خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از وضعیت انتخاباتی اصفهان؛

آیا وزیر پیشین اطلاعات کاندیدا می‌شود/ اختلاف جبهه پایداری و جامعه اسلامی مهندسین

شنیده می‌شود «حیدر مصلحی» وزیر پیشین اطلاعات و «علیرضا ذاکر اصفهانی» استاندار پیشین٬ در چینش نیروهای حلقه احمدی‌نژاد در اصفهان نقش اساسی بر عهده دارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ درست است که هنوز چهره‌ها و کاندیداهای مناطق مختلف کشور برای انتخابات مجلس مشخص نشده‌اند٬ اما تحرکات و رفتارهای سیاسی در شهرهای مختلف می‌تواند احتمالی از فضای انتخاباتی هر منطقه را به دست دهد؛ این مسئله که در سلسله گزارش‌های ایلنا با گزارش یاران آذری احمدی‌نژاد در راه مجلس؟ و از شهر تبریز آغاز شد؛ در این شماره به وضعیت چینش سیاسی استان اصفهان در آستانه انتخابات می‌پردازد.

هرچند بعید نیست اصولگرایان و نزدیکان به رئیس جمهور سابق در بسیاری از حوزه‌های انتخابیه به لیست مشترک برسند٬ اما احتمال رسیدن آنها به لیست مشترک در برخی مناطق تقریبا صفر است. یکی از این مناطق استان اصفهان است؛ استانی که در ادبیات سیاسی ایران به عنوان «دماسنج سیاسی» از آن یاد می‌کنند. از رای بالای مردم به رئیس دولت اصلاحات در خرداد ۷۶ تا رای به احمدی‌نژاد در خرداد ۸۴ و انتخاب حسن روحانی در انتخابات ۹۲ نشان داده که رای این استان با رای سراسری تفاوت چندانی ندارد.

ترکیب فعلی اصفهان در مجلس

سید حمیدرضا طباطبایی، مجید منصوری، محسن صرامی، سیدمحمد حسین محمدی و عباسعلی منصوری آرانی و ابوالفضل ابوترابی از جمله نمایندگان استان اصفهان هستند که هر چند دل در گرو دولت سابق نداشتند٬ اما از حامیان دولت جدید نیز به شمار نمی‌روند.

یک منبع آگاه به ایلنا می‌گوید که از این جمع احتمالا فقط حمیدرضا طباطبایی از حوزه نائین در لیست اولیه اصلاح‌طلبان حضور دارد. به این ترتیب ورود هر چهره جدید اصولگرا به عرصه انتخابات اصفهان٬ به معنای حذف یکی از نمایندگان فعلی در جریان انتخابات خواهد بود.

در اصفهان٬ در کنار دو جریان جبهه متحد اصولگرایان و جبهه پایداری، جامعه اسلامی مهندسین نیز نفوذ و جایگاه بالایی در دارد٬ و به این ترتیب رقابت بین اصولگرایان شدید‌تر خواهد بود. از سویی دیگر «کامران» و «اخوان» زوج سیاسی مشهور اصفهان وارد لیست‌های اصولگرایی نمی‌شوند و خود را نامزد مستقل می‌خوانند. همین اختلافات هم سبب شد تا در انتخابات گذشته چهره‌هایی مثل سردار طلایی و شهرزاد رئیس جبهه پایداری اصفهان رای لازم برای ورود به مجلس را کسب نکنند. 

وضعیت یاران احمدی‌نژاد؛ چینش توسط مصلحی و ذاکر اصفهانی

این روزها بازار شایعات در استان اصفهان داغ است و اخبار حاکی از نامزد شدن جمعی از مدیران سابق در انتخابات دارد. در الگویی که طرفداران دولت قبل برای ورود به انتخابات مجلس در اصفهان طراحی کرده‌اند، باز هم یک وزیر و یک استاندار نقش اساسی دارند. شنیده می‌شود «حیدر مصلحی» وزیر پیشین اطلاعات و «علیرضا ذاکر اصفهانی» استاندار پیشین اصفهان٬ در چینش نیروهای حلقه احمدی‌نژاد در اصفهان نقش اساسی بر عهده دارند.

به جز مصلحی و ذاکر اصفهانی دو چهره دیگر نیز در بازی‌های سیاسی یاران احمدی‌نژاد تاثیرگذارند. دو فردی که نقشی بی‌بدیل در موفقیت احمدی‌نژاد در سال ۸۴ داشتند. «سقائیان‌نژاد» و «حاج رسولی‌ها» که یکی در قامت شهردار و دیگری در قامت رئیس شورای شهر اصفهان از سال ۸۱ تا ۹۲ که هر دو با الگو گرفتن از رفتار احمدی‌نژاد در اصفهان به فعالیت می‌پرداختند.

انتخابات سال ۹۲ پایان امپراطوری این دو رفیق دیرین در شهر اصفهان بود. حاج رسولی‌ها را اعضای اصولگرای شورای شهر از ریاست پایان کشیدند و انتقادات از سقائیان‌نژاد از هر زمان دیگری بیشتر شد. همین رفتار‌ها سبب شد این روز‌ها در ساختمان شهرداری اصفهان بیش از هر زمانی شایعه استعفای این دو رفیق قدیمی شنیده شود. 

این بازیگران گزینه‌های قدرتمندی را هم روی نیمکت دارند؛ از «علیرضا علی‌احمدی» وزیر سابق آموزش و پرورش تا «قطبی»، رئیس اداره ارشاد اصفهان در دولت سابق٬ که طی روزهای گذشته از ارشاد رفت و گزینه‌ای همفکر جایگزین او شد تا این شائبه تقویت شود که این عزل و نصب نیز زمینه‌ساز ورود به انتخابات مجلس خواهد بود.

از سویی دیگر برخی شایعات حاکی از آن است به خاطر برخی مواضع نرم‌تر «عوض حیدرپور» در مجلس٬ اصولگرایان به دنبال معرفی «کفیل» فرماندار عزل نشده اصفهان به عنوان رقیب «حیدرپور» در شهرضا هستند. 

وضعیت اصلاح‌طلبان؛ آیا وزیر راه اصلاح طلب به مجلس خواهد رفت؟

در آن سو٬ اصلاح‌طلبان نیز به دنبال آن هستند که جای خالی دوازده سال گذشته نمایندگان اصلاح‌طلب اصفهانی را در مجلس پر کنند و برای این منظور به دنبال دو چهره ملی هستند که در صورت حضور، برگ برنده جریان اصلاح‌طلب در اصفهان خواهند بود.

«احمد خرم» وزیر راه دولت اصلاحات که در میان فعالان سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب به پاکدستی و صراحت لهجه شهره است و «علیرضا بهشتی» استاد علوم سیاسی و عضو هیئت علمی دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس و فرزند شهید بهشتی که در سال‌های گذشته به یکی از چهره‌های سیاسی شاخص اصلاح‌طلبان تبدیل شده است.

«ناصر خالقی» وزیر کار دولت اصلاحات نیز دیگر چهره‌ای است که سابقه نمایندگی مردم اصفهان را در مجلس داشته است و در دوران جدید فعالیت اصلاح‌طلبان می‌تواند نقشی اساسی‌تر ایفا کند. 

دردسر اصلاح طلبان در اصفهان؛ روند کند تغییر مدیران احمدی‌نژادی

بهراد بهشتی از فعالان سیاسی اصفهان به ایلنا می‌گوید که «وضعیت اصلاح‌طلبان در اصفهان بسیار خوب است و وفاق و همدلی خوبی بین گروه‌های مختلف برقرار است. تنها مشکلی که اصلاح‌طلبان در این انتخابات دارند موانعی است که ممکن است برای نامزدی بعضی از گزینه‌های اصلاح‌طلب در انتخابات وجود داشته باشد.»

قائم مقام سازمان عدالت و آزادی با اشاره به روند کند تغییر مدیران سابق در استان اصفهان می‌گوید که  «به خاطر فشار نمایندگان مردم از روند تغییر مدیران استان رضایت کامل ندارند؛ به خصوص اینکه برخی فرمانداران دولت قبل هنوز در مسئولیت سابق خود باقی مانده‌اند و این مسئله نگرانی‌هایی را بین اصلاح‌طلبان به وجود آورده است.»

احتمال ائتلاف اصلاح طلبان با نیروهای معتدل

بهشتی با اشاره به تشکیل مجمع انتخاباتی استان قبل از هر استان دیگری در کشور به ایلنا می‌گوید که «اصلاح‌طلبان در این دوره از انتخابات به دنبال آن هستند که با بهره گیری از تجربه‌های گذشته به وحدت برسند و اجازه نخواهند داد منافع ملی تحت الشعاع منافع گروهی قرار بگیرد.

وی احتمال حضور برخی چهره‌های اصولگرای معتدل همچون «عبدلله کوپایی» در لیست اصلاح طلبان را رد نکرد و گفت: «آغوش جریان اصلاح‌طلب همواره برای افرادی که قصد فعالیت در چارچوب منافع ملی را داشته باشند باز است و اصلاح‌طلبان اصفهان نیز از این قائده مستثنی نیستند.»

کد خبر : ۲۷۳۲۱۲