خبرگزاری کار ایران

اعتراض دوباره کارگران عسلویه به طولانی شدن معوقات مزدی

asdasd
کد خبر : ۲۸۷۸۲۹

در حالی که پیمانکاران پروژه‌های در دست احداث فازهای 15 و 16 منطقه ویژه عسلویه از مدتی پیش تلاش کردند تا با تغییر متن قراردادهای کار امکان هرگونه اعتراض صنفی را از کارگران بگیرند فعالان صنفی کارگری منطقه عسلویه از اعتصاب چند روزه گروهی از این کارگران خبر می‌دهند.

کارگرانی که هم اکنون در منطقه عسلویه مشغول به کارند در توضیح این اتفاق به ایلنا می‌گویند که از حدود چهار روز پیش باقیمانده کارگران پیمانکاری شاغل در پروژه‌های در دست احداث فازهای 15 و 16 منطقه ویژه عسلویه در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات مزدی خود در محل کار حاضر نشده‌اند.

گفته می‌شود که دلیل اصلی این اعتراض صنفی را طولانی شدن پرداخت  معوقات مزدی باقیمانده از سال 93 و بخش‌هایی از مطالبات مزدی سال 94 است و از طرف پیمانکار به کارگران گفته شده است که کارفرمای اصلی از پرداخت صورت وضعیت‌های پیمانکاران خودداری می‌کند.

برپایه این اطلاعات کارگران معترض که شمار آنها دست‌کم تا حدود 800 نفر نیز می‌رسد در شرکت‌های آذران گستر، توانمند، تلاش‌گستر، آزمون فلز و پتروصنعت مشغول کارند‌و در روزهای گذشته با ماندن در خوابگاه و یا تجمع در مقابل دفتر کارفرمای اصلی پیگیر مطالبات مزدی خود شده بودند.

البته این کارگران در واپسین ماه‌‌های سال گذشته نیز برای پیگیری مطالبات مزدی خود به مدت چند روز با تجمع در محوطه خوابگاه و یا خودداری از ورود به داخل کارگاه اعتراض خود را اعلام کرده بودند.

شکل گیری این اقدام اعتراضی در حالی است که چندی پیش کارگران شاغل در این قسمت از منطقه عسلویه با انتشار عکسی که از متن قراردادهای جدید کار آنها تهیه شده بود نشان دادند که برخی شرکت‌های پیمانکاری در تلاشند تا با محدود کردن حقوق صنفی امکان هرگونه اعتراض قانونی را از آنها سلب کنند.

براساس این تصاویر در متن قراردادهای جدید آمده بود که چنانچه کارگر اعتصاب کند هیچ گونه وجهی بابت کار انجام شده به وی پرداخت نخواهد شد همچنین در این قرارداد آمده بود که اگر رابطه کاری کارگر و کارفرما کمتر از یک هفته قطع شود بازهم به کارگر بابت کار انجام شده مزدی تعلق نخواهد گرفت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز