خبرگزاری کار ایران

در بیانیه شورای اسلامی کار هتل لاله مطرح شد؛

اصلاحیه قانون کار حاکمیت قانون اساسی را نابود می‌کند

کارگران مجموعه هتل لاله تهران با امضای طوماری که متن آن توسط نهاد صنفی آنها تهیه شده است، مخالفت خود را درباره ادامه بررسی لایحه اصلاح قانون کار اعلام کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ در این طومار که به ابتکار شورای اسلامی کار کارگران هتل لاله تهران خطاب به علی لاریجانی تهیه و دست کم به امضاء 145 نفر از افراد شاغل در این مجموعه رسیده است، این مسئله مورد یادآوری قرار گرفته است که هیچ فرد و نهادی حتی دولت و مجلس حق تضییع حقوق ملت را ندارد.

در ادامه این بیانیه با طرح این موضوع که  قانون اساسی به عنوان خط قرمز مردم و کارگران مطرح و تضعیف و نابودی آن با نابودی حاکمیت قانون اساسی و حقوق اولیه ملت و جامعه برابری می‌کند، به استناد اصل 9 قانون اساسی لایحه اصلاح قانون کار را مصداق تلاش برای سلب  آزادی‌های مشروع ملت از طریق وضع قوانین و مقررات نامیده و به همین دلیل خواهان توقف ادامه بررسی لایحه مذکور شده‌اند.

امضاکنندگان این طومار همچنین در بخش دیگری از این بیانیه  یادآور شده‌اند که لایحه اصلاح قانون کار مغایر با اصول 2، 3، و 43  و فصل سوم قانون اساسی است.

در ادامه این بیانیه از لایحه اصلاح قانون کار به عنوان عامل اصلی تضییع حقوق بنیادین کار یاد شده و تاکید شده است که قانون کار باید جامع و مانع باشد اما با لایحه اصلاح قانون کار چتر حمایتی کارگران نابود و به این وسیله چهره عدالت اسلامی مخدوش می‌شود.

کارگران هتل لایله تهران همچنین تاکید کرده‌اند که لایحه اصلاح قانون کار در مغایرت با مواد 25 و 73 قانون برنامه پنجم توسعه و الزامی بودن سه جانبه گرایی در تنظیم روابط کار نوشته شده است.

از نظر کارگران امضاکننده این طومار از بین رفتن حق اعتراضات صنفی، افزایش حداقل دستمزد کارگران و نابودی منابع سازمان تامین اجتماعی ازجمله تبعات منفی و ویرانگری است که در صورت تصویب این لایحه معیوب متوجه آحاد کارگران خواهد شد.

در پایان این بیانیه بر پس گرفتن لایحه اصلاح قانون کار از مجلس شورای اسلامی تاکید شده و بر مطالبات کارگران از قبیل افزایش مزد مطابق ماده 41، پایان قراردادهای موقت که در شان کارگران و مزدبگیران زحمت کش باشد تاکید شده است.72

کد خبر : ۴۲۴۰۸۶