خبرگزاری کار ایران

رونمایی از آثار منوچهر شفیانی

مراسم رونمایی از مجموعه آثار منوچهر شفیانی دوشنبه (۱۳ اردیبهشت ماه) در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب برگزار می‌شود.

به گزارش ایلنا، محسن حیدری، حسن میرعابدینی و قباد آذرآیین سخنرانان این نشست خواهند بود.

مجموعه آثار پنج جلدی منوچهر شفیانی توسط محسن حیدری از میان انبوه مجلات خوشه، فردوسی، ترقی، کیهان هفته و... در دهه ۴۰ گردآوری شده و براساس وحدت موضوعی در پنج جلد دسته‌بندی و منتشر شده است.

منوچهر شفیانی (متولد ۱۳۱۹ در مسجدسلیمان) نویسنده بختیاری ایرانی بود. شفیانی از روزنامه‌نگاران آزاداندیش و آزادی‌خواه دهه ۴۰ شمسی است که سردبیری ۲ مجله «خوشه» و «ترقی» را در زمان کوتاه عمرش در کارنامه دارد.

شفیانی را می‌توان پایه‌گذار داستان‌نویسی نوین روستایی ایران دانست که روش نوینی در قصه‌نویسی را با زمینه روستا ابداع کرد. پس از وی افراد دیگری نیز به تبعیت از او به این کار پرداختند که از آن جمله می‌توان به امین فقیری و بهرام حیدری اشاره کرد. منوچهر شفیانی به جز مجموعه «معامله‌چی‌ها» یا «قرعه آخر» داستان‌های زیادی در مجلات آن زمان داشت که با وجود سن کمش، بعضی دوستانش نظیر احمد شاملو او را دارای ویژگی‌هایی دانستند که وی را شایسته کاندیداتوری جایزه نوبل ادبیات در چند سال آینده می‌کرد. شفیانی نویسنده با قریحه‌ای به نظر می‌رسید که متأسفانه مجال به فعلیت‌رسیدن توانایی‌های بالقوه او پیش نیامد.

این داستان‌نویس و مترجم ادبی ۱۷ مهر ۱۳۴۶ در خانه خودش در شمیران تهران از دنیا رفت.

مراسم رونمایی از مجموعه آثار منوچهر شفیانی ساعت ۱۶ تا ۱۸ در سرای اهل قلم به نشانی خیابان انقلاب، خیابان برادران مظفر جنوبی، کوچه خواجه‌نصیر، شماره ۲، طبقه همکف برگزار می‌شود.

کد خبر : ۳۶۶۷۷۹