خبرگزاری کار ایران

ایلنا بررسی می‌کند؛

فتوای رهبر انقلاب؛ تولد یک سند تاریخی در روابط ایران و آمریکا

فتوای رهبر معظم انقلاب در مورد منع سلاح هسته‌ای آنقدر تاثیر داشت که رییس جمهور آمریکا آن را راهکار و راهگشای عملی برای پیشبرد صلح در جهان بخواند.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ هنوز صحبت‌های باراک اوباما در خصوص بیانیه مشترک لوزان و روند مذاکرات تمام نشده بود که بازتاب آن در داخل واکنش‌های مختلفی ایجاد کرد. عده‌ای تنها بخش تحریم‌های صحبت‌ اوباما را برجسته کردند؛ عده‌ای نیز به قسمت اسرائیل پرداختند؛ آنچه به دلیل تمرکز رسانه‌های داخلی و حتی خارجی بر جنبه‌های منفی صحبت‌های اوباما کمتر دیده شد٬ اشاره صریح اوباما و تشکر او از فتوای مقام معظم رهبری بود؛ 

 «از ابتدا ریاست جمهوری براساس احترام متقابل و منافع مشترک رفتار کرده‌ام. لازم است به فتوای آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران اشاره کنم که فتوای بسیار خوبی بود که به عنوان یک راهکار می‌تواند راهگشای عملی باشد و هم برای ایران و هم مردم جهان خوب است تا براساس تفاهم مشترک جلو برود.» 

اینها بخشی از سخنان باراک اوباما است٬ که چنین صریح و محکم فتوای آیت‌الله خامنه‌ای را نه تنها برای روند مذاکرات هسته‌ای ایران٬ که آن را راهگشای عملی صلح در جهان می‌خواند؛ اتفاقی که تاکنون در روابط میان ایران و آمریکا این چنین سابقه نداشته است. 

اگر دیدگاه اوباما و تشکر او از مقام معظم رهبری را فصل تازه‌ای از روابط دو کشور بدانیم؛ این موضوع به میان خواهد آمد که آیا فتوای مقام معظم رهبری و تاثیر آن بر آمریکا به عنوان تولد یک سند تاریخی در روابط ایران و آمریکا نقش‌آفرینی خواهد کرد؟ 

به گزارش ایلنا٬ هرچند تیم مذاکره هسته‌ای و وزیر امور خارجه٬ گفت‌و‌گوی ایران و آمریکا را تنها در چارچوب هسته‌ای عنوان کردند و هرگونه صحبت دیگر را صراحتا رد کردند٬ اما فتوای رهبر انقلاب توانایی این را خواهد داشت که باب دیگری در رابطه ایران و آمریکا باز کند. 

وزیر امور خارجه آمریکا در مورد این بیانیه گفته بود که «فکر می‌کنم این یک نقطه آغاز خوب است و من و پرزیدنت اوباما هر دو از اینکه رهبر ایران چنین فتوایی صادر کرد، قویا استقبال می‌کنیم. این یک بیانیه مهم است. حالا نیاز داریم که این فتوا را در قالب یک ساختار قابل درک حقوقی ببینیم که فرا‌تر از یک باور مذهبی و یک فرآیند مذهبی باشد. در قالب فرایندی بیشتر غیرمذهبی و سکولار، که همه بتوانند معنای آن را بهتر درک کنند.» 

رسانه کانترپانچ در گزارش نوشته بود که «پذیرش فتوی رهبران سابق و فعلی ایران موردی دشوار نیست و در زمان جنگ «صدام حسین» رئیس جمهور وقت عراق علیه ایران شاهد بودیم که این کشور از بکارگیری بمب شیمیایی در جبهه‌های نبرد خودداری می‌کرد، آن هم در حالی که طرف مقابل از این تسلیحات استفاده کرد.»

علی بیگدلی در مورد تاکید اوباما به این فتوا به خبرنگار ایلنا گفت که اشاره به این مسئله از سوی اوباما بیشتر به این دلیل بود که رئیس جمهور می‌خواست این مسئله را یک ضمانت اجرا از سوی ایران برای عدم ساخت بمب اتمی قلمداد کند.

کد خبر : ۲۶۳۳۱۴