خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

اعتراض دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاد به افزایش ۵۰ درصدی شهریه/نرخ شهریه اصلاح نشود، انصراف می‌دهیم

دانشگاه آزاد برای سال تحصیلی جاری تنها از افزایش 15 درصدی شهریه‌ها خبر داده بود اما حال دانشجویان ارشد علوم پزشکی اذعان می‌کنند شهریه ثابت آنها بیش از ۵۰ درصد (دقیقاً ۵۲/۱۹%) افزایش پیدا کرده. به گفته یکی از دانشجویان این افزایش به اندازه‌ای نامتعارف است که تعدادی از آنها صراحتاً می‌گویند درصورتیکه نرخ شهریه‌ها اصلاح نشود، صرفاً به دلیل ناتوانایی در تامین هزینه‌ها مجبور به انصراف خواهند شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، با آغاز سال تحصیلی جدید، باز هم حرف و حدیث‌های شهریه دانشگاه‌ها از سرگرفته شد و گلایه‌های دانشجویان به گوش می‌رسد. بعد از سر و صدای موضوع سنوات در دانشگاه‌های دولتی، حالا اما زمزمهٔ اعتراض دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی دانشگاه آزاد (شامل رشته‌های سم‌شناسی، پرستاری و نانو و ... ) از افزایش شهریه‌ها شنیده می‌شود.

یکی از دانشجویان پذیرفته شده کار‌شناسی ارشد علوم پزشکی دانشگاه آزاد (رشته سم‌شناسی) در این‌باره به خبرنگار ایلنا، می‌گوید: امسال وقتی به همراه جمعی از پذیرفته‌شدگان هم رشته‌ای خود برای ثبت نام به دانشکده واحد علوم دارویی دانشگاه آزاد مراجعه کردیم، هنوز نرخ جدید شهریه ثابت و متغیر ابلاغ نشده بود و و طبعاً به ما هم اعلام نشد. به گفته کارمندان امور مالی این دانشکده آن‌ها منتظر صدور و ابلاغ بخشنامه جدید بودند.

این دانشجو ادامه می‌دهد: وقتی از مسئولین مالی نرخ شهریه ثابت سال گذشته را پرسیدیم، گفتند ۲ میلیون و ۲۸۰ هزارتومان بوده که ممکن است طبق سنوات اخیر امسال نیز با افزایش ۱۵ درصدی همراه بشود.

Inline image 1

 

 

 

 

 

 

بنا به گفته این دانشجو این تصویر اسکرین شات صفحه مالی یک دانشجوی سم ارشد ورودی ۹۴ است که مجموع شهریه ثابت و متغیر ۴ میلیون تومان شده است.

وی ادامه می‌دهد: با این وجود اما چند روز بعد در مراجعه بعدی متوجه شدیم، شهریه ثابت به همراه خدمات آموزشی و بیمه به ۳ میلیون و ۴۷۰ هزارتومان افزایش پیدا کرده است؛ یعنی چیزی بیش از ۵۰ درصد (دقیقاً ۵۲/۱۹%) افزایش! البته اینطور که پیدا بود شهریه متغیر هم افزایش داشته و براساس اعلام امور مالی دانشکده، در حالی که مجموع شهریه ثابت و متغیر دانشجویان سال گذشته چیزی حدود ۳ میلیون و خرده‌ای می‌شد، اکنون با این بخشنامه دانشجویان ترم جدید باید ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و بعضاً بیش از ۶ میلیون تومان بپردازند.

Inline image 2

او می‌گوید: این مسئله به یکباره موجب اعتراض دانشجویان ورودی جدید علوم پزشکی به این موضوع شده است و می‌گویند چرا و بر اساس کدام منطق و قانونی شهریه ثابت بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است؟ این افزایش به اندازه‌ای نامتعارف است که تعدادی از دانشجویان جدیدالورود صراحتاً می‌گویند در صورتی که نرخ شهریه‌ها اصلاح نشود، صرفاً به دلیل ناتوانایی در تامین چنین هزینه‌های بالایی مجبور به انصراف خواهند شد.

15

تصویر بالا میزان شهریه دانشجویان علوم پزشکی و تصویر پایین میزان شهریه سالانه خودگردان رشته‌های علوم پزشکی در سال 95-96  را نشان می‌دهد.

14

این پذیرفته شده کار‌شناسی ارشد علوم پزشکی دانشگاه آزاد، می‌گوید: برای پیگیری مشکل خود با چندتن از دوستان به سازمان مرکزی رفتیم، بعد از مراجعه به تک تک طبقاتِ دو ساختمان هشت طبقه برای پرس و جو و مواجه شدن با پاسخ قریب به ۹۰ درصد کارمندان مبنی بر بی‌اطلاعی از بخشنامه صادر شده برای افزایش اینچنینیِ شهریه‌ها، راهی بخش بازرسی شدیم و عجیب اینکه حتی کارمندان بخش تخلفات و بازرسی هم از این بخشنامه اطلاعی نداشتند و متفق‌القول یک جمله با ما گفتند؛ «امکان ندارد! طبق آیین‌نامه باید هرسال ۱۵%اضافه شود نه این میزان».

وی ادامه می‌دهد: از آن‌ها خواستیم که درصورت امکان آخرین بخشنامه مربوط به شهریه را در اختیارمان بگذارند. در آن بخشنامه که ‌مصوب تاریخ ۲۷ شهریور ماه ۱۳۹۵ بود عنوان شده بود که «همه رشته‌های غیرپزشکی‌‌ همان افزایش سالانه ۱۵% و رشته‌های غیرپزشکی با توجه به هزینه‌هایش و عدم تامین بودجه، باید افزایش پیدا کند. پیشنهاد هیات امنا این بوده که برای تامین بودجه شهریه‌های دانشگاه آزاد ۸۰ درصد رشته‌های پردیس، خودگردان محاسبه شوند. این مقدار برای کل کشور و در این میان تفاوت تهران با شهرستان، بدلیل امکانات و مزایا فقط ۲ تا ۵ درصد است و برای شهرستان مقدار کمتر.

این پذیرفته شده دانشگاه آزاد می‌گوید: برای آگاهی از توجیه علت چنین افزایشی خدمت مسؤل کل علوم پزشکی‌ها رفتیم؛ آقای دکتر ابطحی که تشریف نداشتند و به ناچار پیش دوتن دیگر از اعضای هیات امنا رفتیم. یکی از اعضای هیات امنا گفتند که چیزی است که قانون شده و قابل تغییر هم نیست. یکی دیگر از اعضا اما با خوشرویی و برخوردی دلنشین، با دانشجوهای ورودی جدید همدردی و ابراز تاسف کردند که در آخرین جلسه هیات امنا با حضور دکتر میرزاده و وزرای محترم علوم و بهداشت تصمیم گرفته شد بجای اینکه دولت بخشی از هزینه‌های تحصیلی را تقبل کند، خود دانشجویان این مبلغ را از طریق شهریه تامین کنند! که این فقط درمورد رشته‌های علوم پزشکی است که هزینه‌های سنگینی دارد.

کد خبر : ۴۲۲۶۳۶