خبرگزاری کار ایران

تجمع کارگران معدن گل‌گهر در اعتراض به پرداخت نشدن معوقات مزدی

جمعی از کارگران پیمانکاری معدن گل‌‌گهر کرمان صبح امروز در اعتراض به طولانی شدن زمان پرداخت معوقات مزدی خود در محل اداره کار و فرمانداری سیرجان تجمع کردند.

یکی از کارگرانی که در این تجمع صنفی حضور داشت با اعلام این خبر به ایلنا گفت: نزدیک به 1500 کارگر از طریق شرکت‌های پیمانکاری شهسوار ماشین و فتح جنوب در فعالیت‌های استخراجی معدن معدن شماره 4 گل‌گهر مشغول‌ کارند که دست‌کم از اسفند ماه سال گذشته تاکنون بابت معوقات مزدی طلبکارند.

وی گفت: تا به امروز برای وصول مطالبات خود چندین مرتبه به نهادهای مسئول مراجعه کردیم که تمامی آنها بی‌نتیجه بوده است.

این کارگر معدن گل‌گهر گفت: تنها زمانی که بعد از عید بصورت جدی پیگیر مطالبات معوقه خود شدیم کارفرما حاضر شد تا عیدی و پاداش پایان سال 93 را در انتهای فرودین ماه پرداخت کند.

وی افزود: در تمامی این مدت در معدن مشغول کاربودیم اما چون هنوز ریالی بابت مزد جاری و مع.قه به ما پرداخت نشده است در این مدت به ناچار همه ما برای تامین معاش در ساعاتی غیر کاری بصورت موقت در مشاغل دیگری مانند مسافرکشی و کارهای روزمزد دیگر کار کرده‌ایم.

این کارگر معدن گل‌گهر ادامه داد: از آنجا که ادامه این وضعیت دیگر مقدور نیست از ابتدای ماه جاری (9 روز پیش) دست از کار کشیدم و امروز برای پیگیری مطالبات معوقه خود به اداره کار و فرمانداری سیرجان مراجعه کردیم.

وی گفت: در جریان تجمع امروز که حدود 300 کارگر حضور داشتند به ما وعده پرداخت شدن یک ماه از معوقات مزدی داده شده است و امیدواریم که این اتفاق بیفتند.

در همین رابطه یک منبع آگاه در اداره کار سیرجان به ایلنا گفت: شرکت های فتح جنوب و شهسوار ماشین از حوالی سال 90 به عنوان پیمانکار در استخراج معادن شماره چهار و پنج گل‌گهر که زیر نظر وزارت صنایع قرارد دارد حضور دارند.

وی افزود: از قرار معلوم در میان کارگران اینطور شایع شده است که دلیل به تاخیر افتادن مطالبات مزدی آنها به تاییدنشدن صورت وضعیت‌های ماهیانه این دو شرکت پیمانکاری از سوی شرکت ایمیدرو باز می‌گردد.

این منبع آگاه گفت: در حال حاضر تا بیشتر از 50 درصد پرونده‌هایی که در هیات‌های تشخیص و حل اختلاف ادارات کار مطرح می‌شوند مربوطه کارگران سابق این دو شرکت است که معمولا از طریق مصالحه توافقی بر سر چگونگی پرداخت مزایای پایان کار کارگران خاتمه می‌یابد.

کد خبر : ۲۸۷۳۶۵