خبرگزاری کار ایران

حقانی در گفت‌وگو با ایلنا:

برای نظارت بر بودجه بیست هزار میلیارد تومانی شهرداری ابزاری نداریم

عضو شورای شهر تهران گفت: شورای شهر هنوز سازوکار تعریف شده و ابزار نظارتی لازم برای نظارت بر شهرداری، رسیدگی به پروژه‌های انجام شده، هزینه‌های انجام شده، به خصوص برای بودجه بیست هزار میلیارد تومانی شهرداری را ندارد.

محمد حقانی در در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره نحوه حسابرسی در شهرداری و ورود دیوان محسبات به این موضوع گفت: در حال حاضر راهبرد‌ها و سیاست‌ها در این خصوص با قانون مطابقت دارد بنابراین آنچه درحال حاضر درباره ورود دیوان محاسبات به حسابرسی شهرداری مطرح می‌شود دارای مغایرت است چرا که موسسات عمومی در دیوان محاسبات کشوری مشمول شهرداری‌ها نمی‌شود و براساس قانون، آنان نمی‌توانند در این زمینه مدخلیتی داشته باشند مگر آنکه دراین زمینه قانونی تدوین شود.

وی با بیان اینکه ما در شورای شهر به دنبال تعریف دیوان محاسبات شهری هستیم تا بتوانیم از این طریق به وظایف قانونی خود در زمینه نظارت عمل کنیم، ادامه داد: اگر بخواهند در مجلس قانونی تصویب کنند که بر اساس آن موسسات عمومی همچون شهرداری نیز تحت شمول آن درآید آن‌زمان شورای شهر تبدیل به شیری بی‌یال و دم می‌شود.

حقانی افزود: همانطور که در بسیاری موارد سعی می‌کنند اختیارات شورای شهر را بگیرند، قصد دارند وظیفه اصلی شورای شهر را که وظیفه‌ای نظارتی است از شورای شهر جدا کنند که صحیح به نظر نمی‌رسد.

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهربا تاکید بر وجود ایراداتی در خصوص نحوه حسابرسی شهرداری توضیح داد:  یک سری شرکت‌ها و موسساتی هستند که بر اساس قانون تجارت مستقل اما وابسته به شهرداری هستند و سرمایه اولیه آن‌ها از شهرداری بوده و در صورت انحلال سرمایه‌ آن‌ها نیز به شهرداری عودت داده می‌شود. اساسنامه این شرکت‌ها ۴ رکن دارد. یکی مجمع است که ریاست آن با شهردار تهران و ۴ نفر دیگر است، دیگری هیات مدیره است که ریاست آن معمولا با معاونت مربوطه شهردار تهران است، رکن دیگر مدیرعاملی است که از طرف هیات مدیره انتخاب می‌شود و رکن چهارم بازرس قانونی است که از طرف مجمع هر سازمان انتخاب شده و راسا حسابرس گرفته و سازمان مربوطه را حسابرسی می‌کند، همچنین حسابرسی نیز از طرف شورای شهر انتخاب می‌شود که باید کل مسائل و موارد مالی مربوط به شهرداری و در ارتباط با اعتبارات، بودجه، هزینه و مسائل مربوطه را حسابرسی کند.

وی با تاکید براینکه در اسناد هزینه خود شهردار تهران صاحب امضا است و یک نفر نیز به عنوان قائم مقام ذی‌حساب که این فرد معمولا ازطرف خود شهرداری معرفی شده و در صحن شورا موردتایید قرار می‌گیرد، تصریح کرد: بحث در اینجاست که پرداخت حقوق و مزایای قائم مقام ذی‌حساب که مورد تایید شورا قرار می‌گیرد نباید توسط شهرداری انجام شود همانطور که این فرد ازطرف شورای شهر تایید و تصویب می‌شود باید پرداخت حقوق و مزایای وی نیز از طرف شورای شهر صورت بگیرد که در حال حاضر چنین نیست و ما با این موضوع مشکل داریم.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه عملکرد شورا را در حسابرسی شهرداری خیلی موفق نمی‌دانم تصریح کرد: شورای شهرهنوز سازوکار تعریف شده و ابزار نظارتی لازم برای نظارت بر شهرداری، رسیدگی به پروژه‌های انجام شده، هزینه‌های انجام شده و برای بودجه بیست هزار میلیارد تومانی شهرداری ندارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما زمانی می‌توانیم این کار را به خوبی انجام دهیم که همانند آنچه که در مجلس و کشور است و بر بودجه‌های دولتی نظارت می‌کنند بتوانیم دیوان محاسبات شهری را در شورای شهر ایجاد کرده و کار‌شناسان مجرب و وارد به کار را در اختیار گرفته تا آنان نسبت به حسابرسی و نظارت اقدام کنند.

کد خبر : ۲۷۹۴۴۳