خبرگزاری کار ایران

شهردار کاشان خبرداد

شرکت گردشگری منطقه فرهنگی کاشان تاسیس می‌شود

شهردار کاشان از تاسیس شرکت گردشگری منطقه فرهنگی کاشان،درراستای هم افزایی شهرداریهای این منطقه برای افزایش ضریب ماندگاری گردشگر و رونق صنعت گردشگری در این منطقه خبر داد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری ایلنا در کاشان، سید محمد ناظم رضوی در حاشیه گردهمایی شهرداران منطقه فرهنگی کاشان در قمصر پایتخت گل و گلاب ایران در گفتگو با خبرنگاران گفت: مقدمات تاسیس این شرکت طی جلسات و هماهنگی های قبلی انجام شده است و در حال حاضر به مدد حوزه گردشگری شهرداری کاشان در مرحله استعلام از حوزه های قانونی همچون سازمان شهرداری ها، استانداری، فرمانداری و دیگر نهادهای ذی صلاح و پیگیری کسب مجوزهای لازم است.

وی، تسهیل در امر  سرمایه گذاری و معرفی جاذبه ها و ظرفیت های کامل این منطقه را هدف از تشکیل شرکت گردشگری منطقه فرهنگی تاریخی کاشان دانست و اظهار داشت: این منطقه با برنامه ریزی لازم در این طرح شاهد رسیدن به درآمدهای پایدار حاصل از گردشگری برای رشد و شکوفایی هرچه بیشتر شهری و در نهایت منجر به توسعه پایدار خواهد شد.

ناظم رضوی، جایگاه کاشان را به عنوان مقصد انتخاب شده از سوی گردشگران داخلی مثبت ارزیابی کرد و افزود: با تاسیس شرکت گردشگری منطقه فرهنگی تاریخی کاشان امید می رود تا برنامه ریزی ها به سمتی سوق داده شود که کاشان به عنوان مقصد گردشگران خارجی هم واقع شود یا حداقل ضریب ماندگاری آنها در این شهر ارتقا پیدا کند.

وی، با تاکید بر نقش فرودگاه کاشان در رونق اقتصاد منطقه و مکملی بر شرکت گردشگری افزود: با آغاز پروازهای کاشان- مشهد و بالعکس شاهد حضور خیل عظیم زوار کشورهای عربی به این منطقه خواهیم شد.

ناظم رضوی با تشریح ضرورت تاسیس شرکت گردشگری منطقه فرهنگی کاشان و فراخوان استانداری پیرامون شورای سیاست گذاری سرمایه گذاری و حضور در جلسات متعدد حول این موضوع گفت: ایجاد شرایط آمادگی استان برای دوران پساتحریم پیرو مباحثات در اتاق صنایع و صنوف با توجه کامل به حوزه فعالیت در امر گردشگری از دیگر اهداف تاسیس این شرکت است.

به گفته وی، سیاست و اولویت استان در زمینه سرمایه گذاری در امر گردشگری است که بر همین اساس نیز برگزاری همایش هایی در زمینه های سرمایه گذاری پیرامون مباحث گردشگری در شهرهای استان مقررشده است.

رییس هیأت عالی سرمایه گذاری با اشاره به نشستی با حضور وزیر امور خارجه در شورای اداری استان اظهار داشت : در این جلسه نیز مقرر شد که چشم انداز فعالیت های استان در مباحث مربوط به گردشگری معطوف شود.

ناظم رضوی تصریح کرد: با توجه به نقشه راه سازمان میراث فرهنگی کشور، در مجموع در دوران پسا تحریم و روند تسریع در اجرای برجام، آن چیزی که قطع یقین اجرایی خواهد شد ایجاد زمینه برای حضور حداکثری گردشگران خارجی و به تبع آن ورود سرمایه گذاران در این بخش است.

وی، ظرفیت بالای فرهنگی مذهبی گردشگری و آیین های سنتی جذاب برای گردشگران در  کاشان را تاکید کرد و گفت: حضور پررنگ گردشگران در فضای دسته جات طی ایام محرم به منظور آشنایی با سنت های آیینی و فرهنگی گذشته کاشان در هیئات مذهبی اماکن اقامتی را با کمبود تخت خالی مواجه کرده بود.

به گفته وی،حضور گسترده گردشگران خارجی در خیل عزاداران حسینی دیار نخستین های جهان نکته قابل تامل و جالبی بود که نشانگر علاقه مندی این گردشگران به شناخت آیین و فرهنگ و آداب رسوم سنتی کاشان است.

رئیس کمیته صیانت از حقوق شهروندی با تاکید بر افزایش سرمایه گذاری در بخش مرمت و احیای خانه های تاریخی و بازبودن عرصه برای توسعه اقامتگاه های سنتی کاشان و علاقه مندی گردشگران خارجی به این فضاها اظهار داشت : چندسالی است کاشان شاهد سرمایه گذاری در امر احیای خانه های تاریخی شده و طی بازدیدهایی که شهرداری از این پروژه ها داشته است اشباع مراکز اقامتی سنتی از ماه ها قبل با حضور گردشگران خارجی ثبت شده است.

ناظم رضوی افزود : استقبال گردشگران از جاذبه های تاریخی و طبیعی منطقه فرهنگی کاشان فرصتی طلایی و قابل توجه برای شهرداری های این منطقه در رونق گردشگری است تا منتظر اقدامی از سوی دستگاه های ذی ربط و اختصاص زمان بر اعتبارات نباشند بلکه با طرح های ابتکاری و خلاقانه خود رونق و جذابیت بالایی را افزایش حضور گردشگران و ضریب ماندگاری آنها فراهم کنند.

وی، بهترین راه حل برای عبور از بحران مالی شهرها را کسب درآمد از مسیر گردشگری دانست و گفت: برنامه ریزی و زمینه سازی الفبای ابتدایی نقشه راه گردشگری است که با تامل و دقت نظر فروان باید مورد توجه قرار بگیرد.

به گفته وی، مبحث کمی آمار ورود گردشگران به مناطق مختلف ایران بر اساس زیرساخت های  متفاوت است لذا آمار بالای گردشگران در برخی کلان شهرهای ایران به علت بالا بودن ظرفیت های زیرساختی در جذب درآمدهای مستقیم شاید برای شهرهای منطقه فرهنگی کاشان به شکل عینه و بهینه مطلوب نباشد و حتی در برخی موارد موجب ضد تبلیغ شود.

عضو ناظر مجمع شهرهای نمونه گردشگری ایران با تاکید بر ضرورت توسعه زیرساخت های گردشگری در منطقه فرهنگی کاشان و زمان بر بودن کسب درآمدهای پایدار حاصل از آن اظهارداشت: زمانیکه توسعه زیرساخت های گردشگری مطابق با افزایش آمار ورودی گردشگران نباشد برتری تقاضا بر عرضه تبعات منفی به بار خواهد آورد.

ناظم رضوی با تبیین چالش های مطرح در امر توسعه گردشگری کاشان افزود: گردشگری فصلی در موضع زمانی خاص یکی از چالش های مطرح شده از سوی صاحب نظران، بحث است که کاشان و سایر شهرهای گردشگر پذیر ایران با آن دست و پنجه نرم می کنند.

وی، توجه و برنامه ریزی برای تمامی موضوعات متنی و حاشیه ای همچون ترافیک، روان ساختن آن و حتی احداث و افزایش سرویس های بهداشتی در گردشگری را تاکید کرد و گفت:گردشگری در این شهرستان تا رسیدن به نتیجه مطلوب فاصله دارد و نیازمند تلاش و پشتکار اساسی در این زمینه است.

به گفته وی،برگزاری  همایش شهرهای نمونه گردشگری ایران در نیشابور با حضور کاشان حرکتی موثر بود تا این سلسله نشست ها در سایه تخصیص اعتبار برای مطالعه و پژوهش در موضوعات گردشگری به ارائه مدل های مطلوب برای مدیریت هرچه بهتر این شهرهای گردشگرپذیر منتهی شود.

شهردار کاشان، با انتقاد از ورود برخی افراد بدون داشتن مجوز قانونی لازم از دستگاه های اجرایی شهر به امر تورگردانی افزود : غالبا این طور به نظر می رسد که گردشگر در کاشان بلاتکلیف است و برخی افراد حقیقی بدون داشتن مجوزات لازم و قانونی از سوی نهادهای شهری ذیربط با پرسه زدن در بافت تاریخی کاشان اقدام به تورگردانی و حتی انتقال گردشگران به جاذبه های اطراف می کنند.

ناظم رضوی تصریح کرد: برخی از تورگردانی های بدون مجوز قانونی لازم در حالی صورت می گیرد که ما از کیفیت خدمات ارائه شده به گردشگران آگاهی نداریم و این مورد در شان گردشگرپذیر بودن کاشان نیست.

به گفته وی،بسیاری از مراکز تاریخی و طبیعی منطقه همچون قلعه های قدیمی و آسیاب های سنتی با وجود استقبال سرمایه گذاران در امر مرمت و احیای آن به عللی مورد غفلت واقع شده در حالی که زمینه رونق و آبادانی آن به شکل گذشته وجود دارد.

وی، در پایان با مقایسه سرمایه گذاری در امر بازیافت و گردشگری نیز افزود: طی نشستی استانی پیرامون بازیافت نتیجه گیری شد  که سرمایه گذاری در این موضوع در بازده زمانی نزدیک یک دهه شاید به نتیجه ای برسد در حالی که سرمایه گذاری در امر گردشگری اینگونه نیست.

نشست شهرداران منطقه فرهنگی کاشان با موضوع تاسیس شرکت گردشگری منطقه فرهنگی کاشان به ریاست شهردار کاشان با ارائه نقطه نظرات و پیشنهادات آنها در مباحث مشترک فرهنگی و گردشگری در قمصر پایتخت گل و گلاب ایران برگزار شد.

کد خبر : ۳۱۹۲۶۹