خبرگزاری کار ایران

باهنر در نشست خبری:

نامزدی ناطق در انتخابات مطرح نیست/ احمدی‌نژادی‌ها تعریف روشنی ندارند

نائب رییس مجلس گفت: احمدی‌نژاد و احمدی‌نژادی‌ها تعریف روشنی ندارند؛ آنها که دنبال وحدت اصولگرایان هستند٬ می‌توانند به جلیلی توجه کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ محمدرضا باهنر در نشست خبری امروز خود به سیره و زندگی پیامبر (ص) و آیاتی که برای انسان‌سازی مردم شبه جزیره عربستان صرف شد اشاره کرد و گفت: 10 سال پایانی عمر حضرت محمد(ص) برای تأسیس دولت اسلامی صرف شد که اولین خشت آن در مدینه منوره گذاشته شد٬ به همین ترتیب، 15 سال پیش از از پیروزی انقلاب، صرف تکوین ملت و 10 سال بعد از آن صرف تأسیس نظام جمهوری اسلامی شد.

احزاب قدرتمند باید با یکدیگر رقابت کنند

باهنر در پاسخ به سوالی در خصوص وحدت اصولگرایان و بایدها و نبایدهای این وحدت گفت: در کشور فضای گروه‌های مختلف به دنبال انسجام و وحدت هستند، البته وحدت، حرکت خوبی است اما مشکل از آنجا شروع می‌شود که در کشور به چند حزب قدرتمند فراگیر نیاز داریم که با یکدیگر به صورت جدی رقابت کنند.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین در ادامه تصریح کرد: در غیبت احزاب جدی و فراگیر، جریان‌ها و جبهه‌ها کار می‌کنند و گاهی اوقات نیز رسانه‌ها جانشین احزاب می‌شوند٬ اما در واقع به جای رسانه‌ها باید حزب‌ها فعال باشند٬ اگر چه اکنون احزاب تابلوهای تبلیغاتی دارند٬ اما در غیبت احزاب به صورت خودکار نشریه‌ها و رسانه‌ها بدون آن که کار تأسیس حزب را انجام داده باشند٬ کار حزبی انجام می‌دهند.

وی افزود: جدا از این موضوع در تلاشیم با فعالان جبهه سیاسی که مشی اصولگرایی دارند و ما فکر می‌کنیم با آنها هم‌موضع هستیم، به ائتلاف برسیم.

وحدت اصولگرایان به خاطر حضور اصلاح طلبان بیشتر شده است

نایب رییس مجلس تصریح کرد: در چند دوره اخیر اصولگرایان بیشتر با یکدیگر رقابت کردند اما برای انتخابات آتی تحلیلمان این است که اصلاح‌طلبان می‌آیند. اتفاقاً از آنها دعوت می‌کنیم حتماً در انتخابات شرکت کنند تا انتخابات شاداب برگزار شود. طبیعی است اصلاح طلبان سعی می‌کنند به وحدت برسند. در این صورت آنها یک رقیب مشترک برای همه اصولگرایان خواهند بود، لذا از این طریق فرصتی به دست آمده و وحدت اصولگرایان به خاطر وجود این رقیب بیشتر شده است. لذا هم‌اکنون جلساتی در حال برگزاری است و امیدواریم نسبت به گذشته وحدت جریان اصولگرا بیشتر شود.

بحث نامزدی آقای ناطق در انتخابات مطرح نیست

باهنر در خصوص ورود و حضور ناطق برای انتخابات مجلس گفت: این موضوع باید اصلاح شود، منظور من ورود آقای ناطق نوری به مجلس نیست. خود ایشان هم اعلام کرده‌اند برای ورود به انتخابات احساس تکلیف نمی‌کند٬ پس بحث نامزدی ایشان مطرح نیست. آنچه مورد نظر بنده بود این بود که آقای ناطق باید وارد مدیریت سیاسی کشور شود و در آن حوزه فعالیت کنند. ما نیز ایشان را ظرفیت اصولگرایی می‌دانیم که نمی‌تواند اصلاح‌طلب باشد٬ به همین دلیل بدون شرط از ایشان برای حضور در عرصه مدیریت سیاسی کشور دعوت کرده‌ایم.

در جریان کلیت مذاکرات هستیم نه جزییات آن

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین در خصوص نحوه ورود مجلس به مذاکرات هسته‌ای گفت: مجلس مذاکرات را رصد می‌کند و در جریان امور است، البته نه در جزئیات و اینکه چه کسی چه گفته یا مذاکرات چقدر پیشرفت و پسرفت کرده، اما در هر دوره مذاکرات، تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای گزارشی از فعالیت خود و روند مذاکرات را به مجلس ارائه می‌کند.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین تصریح کرد: خطوط قرمز نظام٬ ویژه قوای سه گانه نیست. خطوط قرمز نظام در شورای عالی امنیت تعیین شده و به تأیید مقام معظم رهبری می‌رسد. مسئولان مذاکره‌کننده نیز این خطوط را رعایت می‌کنند. در چنین حالتی نمایندگان مجلس آمادگی دارند هر کجا نیاز باشد قانون تصویب کنند یا دولت را وادار به انجام کاری یا منع کنند، با اینهمه چون فرایند تصویب یا لغو قانون فرایندی طولانی است، بنابراین تا جایی که ضرورت نداشته باشد٬ قانون تصویب نمی‌کنیم.

اجازه بازدید از هیچ منطقه نظامی داده نمی‌شود

نایب رییس مجلس به کلمه «دلواپسی» و دلایل باب شدن آن اشاره کرد و گفت: این واژه تبدیل در ادبیات سیاسی ما جا افتاده است. البته دلواپسی هم باید وجود داشته باشد. البته به تیم مذاکره‌کننده اعتماد داریم و البته دلواپس هم هستیم؛ به خاطر اینکه دشمن مکار است. رقیب ما حتی پای امضای خودش نمی‌ایستد.

وی افزود: وقتی فرماندهی کل قوا اعلام می‌کنند اجازه بازدید از هیچ منطقه نظامی داده نمی‌شود، روشن و واضح است که تیم مذاکره کننده حق این کار را ندارد و قطعاً این کار را نخواهد کرد.

جمع‌بندی تیم مذاکره کننده٬ جمع‌بندی نظام است

باهنر در مورد اتفاقات هفته گذشته مجلس و ادبیات نادرست کریمی قدوسی با ظریف گفت: اینها خیلی به درد مردم نمی‌خورد. برخی نمایندگان در کمیسیون‌ها هنگام تصویب قانون یا بررسی آن با هم درگیری لفظی پیدا می‌کنند٬ اما در نهایت خروجی مجلس قانون است که همه باید آن را رعایت کنند. آن اتفاق هم٬ اتفاق بدی بود و اصلا چنین چیزی نیست که عده‌ای به خاطر دلواپسی احساس کنند تیم مذاکره‌کننده خیانت می‌کند چراکه در نظام ممکن نیست کسی یواشکی چیزی را امضا کند و دیگران چیزی نفهمن د واساسا سیستم نظام جمهوری طوری است که کسی نمی‌تواند در چنین فرآیندهایی خیانت کند و مملکت را بفروشد و در این میان  اگر مذاکره‌کنندگان به جمع بندی می‌رسند٬ این جمع بندی در مذاکرات اعلام می‌شود و این جمع‌بندی نظام است.

نایب رییس دوم مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این سیستم است که به عنوان مثال در زمینه برداشت و گذاشتن سانتریفیوژها اقدام می‌کند٬ البته تیم مذاکره کننده تیم آگاه و با پشتوانه کارشناسی است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه نقدها را باید با لطیف ترین واژه‌ها بیان داشت٬ افزود: بعضی‌ها تعارف هم می‌خواهند بکنند و  با قیافه اخمو این کار را می‌کنند.

سخنان رهبری در زمینه مذاکرات خطوط قرمز است

باهنر در ادامه پاسخ به سوالی در مورد سخنان رهبر معظم انقلاب در مورد مذاکرات و تیم مذاکره کننده هسته‌ای و دلواپسی‌ها برخی دلواپسان در این‌باره افزود: در زمینه مذاکرات خطوط قرمز سخنان رهبری است و در این میان نسبت به تیم مذاکره کننده اعتماد وجود دارد٬ اما در این میان دلواپسی‌هایی وجود دارد که این دلواپسی‌ها به معنای روبروی اعتماد یکدیگر قرار گرفتن نیست.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین با تاکید بر اینکه دلواپسی‌ها نباید زنگ بی اعتمادی به تیم مذاکره راه پیدا کند٬ افزود: حرف‌های نظام در مورد مذاکرات یک‌جا جمع می‌شود و در مورد آن تصمیم خواهند گرفت.

شایعات انتخابات هیات رییسه مجلس

نایب رییس شورای اسلامی در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد انتخابات هیات رییسه مجلس تصریح کرد: در این انتخابات وحدت میان نمایندگان به چشم خورد و در مورد رییس مجلس و نواب وی رقیبی وجود ندارد و دو فراکسیون اکثریت مجلس بر این مساله تاکید داشتند٬ اما در این زمینه شایعات زیاد بود.

عضو جامعه مهندسین ادامه داد: از یک ماه قبل عموم اعضای فراکسیون رهروان ولایت به دنبال این بود که برای ریاست مجلس، حجت الاسلام ابوترابی‌فرد و من رقیبی نباشد و در مقابل در فراکسیون اصولگرایان نیز آقای حداد عادل بیشتر از آن که باید مایه گذاشتند و اصولگرایان این فراکسیون نیز از من حمایت کردند.

اگر نادران کاندیدای انتخاب هئیت رییسه می شد ...

وی ادامه داد: من 12 روز قبل از برگزاری انتخابات به آقای الیاس نادران گفتم اگر شما در انتخابات هیات رییسه کاندید شوید یا نشوید ذره‌ای ازاردات من به شما کم نمی شود و شما به عنوان نماینده فعال و مدبر همچنان در ذهن من نقشه بسته‌اید.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به انصراف الیاس نادران از انتخابات هیات ریسه تصریح  کرد: شاید اگر وی کاندید می‌شد و اتفاقات دیگری می‌افتد و وی حایز رای نمایندگان برای نایب رییس دوم مجلس می‌شد.

سیاست‌های کلی مجمع در مورد انتخابات به این دوره نمی‌رسد

باهنر در ادامه در مورد نظر مجمع تشخیص مصلحت درباره استانی شدن انتخابات مجلس افزود: طبق اصل 110 قانون اساسی یکی از وظایف تشخیص مصلحت نظام مشورت دادن به رهبر معظم انقلاب در زمینه ترسیم و تدوین سیاست‌های کلی نظام است و هم اکنون نیز مجمع نیز در این باره در حال بررسی سیاست‌های کلی است٬ اما این که این سیاست‌ها کی نهایی می‌شود٬ نمی‌توان زمانی برای آن پیش بینی کرد٬ بنابراین حدس من این است که سیاست‌های کلی مجمع در مورد انتخابات به این دوره نمی‌رسد و نیاز به فرایند طولانی دارد.

وی با اشاره به طرح مجلس در مورد استانی شدن انتخابات که شور دوم آن قرار است به زودی به صحن علنی مجلس بیاید٬ افزود: این طرح می تواند به منزله مقدمه خوبی برای ترسیم سیاست‌های کلی انتخابات باشد.

مصلحت نیست یک فراکسیون در مجلس حزب تشکیل دهد

باهنر در مورد اینکه آیا وی با تشکیل حزب رهروان ولایت مخالف است٬ افزود: نظر من در این باره این بود که مصلحت نیست که یک فراکسیون در مجلس حزب تشکیل دهد که البته حزب بیرونی می‌تواند در مجلس فراکسیون انجام دهد .

حضور مقام‌های دولتی در فعالیت‌های حزبی اشکالی ندارد

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین همچنین در مورد حضور مقامات دولتی در فرایند انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر اتباع دولت خارج از حیطه مسوولیتی خود فعالیت حزبی داشته باشند٬ اشکالی ندارد و حتی خود رییس جمهور نیز می‌تواند در فعالیت‌های حزبی شرکت کند٬ اما این بدان معنا نیست که این افراد می‌توانند از امکانات دولتی یا مسوولیت حقوقی خود به نفع حزب یا گروه خاصی بهره بگیرند.

اصولگرایان و اصلاح‌طلبان هیچگاه نمی‌توانند با هم ائتلاف تشکیل دهند

نایب رییس مجلس شورای اسلامی در مورد گمانه‌زنی خود در مورد ائتلاف میان گروه‌های سیاسی در انتخابات آتی افزود: اصولگرایان و اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده مجلس رقابت جدی خواهند داشت و هیچگاه نمی‌توانند با هم ائتلاف تشکیل دهند و در این میان در مورد وحدت میان همه اصولگرایان باید گفت که در این زمینه همه اصولگرایان نمی‌توانند دور هم جمع شوند و تنها 70 درصد این وحدت و دور هم جمع شدن قابل تحقق است.

وی ادامه داد: ممکن است میانه‌روها میان اصولگرایان و اصلاح طلبان ائتلاف تشکیل دهند که این مساله لیست سومی در عرصه انتخابات را تشکیل خواهد داد.

روسیه یا هر کشور دیگری که در مذاکرات طرفدار منافع خودش است

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین همچنین در پاسخ به سوالی در مورد موضع گیری دبیر شورای عالی امنیت ملی در مورد مواضع روسیه و این که روس‌ها در بزنگاه‌های حساس دست از حمایت ایران بر می‌دارند٬ افزود: روسیه یا هر کشور دیگری که در مذاکرات حضور دارد٬ طرفدار منافع خودش است و به منافع ملی و منافع ائتلافی خود با کشورهای هم‌پیمانش می‌اندیشد٬ البته روسیه در مسایل منطقه‌ای مواضع نزدیک به جمهوری اسلامی دارد .

احمدی‌نژاد و احمدی‌نژادی‌ها تعریف روشنی ندارند

باهنر همچنین در مورد لزوم اتکا به اصول در مذاکرات افزود: اگر اصول را حذف کنیم٬ دیگر ما نظام جمهوری اسلامی نیستیم. نظام جمهوری اسلامی در مورد اصول خود با هیچ کشوری معامله نمی‌کند٬ روسیه نیز از این قاعده مستثنی نیست.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین در مورد حضور احمدی‌نژادی‌ها در انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت:  آقای احمدی‌نژاد هم اکنون تعریف روشنی ندارد؛ همانطور که احمدی‌نژادی‌ها تعریف روشنی ندارند؛ اما آنهایی که به دنبال میان وحدت اصولگرایان هستند٬ می‌توانند به این بخش‌ها و همچنین آقای سعید جلیلی برای وحدت حداکثری توجه داشته باشند.

محور وحدت ما جامعتین است

باهنر در مورد وحدت تشکیلات خود با جامعتین افزود: ما برای وحدت اصولا بر محور روحانیت تکیه داریم. تشکیلات شناخته شده و سمبل تفکر روحانیت هم اکنون جامعتین است و تلاش می کنیم به جامعتین برای دستیابی به وحدت نزدیک شویم.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی همچنین در مورد حضور احزاب و جریان‌های سیاسی در انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی افزود: هر جریانی که می‌خواهد در چارچوب قانون فعالیت کنند٬ می‌تواند در قالب احزاب و جریان‌های سیاسی به این فعالیت بپردازند و در این عرصه ما دو خط قرمز حساس داریم که یکی از آنها فتنه و دیگری انحراف است.

احتمالا اعتدالیون در قالب جریان سوم در عرصه انتخابات حضور یابند

باهنر در پایان با تاکید بر حضور دو گروه اصلاح‌طلب و اصولگرا در عرصه انتخابات افزود: اعتدالیون اگرچه در حال حاضر نشو و نمو حقوقی و حزبی ندارد٬ اما شاید در این دوره در قالب جریان سوم در عرصه انتخابات حضور یابند.

کد خبر : ۲۸۰۶۵۲