خبرگزاری کار ایران

شروع پنجمین ماه از سرگردانی کارگران معدنجو

asdasd
کد خبر : ۲۹۳۴۲۸

با شروع پنجمین ماه از زمان تعطیلی معدن زغال سنگ زرند کرمان هنوز وضعیت باقیمانده کارگر این واحد معدنی مشخص نشده است.

کارگران این واحد معدنی با اعلام این خبر به ایلنا یاد آور شدند: تا پیش از آنکه فعالیت معدن  زرند در فرودین ماه  سال جاری متوقف شوند هنوز نزدیک به 350 کارگر از طریق شرکت پیمانکاری «معدنجو» در این واحد تولیدی مشغول کار بودند.

به گفته آنها پیشتر معادل همین تعداد از کارگران معدنجو براثر اجرای سیاست‌های تعدیل ساختاری در سال 93 کار خود را از دست داده بودند.

به گفته منابع ایلنا در حال حاضر باقیمانده کارگران بیکار شده شرکت پیمانکاری معدنجو بین 5 تا 24 سال سایقه کار دارند که در 5 ماه گذشته نه وجهی بابت مزد دریافت کرده‌اند و نه سازمان تامین اجتماعی حاضر می‌شود تا دفترچه بیمه‌های آنها را تمدید کند.

این کارگران می‌گویند که جدا از وضعیت نامعلوم کنونی، هنوز بابت ایامی که آنها در روزهای تعطیل و شیف شب در معدن مشغول فعالیت بودند طلبکارند و تا این لحظه پیگیری‌های آنها از دستگاه‌های مختلف بی‌نتیجه بوده است.

به گفته منابع ایلنا وضعیت پیش آمده باعث شده است تا در حال حاضر کارگران باسابقه معدن زرند نگران شوند که مبادا با متوقف شدن شدن فعالیت این معدن آنها فرصت استفاده از بازنشستگی پیش از موعد را از دست بدهند. 

به صورت مشخص آن گروه از کارگران معدنجو که هم اکنون مشمول مقررات مشاغل سخت و زیان آور هستند می‌گویند که چون کارفرما حاضر به پرداخت 4 درصد حق بیمه اضافی نیست آنها نمی توانند از این حق قانونی خود استفاده کنند.

در عین حال این کارگران  در مورد وضعیت آن گروه از همکاران خود پیشتر بازنشسته شده‌اند می‌گویند: چون در زمان اشتغال حق بیمه‌های آنها بر مبنای حداقل حقوق پرداخت شده است در حال  حاضر سازمان تامین اجتماعی به آنها حداقل مستمری را پرداخت می‌کند.

به گفته  کارگران شرکت پیمانکاری معدنجو، به نظر می‌رسد مسئولان استانی و شهرستانی نسبت به سرنوشت کارگران زغال سنک زرند و خانواده‌هایشان بی‌توجه‌اند. باعث تاسف است که مسئولان استان کرمان از مشکلاتی که کارگران با آن روبرو هستند مطلع‌اند اما هیچ واکنش خاصی از خود نشان نمی‌دهند.

گفتنی است در آخرین تجمع کارگران شرکت معدنی معدنجو در تاریخ 26 خرداد ماه در اعتراض به 3 ماه بلاتکلیفی  پس از تعطیلی معدن یکی از کارگران معترض بنام  «محمد علی میرزایی»  در اثر برخورد با تریلر حامل زغال در ابتدای جاده پابدانا کشته شد .

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز