خبرگزاری کار ایران

سردار حسین دهقان:

دفاع مقدس سند مظلومیت، حقانیت پیروزی ملت ایران است

وزیر دفاع دفاع مقدس را سند مظلومیت، حقانیت و پیروزی ملت ایران خواند.

به گزارش ایلنا، سردار حسین دهقان با اشاره به چرایی تحمیل جنگ به ایران گفت: آمریکا و اذنابش با مزدوری صدام و همراهی سایر قدرت های جهانی و با هدف مهار و نابودی انقلاب و نظام اسلامی جنگ را آغاز کردند، ولی نتوانستند اهداف خود را محقق کنند و انقلاب و نظام اسلامی نه تنها مهار و نابود نشد، بلکه با اقتدار و عزت تثبیت گردید و فرهنگ و نهادهایی در دفاع مقدس شکل گرفت که انقلاب و نظام توانست با تکیه بر آن ها سرعت و شتاب بیشتری برای رسیدن به اهداف خود پیدا کند.

وزیر دفاع با بیان اینکه ملت ایران با حماسه های بزرگی که در دفاع مقدس آفرید درس ها و دستاوردهای ارزشمندی را برای این نسل و نسل های آینده به یادگار گذاشت، تصریح کرد: اولین درس و دستاورد دفاع مقدس این بود که ملت ایران می تواند در این دنیای پرآشوب زندگی عزتمندانه ای داشته باشد و مستقل از خارج از مرزها و متکی به توانمندی خود سرنوشتش  را تعیین کند.

وی افزود: درس و دستاورد دوم این حماسه درخشان، این است که لحظه ای از توانمندی ها و ظرفیت های داخلی غفلت نکند و به عقب بر نگردد، زیرا پایداری و مقاومت در اجرای تصمیم است که منجر به تحقق وعده های الهی می‌شود و ملت ایران ترجمان عینی آیه شریفه "ان تنصرالله ینصرکم ویثبت اقدامکم" را در جنگ با همه وجود مشاهده و لمس کرد و به عبارتی دفاع مقدس معجزه ای بود که ملت فداکار و مومن ایران به رهبری حضرت امام خمینی (ره) خلق کرد.

دهقان سومین درس و دستاورد دفاع مقدس را ظهور و بروز استعدادهای درخشان ملت ایران دانست و گفت: جوهره ذاتی ملت ایران که در طول زمان توسط نظام سلطه تحقیر و حبس شده بود، رها شد  و نگاه دنیا به ایران تغییر کرد و بعد از دفاع مقدس دنیا ملت ایران را ملتی مستقل، آزاد، بیدار و همواره در صحنه برای دفاع از خود در برابر هر هجمه ای یافت؛ ملتی شکست ناپذیر و سربلند.

وی خاطرنشان کرد: ۸۰ درصد فرماندهان و عناصر تأثیرگذار در دفاع مقدس دانشجو بودند و دفاع مقدس تبدیل به دانشگاهی شد که زمینه بروز و ظهور ظرفیت‌ها را فراهم کرد و برخی در همین شرایط ره صد ساله را  یک شبه طی کردند.

وزیر دفاع با بیان اینکه آنچه ما را در دفاع مقدس موفق کرد ابتکار ، خلاقیت و نوآوری جوانان بود گفت: با خوداتکایی و بهره‌گیری از سه عنصر زمان، زمین و تاکتیک موفق شدیم با دشمن تا بن دندان مسلح نه تنها مقابله، بلکه حمله کنیم و آنها را از سرزمین‌های اشغالی بیرون سازیم.

او افزود: این عزم و اراده و ابتکار و خلاقیت فرماندهان و رزمندگان جوان ما بود که ما را قادر ساخت از رودخانه وحشی اروند عبور کنیم، خطوط مقدم دشمن را بشکنیم و بیش از ۷۰ روز مقاومت کنیم، در حورالعظیم عملیات بزرگ انجام دهیم و دشمن را به ستوه آوریم.

وزیر دفاع در ادامه گفت: درس و دستاورد چهارم این بود که ملت ایران تصمیم گرفت عزتمندانه جنگ را اداره کند، صدام با راهبرد جنگ پرشدت و کوتاه‌مدت جنگ را شروع و تصور می‌کرد ظرف یک هفته به اهداف خود می رسد، ولی بعد از یک هفته راهبرد خود را تغییر داد و راهبرد جنگ فرسایشی و دراز مدت را اتخاذ کرد اما  مقاومت و پایمردی ملت ایران موجب شد دشمن در این راهبرد نیز شکست خورده و ملت ایران پیروز این نبرد نابرابر شود.

دهقان با انتقاد از تحلیل های غلطی که تلاش می کنند حماسه دفاع مقدس را زیر سوال ببرند، تصریح کرد: کشوری که یک دشمن همواره آماده، پشت مرزهایش ایستاده است اگر حتی یک روز غفلت کند یا دشمنان احساس کنند که عزم و اراده‌ای برای تقویت بنیه دفاعی خود ندارد حتما حمله خواهد کرد؛ بر این اساس ما باید همواره بر تقویت بنیه دفاعی و آمادگی رزمی و عملیاتی خود بیفزاییم.

وزیر دفاع افزود: در بخش‌های دفاعی و نظامی باید به اندازه‌ای پیشرفت داشته باشیم که همواره ما را در موضع بازدارندگی قرار داده و از هرگونه تهدید و حمله پیشگیری کند.

دهقان تاکید کرد: البته نظام جمهوری اسلامی ایران قرار است یک نظام الگو باشد و این هنگامی شکل می‌گیرد که نه فقط در ابعاد دفاعی و نظامی بلکه در سایر عرصه ها یعنی در اقتصاد ملی، اقتدار علمی و فناوری و سایر حوزه ها پیشتاز و مقتدر باشیم.

وزیر دفاع گفت: بحمد الله با این نگاه ما امروز در وضعیتی هستیم که در سطح منطقه‌ای و جهانی از امنیت منحصر بفردی برخوردار و تاثیرگذار بر همه معادلات امنیتی منطقه و تاثیر ناپذیر از همه فعل و انفعالات جهانی است که به دنبال تهدید و نا امن کردن کشور ما هستند و اگر تلاش‌های ملت ایران در همه زمینه‌ها نبود ما از چنین جایگاهی برخوردار نبودیم.

وی، ترور دانشمندان هسته‌ای ایران را نیز با هدف سلب قدرت از کشورمان ارزیابی کرد و گفت: چون آنان قادر به خلق قدرت و سرمایه برای کشور بودند.

وزیر دفاع نسل جوان و دانشجویان را سرمایه‌های اصلی کشور برشمرد و تاکید کرد: این کشور و فردای آن متعلق به شماست و شما باید با جهاد علمی و عملی، میراث داران راستین و واقعی این حماسه‌ها، ارزش‌ها و دستاوردهای بزرگ و سازندگان و تامین کنندگان رفاه، آسایش، امنیت و اقتدار این کشور باشید.

دهقان تصریح کرد: ما باید تمامی عناصر قدرت یعنی علم، فناوری، اقتصاد، سیاست، اجتماع، مردم و بخش دفاع همه را باید در بالاترین سطوح داشته باشیم و بی‌تردید مراکز دانشگاهی، علمی و تحقیقاتی کشور تحقق بخش این رسالت بزرگ هستند.

وزیر دفاع با تجلیل از نقش دانشگاه صنعتی مالک اشتر در رشد علمی و فناوری کشور گفت: نباید حدی برای خود قائل باشیم و در این زمینه همواره باید با شتاب به پیش رفته و پیشتاز باشیم.

دهقان در پایان گفت: انتظار داریم دانشگاه صنعتی مالک اشتر بعنوان یک برند مطرح در سطح منطقه‌ای و جهانی مطرح و پیوند دهنده صنعت دفاعی با دیگر مراکز علمی، دانشگاهی کشور باشد و این موضوع را به‌صورت واقعی نهادینه کند.

کد خبر : ۴۱۴۹۱۸