خبرگزاری کار ایران

اوباما مصوبه ضدسعودی کنگره را وتو کرد

رئیس‌جمهوری آمریکا یک مصوبه کنگره این کشور را که بر اساس آن، خانواده‌های قربانیان حملات یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ می‌توانند علیه حکومت عربستان سعودی اقامه دعوا کنند، وتو کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از آسوشیتد پرس، «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا، روز جمعه یک مصوبه کنگره این کشور راکه بر اساس آن، خانواده‌های قربانیان حملات یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ می‌توانند علیه حکومت عربستان سعودی اقامه دعوا کنند، وتو کرد.

وتوی این طرح، که از حمایت جمهوریخواهان و دموکرات‌ها در کنگره برخورد بود، می‌تواند انتقاد از رئیس‌جمهوری آمریکا را درپی داشته باشد.

این طرح ابتدا در ماه مه به تصویب سنای آمریکا رسید و آنگاه تنها دو روز قبل از پازدهمین سالگرد حملات یازدهم سپتامبر مجلس نمایندگان آمریکا این طرح را به اتفاق آرا تصویب کرد.

انتظار می‌رود که کنگره به سرعت به وتوی رئیس‌جمهوری آمریکا پاسخ دهد. اما لغو کردن وتوی رئیس‌جمهوری مستلزم رای مثبت دو سوم مجلس نمایندگان و سنا به این طرح است. گفته می‌شود با توجه به بازگشت نمایندگان کنگره به واشنگتن، انتظار می‌رود که این طرح روز سه‌شنبه به رای گذاشته شود.

باراک اوباما در بیانیه‌ای در خصوص وتوی این طرح گفته است: من عمیقا با خانواده قربانیان حملات یازدهم سپتامبر ابراز همدردی می کنم و با خواست آنها برای اجرای عدالت همراهم. اما این طرح به منافع آمریکا لطمه خواهد زد و باعث می‌شود که شکایت‌هایی از این نوع در دادگاه‌های داخلی علیه آمریکا مطرح شود.

کد خبر : ۴۱۳۱۷۵