خبرگزاری کار ایران

رییس اداره تبلیغات اسلامی آران و بیدگل خبر داد

مستندنگاری آسیب‌های عزاداری محرم آران و بیدگل

رییس اداره تبلیغات اسلامی آران و بیدگل از مستندنگاری آسیب‌های عزاداری محرم این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در آران و بیدگل حجت‌الاسلام سمیع الله مردان رییس اداره تبلیغات اسلامی آران و بیدگل گفت: آسیب‌های عزاداری محرم آران و بیدگل توسط کار‌شناسان این اداره احضا و مستندنگاری شد.

وی با اشاره به اینکه این مستندنگاری در دو بخش صورت گرفته است خاطر نشان کرد: در بخش نخست، با عنوان «آران و بیدگل شهر سنت‌های عاشورایی» ضمن معرفی جنبه‌های معنوی و مذهبی شهرستان آران و بیدگل، به فعالیت‌های شاخص هیئات مذهبی و نکات مثبت عزاداری این شهرستان که آن را نسبت به سایر شهرهای کشور متمایز کرده، پرداخته شده است.

رییس ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی آران و بیدگل افزود: همچنین در این بخش، برنامه‌های سنتی عزاداری همچون حرکت دستجات عزاداری، آیین‌های العطش، شام غریبان، کربلاغوغا، سنج زنی، آیین‌های نمایش‌های آیینی و شبیه سازی واقعه کربلا در نوش آباد که در سال‌های اخیر مورد استقبال ویژه مردم سراسر کشور قرار گرفته، معرفی شده است.

حجت‌الاسلام مردان با اشاره به اینکه به اذعان بسیاری از مسؤولان کشوری این شور و شعور و سنت عزاداری در هیئات مذهبی، نمونه و الگویی برای عزاداری سنتی بدون آسیب در کشور است تصریح کرد: با این وجود کار‌شناسان اداره تبلیغات اسلامی آران و بیدگل بر آن بوده‌اند تا بر روی معدود آسیب‌هایی که در این شهرستان وجود دارد -حتی آسیب‌هایی که در بسیاری از موارد حتی به چشم هم نمی‌آید- تمرکز نماید تا این حداقل آسیب‌ها نیز به بهترین نحو مرتفع شود.

وی افزود: بر همین اساس در بخش دوم این مستند نگاری، آسیب‌های عزاداری که در محرم امسال در هیئات مذهبی شهرستان دیده شده احصا وهمراه با تصاویرو شرح توضیحات آن ارائه شده است.

رییس اداره تبلیغات اسلامی آران و بیدگل خاطر نشان کرد: این مستندنگاری، کمک زیادی جهت برنامه ریزی و رفع آسیب‌های عزاداری این شهرستان در سال‌های آینده خواهد کرد.

کد خبر : ۳۲۴۴۹۷