خبرگزاری کار ایران

مسعود دلخواه با نمایش «آرش» به جشنواره تئاترفجر می‌آید؛

دوران كهن و امروز ایران را كنار یكدیگر قرار می‌دهیم

asdasd
کد خبر : ۲۲۴۹۷

برای نوشتن نمایشنامه از آثاری مانند سه‌ بر‌خوانی بهرام بیضایی، «آرش» نوشته سیاوش كسرایی به همراه مستنداتی كه در اوستا از آرش آمده استفاده شده است.

ایلنا: مسعود دلخواه نمایش «آرش»،«ارخش» را همراه با تعدادی از دانشجویان و اعضای گروه تئاتر خود برای حضور در سی‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر آماده می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، با اعلام این مطلب كه تولید نمایش آرش از سه ماه قبل در آموزشگاه سه نقطه آغاز شده است، گفت: در جریان تمرین‌ها تعداد بیست نفر از بازیگرانی كه دوره‌های متداكتینگ را پشت‌سر گذاشته‌‌اند حضور دارند‏، بخشی دیگر بازیگران نمایش را دانشجویان دوره كارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس تشكیل می‌دهند.

وی ضمن اشاره به فرم اجرای نمایش، ادامه داد: ما درواقع متن را براساس متونی كه با محوریت آرش نوشته شده درآماتورژی كرده‌ایم كه به نوعی شكل تئاتر پرفورمنس دارد و نیمه موزیكال است. درحال حاضر یك ماه است هفته‌ای سه جلسه تمرین می‌كنیم.

كارگردان نمایش سوء‌تفاهم در ارتباط با آثار و كتاب‌هایی كه در نوشتن متن نمایشنامه از آن‌ها كمك گرفته شده است، بیان كرد: برای نوشتن نمایشنامه از آثاری مانند سه‌ بر‌خوانی بهرام بیضایی، «آرش» نوشته سیاوش كسرایی به همراه مستنداتی كه در اوستا از آرش آمده و... استفاده شده است.

این نویسنده و كارگردان همچنین درخصوص محور اصلی كه در داستان اثر مورد تاكید قرار می‌گیرد، توضیح داد: مسئله ایثار و فداكاری آرش در برابر تهاجم بیگانه محور اصلی نمایشی است كه به صحنه می‌آوریم، اینكه آرش خود را فدای مردم و كشورش می‌كند. البته نام كهن او «ارخش» در نمایش به كار خواهد رفت.

كارگردان نمایش ویتسك با تاكید بر اینكه در اجرای نمایش تا حدودی به سمت پست مدرنیسم حركت می‌كنیم، اضافه كرد: به این معنا كه هم ایران باستان، هم ایران مدرن را كنار یكدیگر قرار می‌دهیم و در طراحی لباس، گریم و بازی بازیگران به نوعی عمل می‌كنیم كه این قصه كهن برای مخاطب مدرن و امروزی قابل درك باشد.

وی با تاكید بر اینكه در نمایش سنت و مدرنیسم را كنار یكدیگر قرار می‌دهیم نه مقابل هم، افزود: با توجه به این رویكرد شیوه‌ای خلاق در تولید اثر شكل می‌گیرد كه خود را در زمینه نوآوری موسیقی و بازی‌های كار نمایان می‌كند و از فضای كلیشه‌ای دور می‌شود. علی‌رغم استفاده از تعداد زیادی بازیگر جوان تلاش می‌كنیم در تمام بخش‌های نمایش هماهنگی ایجاد شود تا آرش در سطح قابل درك برای مخاطب ارائه شود.

دلخواه همچنین درباره شكل مواجه شدن بازیگران جوان با این متن كهن و نمایشنامه، اظهار داشت: بچه‌ها مجبور شدند در مورد آرش تحقیق و متونی كه به آرش می‌پرداخت را مطالعه كنند تا اطلاعات كافی درباره شخصیت او، ایرانیان و تورانیان به دست بیاورند.

بازیگران این نمایش عبارتند از: بیژن زرین (در نقش آرش)، نوید گودرزی، مجتبی مظفری، علی سخنگو، ارشیا زرین، بابك قادری، آرش نوری، صادق حیدری، عیسی نوری، حسین اقدم‌نیا، باران اهورا، محمد مهدی هاشمی و متین قاسمی، افسون دلخواه، سارا اولیا، سارا نجفی، راحیل روحانی‌نژاد، مریم قربانیان، سحر ستوده‌منش، فرزانه زینتی.

همچنین در این اثرعلی سخنگو به عنوان دستیار اول كارگردان و برنامه‌ریز، میر امیر میری، آهنگساز و رضا نهدی‌زاده با دلخواه همكاری می‌كنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز