خبرگزاری کار ایران

کرباسیان:

گمرک را برای حضور فعال در دوران پساتحریم آماده کنیم

رئیس کل گمرک ایران در نشست تخصصی مدیران ستادی و اجرایی گمرکات سراسر کشور گفت: ما امروز در شرایطی هستیم که دیگر باید مدیریت ریسک و هوش تجاری را به صورت اجرایی در بیاوریم چون کار سامانه جامع امور گمرکی و ریشه‌یابی مشکلات آن تمام شده است.

به گزارش ایلنا از گمرک، مسعود کرباسیان درخصوص مراحل اجرای پنجره واحد تجارت فرامرزی اظهار داشت: در راستای اجرایی کردن پنجره واحد تجارت فرامرزی مشکل قانونی نداریم و قانون رفع موانع تولید در مجلس تصویب شده و وظیفه اجرای آن برعهده گمرک گذاشته شده است.

کرباسیان در ادامه این نشست گفت: ما باید گمرک را برای حضور فعال و تاثیرگذار در دوران پساتحریم آماده کنیم.

وی در ادامه به تشریح برنامه‌های گمرک با ورود به شرایط پساتحریم پرداخت و گفت: تبادل اسناد بانکی به صورت الکترونیک و بازرسی کالا در مبدا از جمله برنامه‌های گمرک پس از ورود به شرایط پسا تحریم است.

وی افزود: برنامه ما این است که سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی از بستر کامپیوتر به موبایل برود تا تجار و بازرگانان بتوانند تشریفات گمرکی خود را راحت‌تر انجام دهند.

کرباسیان اخذ ارزش کالاها از کشور مبدا با استفاده از گواهی مبدا همان کشورها را از دیگر برنامه‌های گمرک با ورود به شرایط پساتحریم عنوان کرد و گفت: در این دوران دیگر باید در بحث ارزش گذاری از فروشنده اصلی و بین‌المللی ارزش واقعی کالا را بگیریم، همچنین بحث دریافت اطلاعات و گواهی مبداء نیز از دیگر اقداماتی است که در دوران پساتحریم صورت خواهد گرفت.

رئیس کل گمرک ایران همچنین از ارتباطات گسترده با گمرکات دنیا جهت مقررات‌زدایی به منظور توسعه و تسهیل مبادلات را از دیگر برنامه‌های گمرک عنوان کرد و گفت: برنامه ایجاد پنجره واحد مشترک مرزی با کشورهای همسایه با ورود به این شرایط افزایش خواهد یافت.

کد خبر : ۳۱۱۹۷۶