خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در مراسم تجلیل از شخصیت علمی آیت‌الله امینی:

آیت‌الله امینی نوشتن برای کودکان و نوجوانان را کسر شان نمی‌داند

رییس مجلس زبان آثار آیت‌الله امینی را ساده دانست و گفت: با وجود اینکه برخی نوشتن برای کودکان را کسر شان می‌دانند اما آیت‌الله امینی این مسئله را کسر شان ندانسته و برای دانش‌آموزان ابتدایی کتاب نوشته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، علی لاریجانی عصر امروز در مراسم تجلیل از شخصیت علمی آیت‌الله ابراهیم امینی و مرحوم آیت‌الله معرفت که با حضور شخصیت‌های برجسته حوزوی در سالن اجتماعات مجتمع عالی امام خمینی (ره) قم برگزار شد، اظهار داشت: آثار علمی آیت‌الله امینی و مرحوم آیت‌الله معرفت شباهت‌هایی با هم دارند اما از نظر متدولوژی می‌توان آن‌ها را متفاوت دانست.

وی افزود: سبک کار این دو عالم دینی و نوآوری‌های علمی‌شان متفاوت بود اما اشتراکاتی در کارشان مشاهده می‌شود و آن اینکه هر دو به مهندسی فکر جامعه اسلامی توجه داشتند.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به آثار علمی آیت‌الله امینی گفت: آثار آیت‌الله امینی نشان می‌دهد که ایشان اضلاع مختلف تفکر اسلامی را مورد توجه قرار داده و به جنبه‌های مختلف اخلاقی، تربیتی و معارف اسلامی در همه ابعاد آن، چه اصول و چه فروع توجه کرده‌اند.

وی اضافه کرد: آیت الله امینی با آثارشان نشان دادند که نگاه به دین را تک ساحتی ندیدند و واقعا دین اسلام دین جامعه‌ای است و برای همه ابعاد زندگی بشر برنامه دارد و این نکته در آثار علمی آیت‌الله امینی مشهود است.

لاریجانی با بیان اینکه ویژگی دیگری که در آثار آیت الله امینی به وضوح دیده می‌شود این است که ایشان از نویسندگی و تحقیق خسته نشده‌اند، ابراز کرد:آیت‌الله امینی در نوشته‌های خود تاکید دارند که باید همراه با مطالعه هر کتاب یادداشت‌هایی از آن برداشت و مرحوم شهید مطهری هم به این نکته توجه داشتند و برای این منظور گاهی یک کتاب را تا سه بار مطالعه می‌کردند؛ شهید مطهری یکبار کتاب را برای فهم کلیات آن مطالعه می‌کرد و در مطالعه دوم حاشیه و نقدهایی در کنار کتاب می‌نوشت و حتی در بار سوم یادداشت برداری‌هایی از آن کتاب داشت که این یادداشت‌ها تا چند وقت آینده تبدیل به کتاب خواهد شد و برخی از آن‌ها نیز در حال چاپ است.

وی با اشاره به آثار آیت‌الله امینی و شهید مطهری اظهار کرد: نویسندگی اگر از روی عشق‌ورزی باشد کتاب‌های ماندگاری باقی خواهد ماند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ویژگی دیگر آثار علمی آیت الله امینی را زبان ساده آن دانست و گفت: ویژگی بارز آثار این عالم دینی این است که زبان آن زبان سختی نیست و هرکس در سنین مختلف می‌تواند از این کتاب‌ها استفاده کند. این ویژگی در شهید مطهری هم بود و مثلا ایشان کتاب داستان و راستان را برای کودکان نوشته است. برخی از علما برای خود کسر شان می‌دانند که مثلا برای کودکان کتابی بنویسند اما شهید مطهری و آیت‌الله امینی نویسندگی برای کودکان و نوجوانان را کسر شانی برای خود نمی‌دانند و با همین تفکر است که می‌بینیم آیت الله امینی کتاب‌هایی برای دانش آموزان ابتدایی نوشته است. واقعا هم خیلی تواضع می‌خواهد که عالمی به این امور توجه داشته باشد.

لاریجانی ادامه دارد: نکته دیگری که در آثار علمی آیت‌الله امینی می‌توان به آن اشاره کرد انصاف علمی ایشان است. انسان وقتی آثار این عالم دینی را می‌بیند متوجه می‌شود که انصاف در آن موج می‌زند؛ ایشان با کارهای اجتماعی انصاف را رعایت می‌کنند و البته خیلی‌ها نمی‌توانند این انصاف را تحمل کنند چراکه آدم منصف در برابر افراد غیر منصف ایستادگی خواهد کرد.

وی با بیان اینکه یکی از توفیقات آیت‌الله امینی این است که از اساتید متنوع و سرآمدی چه در حوزه اصفهان و چه در حوزه قم استفاده کرد، خاطرنشان کرد: از اساتید برجسته ایشان حضرت امام خمینی (ره)، مرحوم آیت الله العظمی مرعشی نجفی، علامه طباطبایی (ره) و... بودند که همه اساتید ایشان را درک کردند.

لاریجانی با اشاره به زندگی نامه آیت الله امینی که توسط خود ایشان تالیف شده است، اظهار کرد: در زندگی نامه‌ای که خودشان نوشته‌اند ایراداتی به خودشان وارد کرده‌اند این درحالی است که کمتر کسی است که در مورد خودش بنویسد و بگوید اشکال کار من کجاست و مثلا اگر فلان کار را نمی‌کردم موفق‌تر بودم.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه آیت الله امینی هیچ زمانی از جاده انصاف خارج نشده است گفت: اظهارنظرهای ایشان در زمینه‌های مختلف با رعایت انصاف، اعتدال و عدالت بوده است واصولا این صفت‌ها برای ایشان ملکه شده است و به همین دلیل می‌توان گفت شخصیت و کارهای ایشان ماندگار است.

وی با بیان اینکه آیت الله امینی نیازهای فکری جوانان را بسیار مورد توجه قرار می‌دادند، ادامه داد: کتاب‌های آیت الله امینی راجع به آیین همسرداری، ازدواج و... نشان می‌دهد که نگرانی‌های ایشان بیشتر متمرکز در حوزه جوانان است؛ دردیدارهایی هم که با ایشان داشتیم بخش عمده‌ای از توصیه ایشان در خصوص جوانان رفع مشکلات آنان است و از این جهت باید از ایشان تشکر کرد چرا که جامعه ما یک جامعه جوان است.

وی گفت: اینکه افراد فاضلی همچون آیت الله امینی وقت و قلم خود را صرف نیازهای فکری جوانان کنند می‌توان به عنوان اکسیر احمر از آن یاد کرد.

لاریجانی اضافه کرد: در رابطه با مسایل سیاسی نیز آیت الله امینی نگاه طبیبانه‌ای به انقلاب اسلامی چه قبل و چه بعد از پیروزی انقلاب داشته و دارند. قبل از انقلاب ایشان از موسسین جامعه مدرسین بوده‌اند و بعد از انقلاب هم همراه انقلاب و البته همیشه نگاه طبیبانه خود را داشته‌اند. یعنی توجه داشتند که اگر مشکلی هست چگونه باید آن مشکل را حل کرد. برخی افراد در موضع گیری‌های سیاسی فقط نقاط منفی را به جامعه القا می‌کنند و البته گفتن اشکالات خوب است برای اینکه به حل آن کمک می‌کند اما نگاه مثبت آیت الله امینی این است که اشکالات را همراه با راه علاج آن بیان می‌کند ودر موضع گیری‌هایشان اینگونه‌اند.

وی با بیان اینکه اخلاق گرایی نکته مهم دیگری است که در آثار علمی آیت‌الله امینی می‌توان به آن اشاره کرد گفت: از همه آثار آیت الله امینی می‌توان رایحه اخلاقی را استشمام کرد واصولا ایشان از طریق اخلاق فهم دینی را به جامعه القاء می‌کنند.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود شخصیت علمی مرحوم آیت الله معرفت را مورد توجه قرار داد و گفت: ویژگی بارز آیت الله معرفت که در آثار علمی ایشان نیز قابل مشاهده است نوآوری‌های خوبی است که ایشان در علوم قرآنی داشته‌اند.

لاریجانی افزود: مرحوم آیت الله معرفت تاکید داشتند که ما باید از روایات اهل بیت (ع) استفاده کنیم تا در فضایی قرار بگیریم که بتوانیم متون مقدس قرآن را به صورت کاربردی مورد مطالعه قرار دهیم.

کد خبر : ۲۸۰۱۵۳