خبرگزاری کار ایران

در کمیسیون کارگری شورای تامین بافق؛

جلسه رسیدگی به اخراج کارگران معدن آنومالی شمالی در غیاب نمایندگان کارگران برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۲۷۹۲۴۶

ساعتی پیش کمسیون کارگری شهرستان بافق بدون حضور کارگران معدن آنومالی شمالی برای رسیدگی به وضعیت اشتغال کارگران آن‌ها تشکیل جلسه داد.

منابع خبری ایلنا در شهرستان یزد با اعلام این خبر افزودند: در ادامه رسیدگی به وضعیت اشتغال ۴۵ کارگر معدن آنومالی شمالی ساعتی پیش کمسیون کارگری شهرستان بافق تشکیل جلسه داد اما به کارگران یا نمایندگان آن‌ها اجازه حضور در این جلسه داده نشد.

گفته می‌شود دلیل تشکیل این جلسه رسیدگی به وضعیت اشتغال همه کارگرانی است که با مصوبه قبلی این کمسیون برای کار به معدن مهدی‌آباد از زیر مجموعه‌های شرکت سرب و روی ایران منتقل شده‌بودند.

به نقل از کارگران آنومالی شمالی گفته می‌شود در پی تصمیم مدیران شرکت سنگ آهن مرکزی ایران مبنی بر توقف فعالیت این معدن کمسیون کارگری شهرستان بافق مقرر کرده بود که با مهیا شدن امکانات اولیه همچون سرویس رفت و امد آن‌ها از ابتدای سال جدید در معدن سرب و روی مهدی آباد به فعالیت‌های شغلی خود ادامه دهند.

براساس گفته این کارگران هرچند همه آن‌ها بعد از اتمام تعطیلات نوروز سال ۹۴ به استناد مصوبه کمسیون کارگری در محل جدید کار حاضر شدند اما در بدو ورود کارفرمای جدید از پذیرفتن سه نفر از آن‌ها خود داری کرد و در ادامه چون از سرویس رفت و آمد روزانه خبری نبود حدود ۱۳ نفر دیگر از آن‌ها از کارکردن در معدن مهدی آباد انصراف دادند.

در مورد باقیمانده این کارگران نیز گفته می‌شود که آن‌ها که با شرایط جدید کار کنار آمدند و بصورت مشخص حاضر شدند تا در غیاب سرویس‌های رفت و آمد روزانه از مجموع ۶ روز کاری هفته چهار روز را در معدن مانده و دو روز باقیمانده را برای سرکشی خانواده‌های خود اختصاص دهند.

با این حال این کارگران نیز معتقدند که در دو ماه گذشته دستمز آن‌ها به نسبت مدت مشابهی که در معدن آنومالی شمالی مشغول کار بودند بصورت چشمگیری کاهش یافته است.

بصورت مشخص این کارگران با یادآوری اینکه قرار بود در معدن مهدی آباد نیز‌‌ همان مزایای معدن آنومالی شمالی به آن‌ها تعلق بگیرد ادامه می‌دهند از قرار معلوم کارفرمای جدید گلایه ما را بهانه قرارداده و به تازگی اعلام کرده است که دیگر به حضور ما نیازی ندارد.

این کارگران بایادآوری اینکه در محل جدید تعداد نزدیک به ۳۰ کار آموز نیز همزمان با آن‌ها مشغول کار بودند ادامه می‌دهند: از قرار معلوم کارفرمای معدن مهدی آباد کار کردن با این کارگران را به همکاری با ما ترجیح می‌دهد زیرا این کارگران که بیشتر از بومیان منطقه هستند دیگر مانند ما به سرویس رفت و آمد نیاز ندارند.

کارگران آنومالی شمالی در عین حال مدعی نادیده گرفته شدن اصول ایمنی کار در معدن مهدی آباد نیز هستند و بصورت مشخص تاکید دارند در این واحد معدنی کارفرما از ما توقع دارد که باسرعتی بیش از سرعت مجاز قانونی لکوموتیو‌های حامل سنگ معدن را جابجا کنیم.

این کارگران در توضیح ماجرا می‌گویند: مطابق قانون سرعت لکوموتیو حامل واگن‌های خالی و پر سنگ معدن نباید از ۲۵ تا ۳۰ کیلومتر در ساعت بیشتر باشد اما در معدن مهدی آباد از ما توقع داشتند که بدون توجه به این محدودیت قانونی از سرعت مطمئنه فرا‌تر برویم.

کارگران معدن آنومالی می‌گویند هرقدر که ما در برابر توقع نابجای کارفرما مقاومت می‌کردیم در مقابل کارگران تازه کار به دلیل بی‌اطلاعی از ماجرا به رعایت شدن سرعت مطمئنه چندان اهمیتی نمی‌دادند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز