خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در پاسخ به تذکر فلاحت‌پیشه:

ایران هیچ پایگاه نظامی به روسیه نداده است

در جریان نشست علنی امروز مجلس، یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نسبت به استقرار هواپیماهای روسی در پایگاه هوایی همدان تذکر داد که این مسئله با واکنش رییس مجلس روبرو شد که بر این اساس، لاریجانی در این رابطه گفت: ایران هیچ پایگاه نظامی به روسیه نداده است!

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه درجریان نشست علنی امروز مجلس، در اخطار قانون اساسی، گفت: براساس قانون اساسی، رییس مجلس می‌تواند در خصوص مسائل مهم کشور در ابتدای نشست علنی مجلس سخنرانی کند.

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: استقرار هواپیماهای روسی در پایگاه هوایی شهید نوژه همدان مطرح شده است که بر اساس اصل ۱۴۶ قانون اساسی استقرار هرگونه پایگاه نظامی خارجی در کشور حتی برای استفاده صلح‌آمیز ممنوع است. منتهی شاید ناظر به بند یک اصل ۱۷۶ احتمالا بحث وظایف شورای عالی امنیت ملی در این خصوص مطرح شود که به نظر بنده این وظایف است و جزو اختیارات محسوب نمی‌شود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: سیاست خارجی کشور روسیه بسیار متفاوت و بعضاً متلاطم و دارای نوسان است. روسیه در سال ۱۹۹۰ و ۱۹۹۱ میلادی با کشورهای غربی در اقدامات نظامی همکاری کرده و روسیه در سال ۱۹۹۴ میلادی عضو طرح مشارکت برای صلح ناتو می‌شود که زمانی در جناح ورشو و در مقابل ناتو بود و نباید فراموش کرد قدرت‌ها در قالب ملاحظات عمل می‌کنند.

او ادامه داد: هرگاه جمهوری اسلامی ایران با بحرانی مواجه شد، دو طرف شرق و غرب علیه آن بودند و این در جنگ و تحریم‌ها ملموس است.

فلاحت‌پیشه خاطرنشان کرد:‌ اولین بار بعد از جنگ جهانی دوم است که چنین امکانی در اختیار یک قدرت خارجی در ایران گذاشته می‌شود، بنابراین طبق ماده ۱۱۰ آیین‌نامه در این رابطه توضیحی ارائه دهد که اقدامات صیانتی لازم وجود دارد و چه میزان می‌توان در نوسانات سیاست، به روس‌ها اعتماد کرد و آسمان کشور را در اختیار آنها قرار داد.

علی لاریجانی در پاسخ به این تذکر فلاحت‌پیشه، گفت: اخطار شما ناظر به اصل ۱۴۶ قانون اساسی است که بنابر آن‌ استقرار هرگونه پایگاه نظامی خارجی در کشور ممنوع است که بر این اساس پایگاهی در اختیار هیچ کسی قرار ندادیم.

او ادامه داد: اینکه ما با روسیه به عنوان متحد در مسائل منطقه به خصوص در سوریه همکاری داریم به معنای این نیست که پایگاهی به روسیه از نظر نظامی دادیم لذا اگر کسی این موضوع را در رسانه‌ها مطرح کرده تکذیب می‌شود.

رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ما با روسیه همکاری داریم و آن‌ را به صورت علنی مطرح کرده‌ایم و این همکاری به خاطر بحران تروریستی است که برخی کشورهای مخرب منطقه و آمریکایی‌ها راه انداخته‌اند، است.

او یادآور شد: آن‌ها شرایطی را در منطقه ایجاد کرده‌اند که فکر می‌کنیم در این وضعیت روسیه تلقی درستی از منطقه پیدا کرد و در یک سال اخیر همکاری‌اش را با ما در زمینه حل بحران تروریسیتی در منطقه آغاز کرد.

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر همکاری ایران و روسیه در مسئله سوریه، خاطرنشان کرد: فکر می‌کنیم بعد از این مدت روشن شد که نظرات ایران از ابتدا در مورد سوریه درست بود، به‌طوری که مقاومت می‌کرد که بحران‌آفرینی‌ها در سوریه باعث جرقه زدن آتش در کل منطقه می شود.

لاریجانی با ابراز خشنودی از اینکه روسیه در مسئله یمن نیز توجه بیشتری دارد، گفت: آرای ما در حل بحران تروریستی در منطقه با روسیه نزدیک است و همکاری می‌کنیم اما  به هیچ وجه هیچ پایگاه نظامی نه به روسیه نه به کشور دیگری در ایران داده نشده است.

به گزارش ایلنا، روز گذشته یک رسانه عربی در خبری مدعی شده بود که بر اساس توافق نظامی اخیر ایران و روسیه، روسیه می‌تواند زمان پروازش را در صورت عبور از حریم هوایی ایران، به سمت هدف تا ۶۰٪ کاهش دهد. در این صورت با این روش علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه برای کرملین، حملات هوایی این کشور نیز بهبود پیدا خواهد کرد.

کد خبر : ۴۰۱۵۶۹