خبرگزاری کار ایران

پوتین در اجلاس کشورهای صادرکننده گاز:

روسیه روندهای جدید همکاری را تجربه می‌کند

رییس جمهوری روسیه گفت: معتقد هستم که این اجلاس بسیار مهم است و توافقات این نشست در سند نهایی گنجانده خواهد شد من فکر می کنم گاز یکی از فاکتورهای اصلی توسعه پایدار است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه در سومین اجلاس مجمع کشورهای صادرکنندگان گاز اظهار داشت: خانم‌ها و آقایان همکاران محترم همکاری میان تولید کنندگان گاز یکی از عوامل توسعه پایدار در ۱۴ سال گذشته در میان کشورهای صادر کننده گاز بوده است کشورهای تولید کننده گاز با همکاری خود توانستند این مهم را فراهم کنند. کشورهای عضو این مجمع ۷۹ درصد کل گاز جهان را تولید می‌کنند و باید از تجارب این کشور‌ها در حوزه انرژی استفاده گسترده شود.

رییس جمهور فدراسیون روسیه ادامه داد: کشور ما سرمایه‌گذاری زیادی را در زمینه پژوهش، اکتشاف و تولید گاز انجا می‌دهد. ما سرمایه‌گذاری‌های زیادی را برای تولیدو پالایش این انرژی انجام می‌دهیم.

وی افزود: ضروری است سیستم مناسب برای تامین امنیت ارایه گاز انجام شود. در این نشست توافقاتی حاصل شد که به تحقق اهداف راهبردی این نشست کمک می‌کند و بستر مناسبی برای تشریک مساعی در تولید و مصرف گاز مهیا می‌شود.

پوتین تاکید کرد: معتقد هستم که این اجلاس بسیار مهم است و توافقات این نشست در سند نهایی گنجانده خواهد شد و فکر می‌کنم گاز یکی از فاکتورهای اصلی توسعه پایدار است. گاز یکی از انواع انرژی پاک و مقرون به صرفه است و مصرف آن در جهان رو به افزایش است. مصرف گاز تا سال ۲۰۴۰، ۴۲درصد رشد خواهد داشت این مساله باعث می‌شود که ما فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه گاز طبیعی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه چالش‌های بزرگی نیز در پیش داریم تا زیرساخت‌های انتقال گاز را مهیا کنیم و مسیرهای امن را برای صادرات گاز فشرده مهیا کنیم٬ اظهار داشت: سرمایه‌گذاران نیاز به ضمانت‌های منطقی دارند٬ لذا باید ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش دهیم برای امنیت تولید و صادرات گاز باید هم صادر کننده و هم مصرف‌کننده سهم خود را ایفا کند.

رییس جمهوری روسیه گفت: اکنون روش‌هایی جدید برای فروش این کالا به وجود آورده است. در سال گذشته ما در روسیه بورس فروش گاز ایجاد کردیم. ما در صدد هستیم تا ۵ سال آینده ۳۵ میلیارد متر مکعب گاز را در این بورس بفروشیم که ۸ درصد فروش گاز را تشکیل می‌دهد.

وی ادامه داد: در راستای جذب سرمایه‌گذاری نباید از تجارب گذشته‌مان صرف نظر کنیم. همکاران محترم ما در پروژه استراتژی ملی انرژی روسیه که تا سال ۲۰۲۵ در حال تدوین است افزایش چشمگیری را برای تولید گاز در نظر گرفته‌ایم.

پوتین تصریح کرد: همچنین با همکاری اتحادیه اروپا در نظر داریم روندهای جدیدی همکاری را تجربه کنیم همچنین به دنبال ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای همکاری با ترکیه و صادرات گاز به جنوب هستیم.

رییس جمهور فدراسیون روسیه ادامه داد: در جهت شرق آسیا نیز همکاری‌های لازم را به خصوص با چین آغاز کرده‌ایم. همچنین درصدد هستیم صادرات گاز به آسیا به ۱۲۸ میلیارد متر مکعب افزایش دهیم همچنین درصدد هستیم برای همکاری در حوزه گاز به سوی شرق و غرب گام برداریم. می‌دانیم روسیه با همکاری شرکاء می‌تواند مشکلات را پشت سر بگذارد چه همکاری با کشورهای عضو این مجمع و چه با سایر کشور‌ها. در پایان از همه حاضران در این نشست تشکر می‌کنم.

کد خبر : ۳۲۴۵۷۵