خبرگزاری کار ایران

تهدید بازار کار، این بار به بهانه محیط زیست؛

فشار شهرداری برای تعطیلی فوری آبکاری‌های چهاردانگه/ ۲۰۰ کارگر نگران آینده شغلی

asdasd
کد خبر : ۲۷۹۶۳۷

اداره ساماندهی مشاغل شهرداری چهاردانگه به تازگی با صدور اخطاریه‌، واحدهای آبکاری این منطقه را ملزم به تصفیه پساب‌ صنعتی‌شان ظرف ۱۵ روز و یا جابجایی کارگاه کرده است. به کارفرمایان اخطار شده است در غیر اینصورت واحد تولیدی‌شان پلمپ خواهد شد. کارگران و کارفرمایان این کارگاه‌ها که نگران از دست دادن شغل‌شان هستند مهلت تعیین شده را ناکافی می‌دانند. در منطقه چهاردانگه حدود ۵۰ واحد کوچک آبکاری وجود دارد که در صورت تعطیلی این واحد‌ها ۲۰۰ کارگر بیکار می‌شوند.

به گزارش ایلنا، اداره ساماندهی شهرداری چهاردانگه با استناد به تبصره بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، به واحدهای آبکاری اخطار کرده است که درصورت عدم تعطیلی واحد، شهرداری راسا برای پلمپ کارگاه مورد نظر اقدام کرده و تبعات احتمالی را متوجه شخص کارفرما کرده است. طبق آمار غیر رسمی موجود، در منطقه چهاردانگه نزدیک به ۵۰ آبکاری وجود دارد که با تعطیلی این واحد‌ها، حدود ۲۰۰ کارگر بیکار می‌شوند. این در حالی است که کارفرمایان می‌گویند با توجه به شرایط و اقتضائات حرفه آبکاری، ایجاد زیرساخت برای تصفیه پساب‌ها، امری زمان بر و همچنین نیازمند منابع مالی چند ده میلیون تومانی است که در شرایط فعلی اقتصادی، توان این کار از عهده واحدهای آبکاری کوچک و متوسط خارج است بنابراین بسیاری از کارفرما‌ها با استفاده از روش‌های سنتی نسبت به کاهش خروجی‌های آلاینده اقدام می‌کنند. 

براساس قوانین موجود، آبکاری‌ها مجاز به تخلیه درصد مشخصی از پساب‌های صنعتی هستند که تشخیص میزان موردنظر آلایندگی نیازمند بررسی‌های علمی و فنی در واحدهای مورد نظر است اما کارفرمایان واحدهای آبکاری این منطقه می‌گویند اداره ساماندهی شهرداری چهاردانگه، در اغلب موارد بدون انجام آزمایش، نمونه برداری و بررسی فنی موضوع نسبت به صدور رای اقدام می‌کند که این امر نشان از شتاب زدگی و احتمال خطا در روند تعطیلی آبکاری‌های آلاینده دارد. 

تهدید امنیت شغلی کارگران، اخلال در روند تولید و... از مهم‌ترین تاثیرات فشار برواحدهای آبکاری است که حل و فصل این امر نیازمند اجرای صحیح و کار‌شناسی قوانین است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز