خبرگزاری کار ایران

مومنی در گفت‌وگو با ایلنا:

پیروزی حزب «روسیه واحد» مقابل سناریوی «تقلب»/ پرونده اوکراین یکی از دلایل کاهش مشارکت مردم بود

کشورهای روس زبان جدا شده از شوروی سابق انتقادهای زیادی به نحوه عملکرد روسیه و شخص رئیس‌جمهوری این کشور در اوکراین داشته و دارند و از این جهت شاهد بودیم که سطح مشارکت مردم در انتخابات دومای روسیه پایین بود.

«میرقاسم مومنی» رئیس موسسه مطالعات بین‌المللی چشم انداز ابرار نوین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره خروجی انتخابات دومای روسیه بیان کرد: برای درک بهتر این‌که چرا حزب «روسیه واحد» در انتخابات دومای روسیه پیروز میدان شد، باید کمی به عقب برگردیم. ولادیمیر پوتین دو دوره ریاست‌جمهوری روسیه را بر عهده داشت و پس از آن دیمتری مدودف یک دوره زمام امور کرملین را به دست گرفت. در همان زمان، پوتین از گردونه سیاست کنار نرفت بلکه در پست نخست‌وزیری مشغول به کار بود که پس از آن مجدداً وی به عنوان رئیس‌جمهوری برگزیده شد.

وی ادامه داد: پس از بوریس یلتسین، زمانی که پوتین روی کار آمد، راهبرد خود را بر وحدت سیاسی روسیه متمرکز کرد که مدودف تا حدودی در دوره ریاست‌جمهوری خود تابع همان استراتژی بود. اما در دوره جدید که پوتین مجدداً برای سومین دوره به عنوان رئیس‌جمهوری روسیه انتخاب شد، راهبرد تا حدودی تغییر کرد. وی با استفاده از توپخانه رسانه‌ای گسترده روسیه و با نقطه‌گذاری‌های سیاسی توانست مخالفان خود را مدیریت کند. اقتصاد روسیه هم به همین شکل دستخوش تغییر شد و با بالا رفتن قیمت نفت شاهد بودیم که پوتین توانست اقتصاد نابسامان روسیه را سر و سامان بدهد و پایه‌های دولت خود را مستحکم کند.

روسیه در پرونده لیبی با آمریکا وارد گفت‌وگو شد و خروجی آن موجب شد تا غربی‌ها به این کشور حمله کنند. در پرونده یمن و سوریه هم روسیه از حیث سیاسی و میدانی وارد شد که نشان دادن قدرت مسکو در منطقه یکی از دلایل ورود بود. از سمتی دیگر روسیه برای مذاکره با آمریکا بر سر پرونده اوکراین در سوریه فعال‌تر شد چراکه بر اثر وضع تحریم‌ها علیه روسیه بر سر پرونده اوکراین اوضاع سیاسی و اقتصادی این کشور نابسامان شده و نهایتاً بر مردم فشار وارد شد که همین مساله موجب کاهش محبوبیت چهره پوتین در روسیه شد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به کاهش محبوبیت پوتین در جمهوری‌های جدا شده از شوروی سابق اظهار کرد: عملکرد روسیه در اوکراین مخالفان داخلی زیادی را در خاک این کشور نمایان کرد. علاوه بر آن کشورهای روس زبان جدا شده از شوروی سابق هم انتقادهای زیادی به نحوه عملکرد روسیه و شخص پوتین در اوکراین داشته و دارند. از این جهت شاهد بودیم که سطح مشارکت مردم در انتخابات دومای روسیه پایین بود ولی بازهم جناح پوتین – مدودف پیروز میدان شد.

بر اساس اخباری که از سوی ناظران منتشر شده و همچنین داده‌های مکتوب و دیجیتالی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است، بخشی از مردم روسیه چندین بار از حوزه‌ها و شهرهای مختلف در انتخابات مذکور شرکت کرده و رای داده‌اند و از این حیث تعداد و گرایش آراء به نفع حذب روسیه واحد رقم خورده است که به دنبال بحث تقلب در انتخابات مطرح شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سفارت روسیه در اوکراین تنها چند ساعت توانست میزبان رای‌دهندگان باشد و پس از آن شاهد حمله به این سفارت و تعطیل شدن روند رای‌گیری در آنجا بودیم. دلیل این امر بر اساس مستندات و روند بازخوانی پرونده اوکراین، الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه است. تا جایی که مقام‌های اوکراین رای‌گیری در کریمه را فاقد وجهه و جایگاه قانونی دانسته‌اند. از این جهت تمامی منحنی مذکور نشان می‌دهد که محبوبیت پوتین کاهش پیدا کرده و همین موضوع می‌تواند موجب بروز مشکلات سیاسی و اقتصادی جدی در روسیه شود. به علاوه این‌که جایگاه حزب روسیه واحد در سرزمین تزارها می‌تواند دستخوش تغییر شود. 

کد خبر : ۴۱۲۳۵۵