خبرگزاری کار ایران

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان همدان

نسخه‌پیچی مشترک در کشاورزی سم مهلک است

نسخه‌پیچی مشترک در کشاورزی سم مهلک است واین مورد در خصوص استان همدان که اقلیم‌های متفاوتی دارد نیز صدق می‌کند.

به گزارش ایلنا از همدان؛ رئیس جهاد کشاورزی شهرستان همدان امروز در همایش علمی کردن کشاورزی «طرح بسیج همگام با کشاورز» شهرستان همدان اظهار کرد:نسخه‌پیچی مشترک در کشاورزی سم مهلک است تصریح کرد: این مورد در خصوص استان همدان که اقلیم‌های متفاوتی دارد نیز صدق می‌کند.

جواد رشیدی با بیان اینکه در بخش کشاورزی دو مقوله با دو نگرش به کشاورزی سنتی و کشاورزی صنعتی وجود دارداظهار داشت: نباید کشاورزی سنتی را قربانی کشاورزی صنعتی کرد و در کشاورزی صنعتی نیز نباید تابع محض باشیم.

رشیدی خواستار ابداع روش‌های متناسب با اقلیم شد و گفت: با توجه به ضریب بالای علم در کشور نباید دنباله‌رو سایر کشور‌ها و روش‌ها باشیم و باید روش‌های با اقلیم کشور ابداع کنیم.

وی با بیان اینکه کشاورزی مدرن و یکپارچه‌سازی به نفع کشاورزی است گفت: در بعد علمی نخستین موضوع نقشه راه است و نباید در این خصوص سلیقه‌ای عمل کرد.

رشیدی با بیان اینکه در گذشته خواستار نقشه جامع کشاورزی استان شدیم اظهار کرد: باید نقشه اراضی و گستره‌های کشاورزی را داشته باشیم.

وی با تأکید بر اینکه در مقابله با سن، هزینه‌های بسیاری پرداخت می‌شود یاد‌آور شد: در صورتی که پنج سال ردگیری سن را داشته باشیم در سال پنجم محل تهاجم مشخص و کاهش هزینه خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه برخی مسائل و مشکلات مربوط به قحطی در بخش کشاورزی هنوز هم وجود دارد گفت: سال 82 در تولید بذر چغندرقند مشکل به وجود آمد که با نگرش اصلاحی، این بذر حفظ شد.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان همدان افزود: مسائل و مشکلات تکرار می‌شوند و باید با بصیرت و نگاه علمی از بروز مشکلات جلوگیری کرد.

وی با تأکید بر اینکه نباید با برگزاری همایش‌های علمی کردن کشاورزی، روش‌های سنتی در معرض خطر قرار گیرد تصریح کرد: طرح نگهداری گاو و گوسفند در خارج از روستا زندگی روستاییان را فلج می‌کند و علت اجرای این طرح را هنوز نمی‌دانیم.

رشیدی ادامه داد: در یک خانواده مسلمان چیزی که وارد می‌شود نباید دورریز داشته باشد، که دور نگه داشتن دام از روستا‌ها برخی دورریز‌ها را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: در بخش کشاورزی هزینه سنگینی را به دلیل عدم اطمینان به همسایه و یا سایر افراد پرداخت می‌کنیم و این در حالی است که هر کشاورز نیاز به یک تراکتور و یا ادوات مجزا ندارد.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان همدان بیان کرد: کارشناسان کشاورزی با ایجاد شرکت‌های مکانیزاسیون فعالیتی اقتصادی و خداپسندانه دارند و با تهیه ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی و ارائه آن به کشاورزان باعث دلگرمی به کار سنتی می‌شوند

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان همدان افزود: به منظور کاهش هزینه‌ها،‌ صرفه‌جویی در مصرف آب و افزایش محصول کشاورزان می‌توانند زمین‌ها را به اشتراک بگذارند.

وی به حضور مهندسان کشاورز دارای تفکر بسیجی و اسلامی در زمین‌ها اشاره کرد و ادامه داد: این افراد باید با تازه‌های دنیا آشنا باشند نه اینکه هر تازه‌ای را در کشور به کار گیرند.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان همدان افزود: گندم و سیب‌زمینی محصولات استراتژیک نیست اما نباید تولید این محصولات را تعطیل کنیم چراکه خسارات سنگینی در پی دارد و باید تلاش برای افزایش بهره‌وری داشته باشیم.

وی به اشتراک گذاشتن اراضی روستای عبد‌الرحیم را مطرح کرد و افزود: با اجرای این طرح ثمره خوبی محقق شد و از لحاظ مادی و اقتصاد کشاورزی به هدف مورد نظر دست یافتیم.

رشیدی با تأکید بر اینکه نباید کشاورزی سنتی را قربانی کشاورزی صنعتی کرد ادامه داد: در کشاورزی صنعتی نیز نباید تابع محض باشیم چراکه بسیاری از فرمول‌ها را در گذشته به کار بردیم که امروز پشیمان هستیم.

وی اظهار کرد: برای جبران مافات نیاز به از خودگذشتگی،‌ ایثار، پر‌کاری و تلاش بین تحصیلکرده‌ها و مراکز تحقیقاتی است.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان همدان یاد‌آور شد: معتقدم جبران زیان کشاورزانی که به سمت علمی کردن می‌روند باید مقدم بر پرداخت یارانه کود و آبیاری شود که نیاز به سه سال زمان و همت دارد.

کد خبر : ۳۲۴۴۵۸