خبرگزاری کار ایران

پس از شکایت کیهان؛ این‌بار به خواست ناجا؛

پرویز تناولی برای نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی ممنوع‌الخروج شد

پرویز تناولی امروز با حضور در دادگاه درباره اتهاماتش گفت: به اتهام تشویش اذهان عمومی و نشر اکاذیب ممنوع‌الخروج شده‌ام.

پرویز تناولی پس از حضور در دادگاه فرهنگ و رسانه که صبح امروز (20 تیرماه) برگزار شد؛ درباره اتهاماتش به خبرنگار ایلنا گفت: صبح امروز به دادگاه مراجعه کردم. مطلع شدم که شاکی این پرونده؛ نیروی انتظامی و ناجا است و نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی اتهاماتی بود که به من وارد شده است.

او ادامه داد: این اتهامات را براساس مجموعه کارهایی که تاکنون انجام داده‌ام؛ به من وارد دانسته‌اند. به گفته آنها؛ مجسمه‌هایی که ساخته‌ام مصداق تشویش اذهان عمومی و نشر اکاذیب است.

این هنرمند با اشاره به مجسمه‌هایی که در این پرونده از آن‌ها نام برده شده بود، افزود: مجموعه کار‌هایم در کاخ موزه نیاوران و مجموعه‌ای که اخیرا در گالری شهریور با عنوان «تناولی و ۵۰ سال هنر پاپ» نمایش داده شده، همچنین مجسمه‌هایی که در مجموعه شخصی‌ام نگهداری‌ می‌کنم، از موارد اشاره شده در این پرونده بود.

تناولی تصریح کرد: در حال حاضر قرار صادر شده برایم در این پرونده ممنوع‌الخروجی‌ است. قرار است وکیلم عکس‌ها و اطلاعاتی از مجموعه‌ کار‌هایم را به دادگاه ارائه دهد تا مشخص شود کدام‌یک از آن‌ها مصداق تشویش اذهان عمومی و نشر اکاذیب است.

او با بیان اینکه ۵۰ سال است که کار می‌کنم و تاکنون هیچ‌کدام از آثارم چنین مشکلی را نداشتند، خاطرنشان کرد: قطعا کسی پشت این ماجرا قرار دارد اما من نمی‌دانم که چه کسی و با چه قصدی این کار را انجام می‌دهد؟!

این هنرمند با اشاره به اینکه مجسمه‌هایش در کاخ موزه نیاوران مربوط به مکتب سقاخانه‌ است، افزود: حدود چند ماه پیش نیز روزنامه کیهان اتهاماتی مانند همین اتهامات اخیر را به من وارد کرده و ادعا کرده بود مجسمه‌هایی که در کاخ موزه نیاوران وجود دارند؛ برخی قسمت‌های خاص بدن در آن‌ها مشخص است که پاسخ آن‌ها را دادیم و مشخص شد این ادعا بی‌اساس بوده است.

تناولی با بیان اینکه مضمون مجسمه‌های مکتب سقاخانه؛ مذهبی است، ادامه داد: در آن زمان وزارت ارشاد از من خواست اطلاعاتی درباره آن‌ها ارائه دهم و موضوع ختم به خیر شد. اما امروز دوباره‌‌ همان مسائل را با جملات و موارد دیگری مطرح می‌کنند.

او در پاسخ به این سوال که آیا اظهاریه‌ای از طرف دادگاه برای شما ارسال شده‌ بود یا نه؟ گفت: تاکنون هیچ اظهار‌یه‌ای برای من نیامده و من تا لحظه حضور در دادگاه از هیچ‌کدام از اتهاماتم باخبر نبودم.

این هنرمند در واکنش به گفته‌های مجید ملانوروزی، مدیرکل هنرهای تجسمی درباره مشکل ممنوع‌الخروجی‌اش گفت: این مسئله اصلا شخصی نیست.

تناولی در پایان اظهارکرد: بی‌‌‌نهایت بابت این مسائل متاسفم چراکه برنامه‌های بسیاری دارم و قرار بود چندین نمایشگاه در خارج از کشور برگزار کنم همچنین قرار بود در کانادا یک عمل جراحی بسیار مهم داشته باشم اما با مسائلی که پیش آمده؛ مشخص نیست می‌توانم آن‌ها را انجام دهم یا نه.

1263

کد خبر : ۳۸۸۸۱۵