خبرگزاری کار ایران

عضو انجمن ناشران کودک و نوجوان:

400 میلیون تومان کتاب برای کتابخانه‌های کشور جمع‌آوری شده است

در طرح انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان برای جمع‌آوری کتاب جهت تجهیز کتابخانه‌های عمومی کشور، بیش از 170هزار جلد کتاب از سوی ناشران اهدا شده است.

منصور جام‌شیر (عضو کارگروه هفته‌ی کتاب انجمن ناشران کودک و نوجوان) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا؛ با اعلام استقبال ناشران از طرح انجمن فرهنگی ناشران فرهنگی کودک و نوجوان برای تجهیز کتابخانه‌های مناطق محروم گفت: در این طرح، نزدیک به 170هزار جلد کتاب از حدود 1500 عنوان اثر جمع‌آوری شده که امیدواریم و انتظار داریم براساس هماهنگی‌های صورت گرفته و استقبال اعضای انجمن و حتی ناشران غیرعضو؛ این عدد تا روز چهارشنبه که اولین کاروان‌ها ارسال می‌شوند؛ به 200هزار جلد نیز برسد.

مدیر انشارات «نگارینه» اضافه کرد: قرار است به نیت نام نامی امام علی (ع)، 110 جلد از این کتاب‌ها به نهاد کتابخانه‌های عمومی تحویل داده شود و تعدادی دیگر هم برای در اختیار موسسه‌ی خانه‌ی کتاب قرار خواهد گرفت تا به دست کتابخانه‌های مناطق محروم برسد. بخش دیگری از کتاب‌های اهدایی ناشرین نیز توسط انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان برای تجهیز کتابخانه‌های مناطق حاشیه‌ای و اطراف تهران درنظر گرفته شده است.

عضو کارگروه هفته‌ی کتاب انجمن ناشران کودک و نوجوان سپس با اشاره به سابقه‌ی چنین فعالیتی از این انجمن یادآور شد: سال گذشته نیز حدود 124هزر کتاب برای اهدا به مناطق محروم جمع‌آوری شده بود. البته چون سال گذشته اولین باری بود که چنین طرحی را اجرایی می‌کردیم چنین استقبالی برایمان عجیب نبود چون فکر می‌کردیم هیجان انجام کاری تاره برای خیلی جالب بوده است. ما حتی در کتاب‌های ارسالی سال 93 کتاب‌‌های نفیس هم داشتیم نه اینکه ناشران صرفا کتاب‌های قدیمی یا به اصطلاح ته انبار مانده را در طرح شرکت بدهند. چنین نگاه و تعاملی واقعا جای خوشحالی و تقدیر داشت و دارد.

جام‌شیر با تاکید بر وضعیت بحرانی نشر کشور، شرکت کردن ناشران در طرح‌های خیریه‌ای با وجود مشکلات مالی را یکی از اتفاقات قابل تامل دانست و افزود: همه‌ی ما می‌دانیم که صنعت نشر کشور و وضعیت اقتصادی ناشران اصلا وضعیت مناسبی ندارد و بسیاری از ناشران از نظر اقتصادی در وضعیت بحرانی به سر می‌برند. یا این‌حال و علی‌رغم همه‌ی مشکلات می‌بینیم که ناشران ما در چنین حد و اندازه‌هایی در طرحی برای تجهیز کتابخانه‌های کشور شرکت می‌کنند که حتی از نظر تعداد و ارزش ریالی از کل خریدهای وزارت ارشاد هم بیشتر می‌شود. این‌چنین نگاهی به شغل و حرفه‌ای جز با عشق شکل نمی‌گیرد.

عضو انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان در ادامه خاطرنشان کرد: ناشران ما می‌دانند که قدم در چه عرصه‌ای گذاشتند و هیچگاه هدف خود را که در وهله‌ی اول خدمت به فرهنگ و رشد کتابخوانی در کشور است؛ فراموش نکرده و نمی‌کنند. برخی از ناشران ما حتی تا 50هزار جلد برای این طرح اهدا کرده‌اند. درکل حدود 160 ناشر عضو و غیرعضو برای تجهیز کتابخانه‌های مناطق محروم کشور همت کرده‌اند. بسیاری از دوستان ما حتی از شهرستان‌ها تماس می‌گرفتند و برای اهدای کتاب ابراز تمایل می‌کردند. حتی ناشری بود که می‌گفت من فقط کتاب‌های خارجی دارم، آیا بازهم می‌توانم در این طرح شرکت کنم؟ این همت واقعا جای تقدیر دارد.

او البته اعتبار این کار را تنها تعداد کتاب‌ها یا ارزش ریالی کتاب‌های جمع‌آوری شده عنوان نکرد و گفت: مقدار و میزان تعیین کننده‌ی ارزش کار برای چنین طرح‌هایی نیست. چراکه حتی اگر ناشری 20 جلد کتاب هم اهدا کرده باشد همان‌قدر عملی ارزشمند انجام داده که همکاری با اهدای تعداد بالای کتاب. البته ارزش ریالی این کار نیز واقعا جای تامل است و در این طرح کتاب‌هایی با ارزش 400 میلیون تومان برای کتابخانه‌های سراسر کشور جمع‌آوری شده است.

این فعال نشر کودک درباره‌ی هدف نهایی که برای این طرح درنظر گرفته‌اند نیز گفت: دغدغه‌ی اصلی ما این است که می‌خواهیم کودک روستایی یا شهرستانی به راحتی بتواند کتاب‌های مورد علاقه‌اش را تهیه و مطالعه کند. براساس اطلاعاتی که خود نهاد کتابخانه‌ها دارد حدود 70هزار کتابخانه روستایی در کشور وجود دارد و این نهاد از ما خواست تا این کتاب‌ها را برای تجهیز 1700 کتابخانه‌ی عمومی در سراسر کشور ارسال کنیم. از دید ما مشکلی نیست که این کتاب‌ها به کتابخانه‌های غیرروستایی هم برسد چون ما فقط دنبال توزیع و کتاب و ترویج کتابخوانی برای کودکان هستیم. منتها احساس ما این بود که شاید یک کودک روستایی برای دست‌یافتن به کتاب‌های جدید و مناسب با محدودیت‌های بیشتری مواجه باشد و برای همین تمرکز را روی این بخش گذاشتیم. به هیچ‌وجه دنبال مقایسه‌ی اقتصادی مناطق و شهرستان‌ها نبوده و نیستیم و فقط رساندن کتاب به دست بچه‌ها برایمان اهمیت داشت و دارد.

جام‌شیر در پایان با اشاره به اهمیت دوچندان چنین طرحی در شرایط اقتصادی صنعت نشر گفت: خود من حدود دو-سه سال است که فعالیتم محدود و حتی به تعبیری متوفق  شده است، چراکه نهایتا سالی 5 تا 10 کتاب می‌توانم منتشر کنم در حالی که در صورت رو‌به‌راه بودن شرایط اقتصادی از نظر سخت‌افزاری توانایی انتشار 200 جلد کتاب را خواهم داشت. توجه به چنین عملی با درنظر گرفتن شرایط مذکور ارزش کار همکاران ما را بیشتر روشن می‌کند.

کد خبر : ۳۲۴۳۶۰