خبرگزاری کار ایران

در آیین پایانی چهارمین همایش ‌ملی رادی‌شناسی مطرح شد:

بومی‌گرایی شاخصه آثار اکبر رادی/ رادی نزدیک­ترین فرد به آثارش بود

مهدی شفیعی(رئیس مرکز هنرهای نمایشی) از درام­‌نویسی اکبر رادی گفت: درام ایرانی صرفا به آثاری که از شیوه­‌های شناخته­ شده­ نمایش‌های ایرانی استفاده می­‌کند، خلاصه نمی­‌شود و آثار مرحوم رادی با بهره‌گیری از ساختارهای شناخته­ شده­ نمایش­نامه‌­نویسی جهان، انسان معاصر ایرانی و دغدغه­‌ها و مسائلش را برجسته می‌­کند.

به گزارش ایلنا، آیین پایانی چهارمین همایش ملی رادی­‌شناسی با حضور شخصیت های فرهنگی و هنری در تالار استاد جلیل شهناز برگزار شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: وجه دیگر همین نگاه، نوعی نگاه بومی به انسان ایرانی است. مشخصا گیلان و انسان گیلانی ایرانی بخش دیگری از آثار ایشان را شکل می­‌دهد.

مهدی شفیعی بومی­‌گرایی در آثار رادی را مسئله­ی مهمی در آثار این درام­‌نویس ایرانی عنوان کرد ودر ادامه تصریح کرد: این نکته­ی مهمی است. این یکی از بزرگ­ترین آموزه‌­های ایشان است برای نمایش­نامه­‌نویسی معاصر ایران. رنگ و بوی بومی و در عین حال ملی و طبیعتا با توجه به حضور این انسان در جهان به نسبت کوچک شده­ معاصر به واسطه­ گسترش ارتباطات و وجود دغدغه‌های مشترک بشری جهانی در آثار اکبر رادی به خوبی مشهود است.

عطاالله کوپال، مدیر عامل موسسه­ی استاد اکبر رادی و دبیر بخش مسابقه­ نمایش‌نامه‌نویسی این همایش در خصوص برگزاری این همایش علمی و فرهنگی گفت: بنیاد اکبر رادی چهارمین همایش‌ملی رادی‌شناسی با هدف ژرف‌نگری بر آثار و اندیشه‌های اکبر رادی و تقویت و اعتلای نمایش‌نامه‌نویسی ایران و نیز به منظور کشف و معرفی استعدادهای جدید نمایش‌نا‌مه‌نویسی و پژوهشی برگزار می‌­کند.

وی در ادامه اظهار امیدواری کرد و گفت: به توجه به این که اکبر رادی از نمایش­نامه‌­نویسان سرشناس و چهره­ ادبی و مهم، ماندگار و شاخص معاصر کشور ما است، سعی کردیم در قالب مقالات پژوهشی رادی­‌شناسی سمیناری را برگزار کنیم و امیدوارم این رادی­‌شناسی در آن سوی مرزهای ایران هم رواج یابد و هم­چون ایبسن­‌شناسی و شکسپیر­شناسی در اقصی نقاط جهان چنین فعالیت­‌هایی تداوم یابد.

هنوز اندیشمندان فرهنگی، ادبیات نمایشی را یک قالب ادبی نمی‌دانند

فریندخت زاهدی (عضو هیئت مدیره­ این موسسه و دبیر علمی این همایش) گفت: در ایران نمایشنامه و ادبیات نمایشی سبقه­ 150 ساله بیشتر ندارد و هنوز بسیاری از اندیشمندان فرهنگی، ادبیات نمایشی را به عنوان یک قالب ادبی نمی­‌شناسند یا قبول نمی­‌کنند. باید کوشش کنیم این قالب ادبی با جریان­‌هایی مثل رادی­‌شناسی در نزد همه شناسانده شود.

وی تصریح کرد: در این همایش پژوهشگران جوان مقالات خوبی ارائه دادند و این همان چیزی است که ما در بنیاد اکبر رادی به دنبال آن هستیم. این که لایه­‌های تحلیلی ادبیات نمایشی از طریق این نوع از پژوهش­‌ها مورد بررسی قرار گیرد و در اختیار دست اندکاران تئاتر و ادبیات نمایشی قرارداده­ شود.

بهزاد صدیقی (مدیر اجرایی و سخن­گوی موسسه­ اکبر رادی و عضو هیئت رئیسه­ این همایش) در سخنانی یادآورشد: چهارمین همایش ملی رادی­شناسی فعالیت خود را از نیمه­ اول سال 1394 آغاز کرد که پس از انتشار فراخوان آن در آبان ماه 1394 ، تعداد 17 چکیده مقاله به دبیرخانه­ آن رسید که پس از بررسی هیئت داوران این بخش در نهایت پنج مقاله برای ارائه در بخش سمینار آن انتخاب و معرفی شد که به همراه یک مقاله­ دیگر از پژوهشگر مهمان امروز ارائه شد.

او ادامه داد: از سال گذشته در بنیاد اکبر رادی بخش مسابقه­ی نمایش­نامه­‌نویسی را برای دوره­ چهارم برنامه‌­ریزی کردیم تا خلاء مسابقات  نمایش­­نامه­‌نویسی در بخش خصوصی و نیز جریان نمایش­نامه­‌های تازه نوشته­ شده ار نویسندگان نسل جدید و نسل قبل تر را در یک فضای رقابتی سالم و سازنده‌­ای ایجاد کنیم. انشاالله برای دوره­ بعد اطلاع رسانی بیشتری را انجام خواهیم ­داد که شاهد حضور چشم­گیرتری از نمایش­نامه­‌نویسان نسل های مختلف باشیم.

 صدیقی اضافه کرد: قرار بود مراسم اختتامیه­ این همایش در اسفند 94 برگزارشود که مثل همیشه تامین بودجه و مشکلات مالی مانع از انجام این کار شدو به همین دلیل به تاریخ مردادماه 95 موکول شد. امیدوارم شرایط مالی و خوبی در آینده­ی نزدیک برای همایش­هایی از این دست و نیز فعالیت­‌های فرهنگی هنری و به خصوص فعالیت­های تئاتری و پژوهشی اتفاق بیفتد تا هنرمندان و فعالان عرصه­ی فرهنگ و هنر بدون دغدغه­ های مالی و با آرامش خاطر، دست به آفرینش‌­های هنری و فرهنگی بزنند.

سخن­گوی موسسه­ استاد اکبر رادی در بخش دیگری از سخنان خود از حامیان این همایش نام برد و از مدیران و همکاران این حامیان تشکر کرد و قدرانی به عمل آورد و گفت: از مدیر مرکز هنرهای نمایشی جناب مهدی شفیعی، از مجموعه­ همکاران خانهی هنرمندان ایران و نیز از مدیریت مرکز اطلاعات راهبردی و امور بین­‌الملل شهرداری تهران شهرام گیل­‌آبادی از طرف خودم و از طرف بنیاد اکبر رادی بسیار سپاس­گزارم که با حمایت آنان سرانجام این همایش به پایان رسید.

وی هم چنین در این مراسم از چهار نمایش­نامه‌­نویس قدرانی کرد که با همراهی و همکاری خود نسبت به بنیاد اکبر رادی همواره موجبات دلگرمی این بنیاد را فراهم آوردند و در این باره گفتند دوستان عزیز محمد رحمانیان، محمد چرم­شیر، حمید امجد و حمیدرضا نعیمی افتخار دادند که به عنوان عضو جدید با این بنیاد همکاری کنند. امیدوارم با حضور این دوستان و هنرمندان بنیاد اکبر رادی بیش از پیش فعال­تر شود و ببالد.

صدیقی در بخش دیگری سخنان خود یادآورشد: جلد دوم مجموعه مقالات رادی­شناسی تا دو هفته­ دیگر توسط نشر نشانه منتشر می­‌شود. جلد سوم رادی­شناسی نیز  آخرین مراحل ویراستاری رای سپری می­‌کند و آماده­ انتشار است. هم­چنین به زودی نیز گزیده­ ای از نامه­‌های استاد اکبر رادی به کوشش حمیده بانو عنقا توسط همین ناشر (نشر نشانه) منتشر می­­‌شود.

وی در پایان سخنانش اظهار امیدواری کرد که تا پایان سال 95 دو اتفاق برای دو بنیاد فرهنگی بیفتد؛ یکی این که بنیاد اکبر رادی دارای دفتر و مکان ثابت و دائمی برای خود باشد و دیگری بنیاد محمود استاد محمد بتواند مجوز فعالیت رسمی ­اش را دریافت کند.

رادی نزدیک­ترین فرد به آثارش بود

محمد رحمانیان طی سخنانی از ویژگی­‌های شخصیت اکبر رادی سخن گفت. وی هم وجه شخصیت عبوس و تلخ و هم وجه شخصیت شوخ و طنز و نیز شخصیت جدی این نمایش­نامه­ نویس برجسته را برشمرد.

وی با اشاره به این که او و عطاالله کوپال هم در مقطع کارشناسی و هم در مقطع کارشناسی ارشد از دانشجویان اکبر رادی در دانشگاه تهران بودند، گفت: رادی نزدیک­ترین فرد به آثارش بود و به نظرم هیچ نمایش­نامه‌­نویس ایرانی خود و محیط زندگی­‌اش را در آثارش این قدر خوب تصویر نکرد.

IMG_1545

رحمانیان اضافه کرد: او چند خصوصیت درخشان دارد. رادی عصیانگر، رادی عبوس و رادی شاد. رادی این ویژگی را دارد که فردی را نهایت شاد بودن ناگهان تلخ نشان دهد.

این نمایش­نامه‌­نویس در بخش دیگری از سخنانش افزود: در نوشته­‌هایش دیده­ ایم که شخصیتی در نهایت شادی، ناگهان با اتفاقی تلخ مواجه می­‌شود و از آن احساس شادی ناگهان به احساس غم می­رسد. رادی هم در زندگی شخصی و هم در زندگی هنری­اش میان سنت و تجدد ایستاد. گاهی به تجدد، حق می­ دهد و گاهی به سنت. او تاریخ‌­نگار است اما هیچ­گاه مدعی تاریخی نبود.

رحمانیان در سخنان خود اشاراتی نیز به حضور شخصیت­‌های زن در آثار رادی داشت و در این باره گفت:  یکی دیگر از ویژگی مهم آثار او توجه به زنان است و ما زنان آسیب ­دیده را درآثارش زیاد دیده­‌ایم.

در ادامه­ این مراسم، صحنه­خوانی بخش­هایی از نمایش­نامه­ی از پشت شیشه‌­ها نوشته­ استاد اکبر رادی با نقش‌­خوانی رویا تیموریان و مسعود رایگان برگزارشد. در این صحنه خوانی رویا تیموریان سه بخش نخست، میانه و پایان این اثر را با انتخاب قبلی خود، نقش خوانی کردند که با اسقبال و تشویق حاضران روبه‌­رو شد.

در بخش پایان مراسم اختتامیه­ این همایش بیانیه­ی هیئت داوران بخش مسابقه­ مقالات پژوهشی رادی­‌شناسی توسط دکتر طلایه رویایی و بیانیه­ هیئت داوران توسط محمد چرم­شیر قرائت شد.

طلایه رویایی به نمایندگی از طرف هیئت داوران بخش مسابقه­ی مقالات پژوهشی رادی‌شناسی (بهروز محمودی بختیاری و آرش رادی) در بخشی از بیانیه­ هیئت داوران این بخش چنین قرائت کرد: بنیاد استاد اکبر رادی و داوران آن خوش­وقتند که امسال نیز جوانان دانا و فرهیخته درکنار بزرگان  و پیش­کسوتان، با مقالات و پژوهش­‌های اصیل و باکیفیت خود گرد هم آمدند تا یاد استاد متفکر تئاتر کشور را در فضایی اندیشگانی گرامی بدارند. هیئت داوران بخش مسابقه­ مقالات پژوهشی چهارمین همایش ملی رادی­شناسی ضمن سپاس از تمامی شرکت­ کنندگان و برگزارکنندگان این گردهمایی علمی، امیدوارند که این روند علمی و پژوهشی با حمایت اهل اندیشه از سویی و پشتیبانی اولیای امور از سوی دیگر ادامه یابد و به حرکتی دانشگاهی و فرهنگی در مقیاس بسیار بالا در کشور تبدیل شود.

هم­چنین محمد چرم­شیر به عنوان نماینده­ هیئت داوران مسابقه­ نمایش­نامه­‌نویسی این همایش در بخشی از این بیانیه گفت: نام «رادی» و میراث برجامانده از او آن­چنان پُرمقدار است که برای نمایش­نامه­نویسی پس از او چاره­ای نمی­ماند جُز این که با دقت و وسواس، آموزه­‌های او را فراچنگ آورد و از آن توشه­‌ای برای ادامه­ راه خود بسازد.

سخت­گیری او در اَمر نوشتن، آن­چه که عاشقانه دوستش می­‌داشت و جانانه در فراخ­ کردن آن همت گماشت، برگزاری هر مسابقه­‌ای به نام "اکبر رادی" را به اَمری حساس و تأمل برانگیز بَدَل می‌­کند. اگر چنین مسابقه­‌ای نتواند دربردارنده­ عمق روی­کردها، نگرش­ها و احاطه­ شگرف او بر فن و روش‌‌های نوشتن باشد، عملا به گردهمایی­‌هایی بی­توش و توان و معمول بَدَل می­‌شود.

چرم­شیر در پایان این بیانیه اضافه کرد:هیئت داورانِ بخش مسابقه­ نمایش­نامه‌­نویسی چهارمین همایش ملی رادی‌­شناسی با ارج­گذاری بر زحمت شرکت ­کنندگانِ این دوره از این همایش ملی، با پافشاری بر سُنت سخت­گیرانه­ «رادی» بزرگ، در این دوره، هیچ برگزیده­ای را اعلام نمی­‌کند و فقط پنج نفر از نمایش­نامه­‌نویسان شرکت­ کننده در این دوره را شایسته­ تقدیر می­‌داند.

هیئت داوران امیدوار است تا این قدم سبب شود تا سال­‌های آینده، برگزاری این مسابقه راهی باشد برای شناخت نمایش­نامه­‌نویس بزرگ «اکبر رادی» و تمرین دست­‌آوردهای او باشد که «اکبر رادی» برای همیشه در خاطره­ی تئاتر ایران مانا باشد.

معرفی برگزیدگان

در بخش اهدای جوایز و لوح سپاس به برگزیدگان بخش مسابقه­ مقالات پژوهشی رادی­‌شناسی، استاد جعفر والی (بازیگر) سخنان کوتاهی از تجربه ی خود در اجرای نمایش­نامه­‌های اکبر رادی ایراد کرد. شارمین میمندی­‌نژاد (نمایش­نامه­‌نویس) در بخش اهدای جوایز به تقدیر شدگان بخش مسابقه­ نمایش­نا­مه­‌نویسی، در خصوص حمایت معنوی استاد اکبر رادی در زمان حیاتش از فعالیت نمایشنامه‌­نویسی و همراهی با ایشان به ایراد سخنان کوتاهی پرداخت.

در پایان به هریک از پنج پژوهشگر برگزیده­ بخش مسابقه مقالات پژوهشی رادی­‌شناسی و نیز پژوهشگر مهمان این بخش لوح سپاس، هدیه­ی نقدی به مبلغ پنج میلیون ریال و نیز بسته­ هدیه­ی فرهنگی از طرف بنیاد اکبر رادی اهداشد.

تهمینه محمدی، مرتضی بیگلو، بهارسادات بنی جمالی، سحر زضوانی و حامد امان­پور، نیلوفر باغبان مشیری و نیز پرستو محبی از دریافت­کنندگان  هدایای این بخش بودند که جوایز خود را از جعفر والی، عطاالله کوپال، دکتر شیرین بزرگمهر، دکتر فریندخت زاهدی و طلایه رویایی گرفتند.

IMG_1526

در بخش مسابقه­ نمایش­نامه­‌نویسی این همایش نیز هیئت داوران این بخش: محمد چرم شیر، حمیدرضا نعیمی و بهزاد صدیقی هیچ برگزیده‌ای را انتخاب نکردند اما از پنج نمایش­نامه­‌نویس شرکت کننده در این بخش میلاد اکبر­نژاد نویسنده­ نمایش­نامه­ رقصیدن در تاریکی، صحرا رمضانیان نویسنده­ نمایش­نامه­ وازریک مرده ­است، مهدی میرباقری نویسنده­ نمایش­نامه­ ماندن، علی محمدرحیمی نویسنده­ نمایش‌نامه­ سایه­ سبز سیلویا و حامد امان­پور نویسنده­ نمایش­نامه زمانی برای مرغ دریایی بودن با اهدای لوح تقدیر و هدایای فرهنگی تقدیر به عمل آوردند و این نمایش­نامه‌­نویسان  لوح تقدیر خود را از محمد رحمانیان، محمد چرم­شیر، بهزاد صدیقی و شارمین میمندی­‌نژاد دریافت کردند.

بر اساس رأی و نظرسنجی مکتوب حاضران و شرکت کنندگان سمینار علمی و پژوهشی این همایش مقاله‌ی بررسی گفتمان های مدرن، پیشامدرن و پسامدرن در آثار اکبر رادی نوشته­ نیلوفر باغبان مشیری به عنوان مقاله برتر معرفی و انتخاب شد  و بر این اساس مقرر گردید  هیئت رئیسه­ این همایش لوح تقدیر جداگانه­ دیگری به عنوان پژوهشگر برتر برای ایشان صادر کند و از وی برای دوره­ آتی با ارائه­ مقاله­ پژوهشی جدیدی بدون بررسی و گزینش هیئت داوران دعوت به عمل آید.

در این مراسم علاوه بر هیئت مدیره­ موسسه­ اکبر رادی و خانواده­ محترم استاد رادی (حمیده بانو عنقا و آرش رادی)، مهدی شفیعی (رئیس مرکز هنرهای نمایش) جعفر والی، محمد متوسلانی، اسماعیل عالی­زاد، مانا استاد محمد، بهرام جلالی‌­پور، محمد رضا هدایتی، شیرین بزرگمهر، مسعود رایگان، رویا تیموریان، میلاد اکبرنژاد، طلایه رویایی، مهدی میرباقری، هوشنگ قوانلو، علی محمد رحیمی و بسیاری از شخصیت­‌های فرهنگی هنری حضور داشتند.

کد خبر : ۴۰۱۴۰۹