خبرگزاری کار ایران

تاخیر چند ماهه در پرداخت مطالبات حقوقی کارگران کاشی کویر یزد/تعدیل 160 کارگر در سال جدید

asdasd
کد خبر : ۲۸۳۹۷۰

کارگران کاشی کویر یزد می گویند با گذشت نزدیک به سه ماه از شروع سال جدید، هنوز بابت دستمزد فرودین و اردیبهشت و باقیمانده مطالبات مزدی مربوط به سال 93 طلبکارند.

منابع کارگری در این کارخانه کاشی کویر یزد به ایلنا گفته اند که دستمزد فروردین و اردیبهشت و اضافه کار نیمه دوم سال  93 به آنها پرداخت نشده و علاوه بر همه اینها هنوز بخشی از عیدی و سنوات سال 93 را نگرفته‌اند.

علاوه بر تاخیر در پرداخت مطالبات مزدی کارگران کاشی کویر، برخی از منابع از تعدیل گستره نیروی انسانی این واحد صنعتی در چند ماهه گذشته خبر می دهند.

در همین رابطه یکی از کارگران با بیان اینکه تعدیل نیروها در آستانه سال جدید صورت گرفت، گفت: ابتدا حدود سیصد کارگر را اخراج کردند و دلیلش آنگونه که بین همه شرکت های کاشی و سرامیک در یزد پخش شد، برگزاری تجمع اعتراضی کارگران در مقابل استانداری در بهمن ماه گذشته بود و پس از آن بود که در آستانه شب عید ، تعدادی افراد را که سابقه کاری بالای 10 سال داشتند تعدیل کردند.

این کارگر اضافه کرد:  اگرچه در نامه‌ای که مدیریت شرکت بابت تعدیل نیروها به اداره کار ارائه کرده بود قید شده که به دلیل "بازسازی خطوط" این نیروها تعدیل شده اند اما در واقع علت اصلی تعدیل نیروها، اعتراضاتی بوده که کارگران تعدیل شده به تاخیر در پرداخت حقوقها و وضعیت شرکت داشتند.

تعدیل نیروها،به بهانه بازسازی خطوط

یکی از کارگران در این رابطه می گوید،در طول این مدت تلاش کردیم به دلیل ترس از دست دادن شغلمان اعتراض نکنیم اما ادامه پیدا کردن این وضعیت باعث شد طاقت کارگران تمام شود و به همین دلیل اقدام به برگزاری تجمع در مقابل استانداری کردند تا مگر آنها فکری به حال ما کنند.

به گفته این کارگر هرچند در جلسه ای که پس از برگزاری تجمع،در استانداری با حضور مدیریت کاشی کویر و نماینده کارگران برگزار شد ،مدیریت این شرکت وعده داد به غیر از کارگرانی که دارای مشکل انظباطی خاص هستند هیچ نیرویی تعدیل نمی شود  اما باز هم در شب عید حدود 300 نفر را تعدیل کردند.

وی افزود:  پس از این تعدیل با پیگیر هایی که انجام شد  در سال 94 از طرف کارفرما با تعدادی از کارگران تعدیل شده برای بازگشت به کار تماس گرفته شد اما به غیر از یک گروه معین بیشتر کارگران تعدیل شده به دلیل وقفه‌ای که در پرونده شغلی آنها ایجاد شده بود به سرکار خود بازنگشتند.

براساس این گفته‌ها  نزدیک به نفر از کارگران تعدیل شده که بیشتر از میان کارگران باسابقه بودند حاضر نشدند تا به کار سابق خود بازگردند.

در عین حال برخی دیگر از کارگران می‌گویند که چون کارفرما از قبل به دنبال جذب نیروهای جدید بوده به همین دلیل علی رغم پیگیری های اداره کار یزد، شرایط بازگشت به کار را طوری تعیین کرده است که در نهایت  امکان بازگشت به کار بیشتر کارگرانی که 10 سال یا بیشتر سابقه کار داشتند منتفی شود.

کارفرما می گوید،بخشی از مطالبات پرداخت شده است

در همین حال «سعید اعلایی» مدیرعامل کاشی کویر یزد،ضمن تکذیب خبر عدم پرداخت برخی از مطالبات حقوقی کارگران در سال 93 گفت: کلیه مطالبات معوقه کارگران در سال 93 تسویه شده و بحث اضافه کاری که مطرح شده مربوط به اسفند ماه سال گذشته است که در آن دوره به مدت 20 روز فعالیت کارخانه متوقف شده بود و در این مدت چون کارخانه تعطیل بوده اگر کسی هم اضافه کاری داشته طبیعتا حقوقی بابت اضافه کار دریافت نمی کند.

وی اضافه کرد:غیر از حقوق اردیبهشت ماه و بخشی از حقوق فروردین ماه در حال حاضر کارگران کاشی کویر یزد هیچ مطالبه معوقه ای ندارند.

مدیریت کاشی کویر یزد، خبر تعدیل حدود 300 نفر از نیروها را هم تکذیب کرد و گفت: قبل از شروع سال جدید از 1200 نفر نیرویی که داشتیم 160 نفر تعدیل شدند و تعدادی که عنوان شده صحت ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که علت تعدیل گسترده نیروها چه بوده است بدون اشاره به اعتراضات کارگران در سال گذشته گفت: به تعدادی از این کارگران نیاز نداشتیم و برخی از آنها هم علاقه مند به ادامه کاردر کارخانه نبودند به همین دلیل قراردادشان تمدید نشد.

به گفته کارگران در طول سه سال گذشته وضعیت پرداخت مطالبات کارگران به همین شکل بوده و دستمزدها با تاخیرهای طولانی پرداخت می شده است.

کاهش صادرات و کمبود نقدینگی در برخی از شرکت های تولید کننده کاشی و سرامیک از جمله توجیهاتی است که مدیران این صنعت عمدتا به عنوان یکی از دلایل تعدیل نیروها و تاخیر در پرداخت مطالبات حقوقی کارگران بیان می کنند. 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز