خبرگزاری کار ایران

نوربخش در گفت‌و‌گو با ایلنا:

منابع تامین اجتماعی با دیگر بیمه‌ها ادغام شدنی نیست

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: صندوق درمان سازمان تامین اجتماعی از مجل بودجه بیمه شدگان که‌‌ همان کارگران و بازنشستگان هستند، شکل گرفته است و نمی‌توان آنرا صندوق‌هایی که از منابع عمومی ایجاد شده است تجمیع کرد.

سیدتقی نوربخش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا٬ اظهار داشت: تجمیع صندوق‌های بیمه‌ای که از منابع مالی جداگانه ارتزاق می‌کنند کار‌شناسانه نیست چراکه در حال حاضر براساس تعرفه‌های سازمان تامین اجتماعی یک بیمه شده از محل دستمزد ۵ میلیون تومانی خود باید ماهانه حدود ۴۵۰ هزارتومان حق بیمه پرداخت کند اما در مقابل کارمند تحت پوشش صندوق بازنشستگی ماهانه ده میلیون تومان حقوق می‌گیرد اما فقط در ماه ۲۸ هزارتومان حق بیمه درمان می‌دهد.

وی با اعلام این مطلب که نمی‌توان منابع دولت و مردم رابه سادگی تجمیع کرد، در رابطه با طرح پیشنهادی وزارت بهداشت برای ادغام بیمه‌ها گفت: تجمیع منابع در سازمان‌های بیمه گر متعدد که منشا حق بیمه متفاوتی دارند، به هیچ وجه کارآمد نیست.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه ادغام صندوق‌های بیمه‌ای که با خدمات متفاوت و نرخ حق بیمه‌های گوناگون از محل بودجه‌های عمومی و دولتی شکل گرفته‌اند می‌تواند کار آمد باشد گفت: مساله اصلی ما این است که صندوق درمان سازمان تامین اجتماعی از مجل بودجه بیمه شدگان که‌‌ همان کارگران و بازنشستگان هستند، شکل گرفته است و نمی‌توان آنرا صندوق‌هایی که از منابع عمومی ایجاد شده است تجمیع کرد.

 نوربخش افزود: دیدگاه‌ها و نقطه نظرات سازمان تامین اجتماعی در زمینه ادغام بیمه‌ها و مخالفت با طرح تجمیع کاملا کار‌شناسانه و اصولی و برآیند سال‌ها تجربه در عرصه ارائه خدمات بیمه‌ای است.

وی با اشاره به اینکه مسائل فنی و کار‌شناسی مانند طرح ادغام باید در بستر کار‌شناسی خود انجام شود گفت: ما در این زمینه یک الگو به دولت پیشنهاد کردیم.

نوربخش افزود: ما پیشنهاد کردیم در طرح ادغام، باصندوق‌های بیمه‌ای با منشا حق بیمه متفاوت، یکسان برخورد نشود، به این معنا که صندوق‌هایی که از محل بودجه عمومی و دولتی شکل گرفته‌اند مانند صندوق کشوری، لشگری و صندوق کسانی که زیر حداقل دستمزد دریافت می‌کنند، با هم ادغام شوند و یک صندوق هم صندوق بیمه سازمان تامین اجتماعی باشد و در ‌‌نهایت، نظارت بر این صندوق‌ها بر عهده شورای عالی تامین اجتماعی و بیمه قرار داده شود.

نوربخش همچنین در رابطه با عدم پرداخت سرانه درمان بیمه شدگان تامین اجتماعی توسط دولت گفت: در این زمینه سازمان تامین اجتماعی از دولت طلبکار نیست، چرا که بر طبق قانون اگر ما در تامین اجتماعی بالا‌تر از سرانه هزینه کنیم، دولت موظف به پرداخت سرانه درمان است و این در حالیست که تا کنون بالا‌تر از سرانه، برای بیمه شدگان هزینه نکرده‌ایم.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در پایان در رابطه با اظهارات محمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور مبنی بر اینکه نظرات طرفین مناقشه به رئیس جمهور ارائه شده است و اطمینان داریم طرح ادغام به نفع کارگران است، گفت: ما نظرات سازمان تامین اجتماعی را بار‌ها به دولت عرضه کرده‌ایم و با تدبیری که در دولت یازدهم سراغ داریم مطمئنیم این دولت به حفظ حقوق کارگران می‌اندیشد و منافع آن‌ها را در اولویت قرار می‌دهد.

کد خبر : ۳۲۱۵۵۷