشش نداشته باشد نباید از انجام بازرسی‌های بیمه‌ای بترسد اما به نظر می‌رسد که این امر در خصوص کارفرمایان خبازی‌های استان تهران صدق نمی‌کند.

عضو هیات امنای سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: کارگران خبازی‌های استان تهران از اینکه کارفرمایان به جای آنها خویشاوندان و دوستان خود را بیمه می‌کنند گلایه مند هستند.

این فعال صنفی کارگران ساختمانی کشور بر تقویت کار صنفی توسط انجمن صنفی کارگران خباز استان تهران تاکید کرد و افزود: گرچه عده‌ای از کارفرمایان برای تامین منافع خویش به دنبال دریافت انواع معافیت‌ها هستند اما در این میان ضعف کار صنفی توسط انجمن صنفی کارگران خباز استان تهران مشهود است.

کد خبر : ۴۲۲۸۰۶