خبرگزاری کار ایران

نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استانها:

در ۷ شهرستان سیستان و بلوچستان ۱ سینما هم وجود ندارد/ اعتیاد و طلاق رو به افزایش است

نماینده مردم سیستان و بلوچستان در شورای عالی استانها نسبت به افزایش اعتیاد و طلاق در این استان ابراز نگرانی کرد.

مسعود دهمرده؛ نماینده مردم سیستان و بلوچستان در شورای عالی استانها در گفتگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به آمار طلاق و اعتیاد در این استان اظهار کرد: اگرچه این آمار نسبت به میانگین کشور بهتر است، اما متاسفانه آمار طلاق و اعتیاد در استان رو به افزایش است و جا دارد که مسئولان در این رابطه برنامه ریزی هایی را داشته باشند.

وی مهمترین علت افزایش آمار آسیب های اجتماعی نظیر طلاق و اعتیاد در استان را بیکاری جوانان دانست و افزود: در این استان ۵۱ درصد منطقه روستایی و ۴۹ درصد منطقه شهری داریم و اگر فکر اساسی برای اشتغال در روستاها شود؛ طلاق و اعتیاد کاهش خواهد یافت و همچنین با کاهش مهاجرت از روستاها به شهرها رو به رو خواهیم بود.

دهمرده گفت: سیستان و بلوچستان از نظر بیکاری وضعیت بسیار بدی دارد و جزو ۴ و ۵ استان آخر کشور در زمینه اشتغال است. پیشنهاد برای بهبود وضعیت بسیار است و امیدواریم در عملی شدن و کارآمد شدن این پیشنهادات فکر اساسی شود تا آسیبهای اجتماعی کاهش یابد.

نماینده مردم سیستان و بلوچستان در شورای عالی استانها ادامه داد: در هر استانی فرهنگ می تواند؛ یاری دهنده مردم در کمبودها باشد، اما در استان سیستان و بلوچستان با فرهنگ غنی که وجود دارد؛ متاسفانه در چندین سال گذشته به مقداری که باید در حوزه افزایش امکانات فرهنگی فعالیت نشده است.

وی افزود: متاسفانه کم کاری هایی که از دیرباز بوده و تاکنون ادامه داشته، استان سیستان و بلوچستان را با مشکلاتی مواجه کرده است؛ بطوریکه این استان از  نظر امکانات فرهنگی وضعیت بسیار ضعیفی دارد و نمره کمتر از متوسط در امکانات فرهنگی را می گیرد.  

این عضو شواری عالی استان ها با اشاره به کمبود سالن تئاتر و سینما در استان سیستان و بلوچستان گفت: تنها در مرکز استان امکانات فرهنگی مناسب است، اما در شهرستان های دیگر مکانی به نام سینما که مطلوب باشد؛ و خانواده ها از آن استفاده کنند؛ وجود ندارد.  

دهمرده افزود: به طور مثال در شهرستان زابل یک سینما در قدیم وجود داشته که به علت خرابی از دست رفته است و مکان دیگری که سالن جلسات بوده در حال حاضر تبدیل به سینما شده که البته از نداشتن سینما بهتر است، اما اسم آن را نمی توان سالن سینما گذاشت.

وی تاکید کرد: به طور کلی از بین ۱۹ شهرستان استان سیستان و بلوچستان ۷ شهرستان سالن سینما ندارند و سالن های سینما در شهرستانها نیز از وضعیت مطلوبی برخوردار نیستند.  

نماینده  مردم سیستان و بلوچستان در شواری عالی استان ها گفت: در خصوص امکانات ورزشی شرایط بسیار بهتر از امکانات فرهنگی است و در سال های گذشته کارهای خوبی در این زمینه انجام شده است؛ به طوریکه جایی نیست که اماکن ورزشی وجود نداشته باشد و حتی در دورترین نقاط استان هم این سالن ها وجود دارد و پروژه های ناتمام نیز در حال اتمام است.

دهمرده با بیان اینکه برای افزایش امکانات فرهنگی و ورزشی باید هزینه کرد و در دورترین نقاط استان پول صرف کرد، گفت: سیستان و بلوچستان از استانهای مرزی است و اگر بر روی فرهنگ این مناطق کار نشود می تواند؛ پیامدهای زیادی را در پی داشته باشد.

کد خبر : ۴۰۰۶۵۹