خبرگزاری کار ایران

«عباس،آموزگار عشق و احساس» در اربعین به روی سن می‌رود

کارگردان و طراح نمایش «عباس، آموزگار عشق و احساس» گفت: این نمایش از تاریخ جمعه ششم تا جمعه سیزدهم آذر به مدت هشت شب و همزمان با ایام اربعین در تالار احسان به روی صحنه می‌رود.

سید محمد پارسویی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با بیان اینکه در این نمایش گونه خصوصیات وز ندگی علمدار کربلا از قبیل وفاداری، تبعیت از امام خویش و... به تصویر کشیده شده است در خصوص فعالیت هنری خود گفت: من در زمینه‌های آهنگسازی، نمایش، سرود، پیرامید، میکس صدا و تصویر فعالیت می‌کنم. سرپرستی و رهبری بزرگ‌ترین گروه سرود جهاندر قالب ۱۴۶۰۰نفر، اجرای سرود در قالب گرو‌های ۱۲۰۰۰ نفری و ۱۳۵۷ نفره، پیرامیدهای افتتاحیه المپیادهای کشوری در سالهای گذشته و برگزاری همایشهای مشاهیر ایران زمین و کنگره‌های بین المللی و همچنین اجرای نمایشهای مذهبی بخشی از فعالیت‌های من در عرصه هنر است.

از نمایشهای مذهبی که روی صحنه برده‌اید بگویید؟

امسال نیز مطابق معمول ۱۸ سال گذشته این توفیق نصیب گردید که در ایام اربعین حسینی با فعالیت فرهنگی، هنری خود سهم ناچیزی در زنده نگه داشتن قیام همیشه جاوید عاشورا ایفا نماییم.

نمایش گونه‌هایی چون:

 درسوگ خورشید (۱۳۷۷شیراز- سالن نینوا)، بهار می‌گرید (۱۳۷۸تا ۱۳۸۰- تهران)، زمستان در سوگ (۱۳۸۲)، کاروان عشق (۱۳۸۴شیراز – تالارشهید دوکوهکی)، با قدسیان آسمانی (۱۳۸۵شیراز – سالن فنی حرفه‌ای)، نگین درخشان شاهچراغ (ع) (۱۳۸۷)، عباس آموزگار عشق و احساس (۱۳۸۶-۱۳۸۸) زینب آموزگار صبروادب (۱۳۸۷)، نوای دل (۱۳۸۹)، در سوگ یاس (۱۳۹۰) و ترکیب خوانی (۱۳۹۰)، اشک وآب (۱۳۹۱تا۱۳۹۳) و.....

که با ترکیبی از هنرهاو استفاده از ابزار‌های مختلف (مرثیه، کلام،، گروه کر، موسیقی زنده، تصویر، نور، اکسسوار و رنگ آمیزی صحنه و...) در ذهن مردم مذهبی، وهنردوست شیراز ودر اجراهای برون استانی (تالار وحدت تهران، دانشگاه تهران و شهرهای مختلف) به جای مانده است.

با عنایت به استقبال مردمی و نهادهای مختلف از این ویژه برنامه و قرار گرفتن آن در تقویم اجرایی برنامه‌ها ی ایام سوگواری در استان فارس، عنوان نمایش گونه امسال حضرت باب الحوائج، ابالفضل العباس (ع) بوده و با حضور گسترده ۱۲۰ نفر هنرمند و عوامل در رده‌های سنی مختلف، به شکل بدیع مراحل تمرین را جهت اجرای مناسب طی می‌نماید،

چرا امسال به موضوع علمدار کربلا حضرت عباس پرداختید؟

به دلیل استقبال کم نظیر مردم از این نمایش در سال‌های گذشته (۸۶ و۸۸) من را بر این داشت تا امسال نیز با احترام به نظر مخاطبین خاص و عموم مردم که ارتباط بیشتری با این موضوع برقرار نموده‌اند و تقاضای اجرای مجدد را داشتند با باز نویسی مجدد و پرداخت مناسب این نمایش گونه را بر روی صحنه ببریم.

 به چه دلیل از عنوان نمایش گونه استفاده کردید؟

نمایش از ولادت تا شهادت حضرت عباس (ع)، با استفاده از فرم، حرکت، تصویر، مرثیه، نور و.... اجرا می‌شود و در واقع با توجه به تفاوت‌های فردی از نظر سلیقه‌ها و نوع نگاه مخاطبین از ابزارهای مختلف هنری در جهت نیل به هدف استفاده شده است.

افراد در سنین مختلف علاقه به نوع خاصی از ارتباط هنری دارند که با عنایت به استفاده از انواع مضامین هنری در قسمت‌های مختلف نمایش، این ارتباط قابل دسترسی و منطقی‌تر دنبال می‌گردد و عنوان نمایش گونه به همین خاطر لحاظ شده است.

درباره روند اجرای نمایش توضیح دهید؟

پس از مقدمه اخبار شهادت حضرت ابوالفضل (ع) از زبان امیرالمومنین (ع)، سفر کاروان هنگام حج از مکه، ورود به کربلا، قطع آب و پیشنهاد امان نامه از جانب شمر، مناجات شب عاشورا، آغاز جنگ، آخرین نماز امام در ظهر عاشورا، تمنای آب کودکان، مواجهه حضرت ابوالفضل (ع) با دشمنان، شهادت حضرت عباس (ع)، شهادت امام حسین (ع) وحرکت اسرا ودر آخر بازگشت به زمان کنونی و آرزوی قلبی شیعیان بر زیارت بارگاه امام در مدت حدود۸۰ دقیقه اجرا می‌شود.

انتخاب و تمرین‌های بازیگران به چه صورت بوده است؟

با توجه به موضوع و محتوا، انتخاب بازیگران و عوامل در رده‌های مختلف سنی بوده وجالب است به این نکته اشاره کنم کوچک‌ترین عضو این گروه نمایشی دختر سه ساله (نقش حضرت رقیه (س)) ومسن‌ترین عضو گروه (نقش حبیب مظاهر) را دارند و اعضای گروه کر و فرم نیز از دانش آموزان و دانشجویان تشکیل شده‌اند.

در واقع شاید بهتر باشد که بگویم این گروه بزرگ هنری به عنوان یک هیات مذهبی همه ساله با هدفی مشخص خیمه عزاداری را در قالب وابزار هنر برپا می‌سازند.

مرثیه، موسیقی و تصویر چه جایگاهی در این نمایش دارند؟

با تشکر ویژه از مرثیه سرا، آقای امیدواری که کمک شایانی کردند. در موسیقی کار با توجه به ملودی‌های خاص قدیمی ارکستراسیون و تنظیم مجدد شکل گرفت و در قسمت‌هایی که گروه کر اجرا داشت از پرکاشن متناسب استفاده کردیم. در انتخاب و تدوین تصاویر نیز متناسب با سوژه‌ها استفاده شده است و در صحنه نهایی نمایش، کل بازیگران (شبیه خوان و مخالف خوان) وگروه کر همگان در قالب نمادی از دسته‌های عزاداری، به نوحه سرایی می‌پردازند که یکی از زیبا‌ترین صحنه‌ها، صحنه نهایی نمایش، توسل به بارگاه ملکوتی امام حسین (ع) و آرزوی زیارت کربلاست.

صحبت پایانی؟

جا دارد از محبتهای بی‌شایبه مسئولینی که خارج از تکلف شغلی و شخصیت حقوقی و نام و عنوان!، با عشق به اهلبیت عصمت و طهارت و خدمت به فرهنگ اصیل دینی ما را حمایت نمودند تشکر نمایم. همچنین ازبازیگران و خانواده‌های آن‌ها و تمام مشوقین این برنامه از نهاد‌ها و گروههای مردمی نیزکمال امتنان را دارم.

خیر و برکت زندگی و حیات جاوید اخروی در گروتوسل و تمسک به اهلبیت عصمت و طهارت (ع) است، وبنده علاوه بر دعوت از مردم هنر دوست و متدین شیراز، به نمایندگی از اعضاء این گروه بزرگ که همگی با عشق به برپایی خیمه حسینی و با هنر خود سعی در فرهنگ سازی مفاهیم عالیه قیام عاشورا را دارند، از عموم بازدید کنندگان این نمایش التماس دعا دارم.

کد خبر : ۳۲۴۴۴۹