خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری:

دورخیز وزارت بهداشت برای تصاحب صندوق درمان تامین اجتماعی/ نهادهای صنفی کارگری فرصت‌‌سوزی نکنند

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با اشاره به بحث پیش‌روی انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: این انتخابات برای کارگران یک اولویت انکارناپذیر است و جامعه کارگری نمی‌تواند در مباحث انتخاباتی بی‌تفاوت بماند چراکه در بلندمدت منافع جامعه کارگری به نگاه نمایندگان مجلس بازمی‌گردد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن صادقی در گردهمایی سراسری دبیران اجرایی خانه کارگر سراسر کشور با بیان اینکه مجلس محل قانون‌گذاری است، افزود: بسیاری از مشکلات امروز جامعه کارگری ریشه در قوانین دارد که توسط نمایندگان مجلس تصویب شده و بنابراین کارگران باید با آگاهی هرچه تمام تر خود را برای مواجهه با انتخابات پیش روی مجلس آماده کنند.

وی با تاکید بر اینکه کارگران باید در وهله نخست باید با شناسایی ظرفیت‌های داخلی نمایندگان شایسته در مجلس پیش‌رو را از میان خود به جامعه معرفی کنند، گفت: در مرحله بعدی اگر در جامعه کارگری استعداد مورد نظر وجود نداشت از طریق تعامل با سایر گروه‌های اجتماعی و فرد مورد نظر را به عنوان نامزد رقابت‌های انتخابات مجلس انتخاب کند.

وی همچنین در خصوص مشکلات مربوط به محدوده کار گفت: در این خصوص هنوز دچار مشکل هستیم و برای عبور از وضعیت پیش آمده نیازمند ایجا تحول بنیادی در فصل ششم قانون کار هستیم.

وی در توضیح این مطلب گفت: برای پویایی فعالیت‌های صنفی کارگری نیازمندیم تا حلقه‌های بازدارنده فعلی نهادهای صنفی کارگری را تغییر دهیم و هرچه زودتر زمینه شکل‌گیری تعریف قانونی کنفدراسیون عالی کارگران را مهیا کنیم تا بتوانیم هرچه بهتر از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم.

وی همچنین درخصوص بحث روابط کار افزود: وضعیت مبهم ماده 7 قانون کار و تبصره‌های آن که به موضوع تفکیک مشاغل مستمر از موقت اختصاص دارد، هنوز پابرجاست و در مقابل شاهد آن هستیم که با شیوع سبک جدیدی از قراردادهای پیمانی تحت عنوان کارهای حجمی امنیت شغلی کارگران هر روز بیش از پیش متزلزل می‌شود.

صادقی همچنین درخصوص سازمان تامین اجتماعی گفت: امروز این سازمان جدا از آنچه با مشکل کمبود منابع و خطر قریب‌الوقوع زیان‌دهی رو به رو است با مشکل جدید دیگری نیز مواجه است که همانا نگاه سودجویانه برخی از مدیران دولتی به منابع سازمان است.

وی با بیان اینکه به‌صورت مشخص اکنون مدیران وزارت بهداشت برای تامین مشکل مالی خود درصدد دست‌اندازی به بخش درمانی سازمان تامین اجتماعی هستند، افزود: از زمان تصویب قانون الزام در سال 68 تا سال‌های نخستین دهه 80 مدیریت دولتی سازمان تامین اجتماعی در بخش درمان آنقدر موفق بود که خدمات درمانی سازمان تامین اجتماعی  به گل سرسبد بیمه‌های اجتماعی ایران تبدیل شد اما از میانه دهه 80 به تدریج کیفیت خدمات درمانی این سازمان دچار افت شد به‌طوری که امروز بیمه‌شدگان شاغل و بازنشسته این سازمان مجبورند برای تامین خدمات درمانی مورد نیاز خود از جیب هزینه کرده و به سمت استفاده اجباری از خدمات بیه تکمیلی گرایش پیدا کنند.

وی ادامه اداد: در ادامه این تحولات مدیران وزارت بهداشت نیز با بهانه قرار دادن اجرای طرح تحول سلامت برای تصاحب صندوق درمان تامین اجتماعی دورخیز کردند.

صادقی افزود: به شکل مشخص امروز مشاهده می‌کنیم که مدیران وزارت بهداشت و در راس آن وزیر بهداشت با سنگر گرفتن در پس سیاست‌های کلی نظام تلاش می‌کنند تا زمینه ادغام بخش درمانی این سازمان طرح تحول سلامت را مهیا کنند.

وی با بیان اینکه اگر هوشیاری فراکسیون کارگری مجلس نبود وزیر بهداشت توانسته بود با سوءاستفاده از دغدغه‌های مسئولان عالی رتبه کشوری نظر مجلس را برای ادغام بخش درمانی سازمان تامین اجتماعی جلب کند، ادامه داد: اما جامعه کارگری با هوشیاری به موقع فراکسیون کارگری توانست واکنش نشان دهد و درنتیجه این اعتراض‌ها تمامی برنامه‌های مدیران وزارت بهداشت برای وارونه نشان دادن حقیقت نقش بر آب شد.

وی با بیان اینکه 29 آبان ماه فرصت خوبی است تا کارگران بار دیگر بر رعایت حریم خطوط  قرمز خود یعنی حفظ استقلال سازمان تامین اجتماعی و اجرای درست قانون کار تاکید کنند، افزود:  معتقدیم برای اعلام  این موضع مشترک  تمامی نهادهای صنفی باید متحد عمل کنند.

صادقی تاکید کرد: در این راستا هیچ تفاوتی میان نهادهای صنفی کارگری نیست. تمامی آنها صرف نظر از اینکه خانه کارگر انجمن صنفی کارگری، شورای اسلامی کار، کانون کارگران بازنشسته و یا مجمع نمایندگان کارگر باشند، باید هماهنگ و همسو عمل کرده و در هر شرایطی خواسته‌های واحد کارگران را فریاد بزنند.

وی همچنین با اشاره به اینکه دولت کنونی در تاریخ معاصر بعد از انقلاب مظلوم‌ترین دولت تاریخ محسوب می‌شود، گفت: در اثبات مظلومیت دولت فعلی همین بس که تمامی مخالفان این دولت با در دست داشتن همه تریبون‌ها و ابزارهای تبلیغاتی از هیچ فرصتی برای بیان انتقاد خود نمی‌گذرند.

وی با بیان اینکه دولت کنونی به دلیل رویکردی که دارد می‌تواند عزت را به تولید صنعتی و در نهایت به جامعه کارگری بازگرداند، افزود: البته در میان اعضای این دولت وضعیت برخی افراد مانند مسئولان وزارت بهداشت که توجهی به خطوط قرمز جامعه کارگری ندارند، روشن است.

وی با بیان اینکه جامعه کارگری وظیفه خود می‌داند تا در کنار نقد این گروه‌ از مدیران دولت حمایت خود را از رویکرد کلان دولت یازدهم اعلام کند، افزود: واقعیت این است که دولت یازدهم وارث بدهی 500 هزار میلیارد تومانی به صندوق‌های بیمه‌های اجتماعی و پیمانکاران پروژه‌های عمرانی است و از نظر اقتصادی هر دولتی در چنین وضعیت ورشکست تلقی می‌شود.

وی افزود: حمایت هوشیارانه کارگران از مواضع اصولی دولت باعث می‌شود تا با به اجرا درآمدن طرح‌های عمرانی متوقف شده؛ زمینه تولید و فعالیت بخش صنعتی مهیا شود.

وی با بیان اینکه مطالبات کارگران واضح و مشخص است، افزود: نهادهای صنفی کارگری وظیفه دارند تا در چارچوب قوانین تحقق این مطالبات را خواستار شوند اما نباید طوری رفتار کنند که انتقاد آنها فرصتی برای منتقدان سیاسی دولت تبدیل شود.

کد خبر : ۳۱۹۵۵۰