خبرگزاری کار ایران

نیمی از کارگران اعتصابی لوله و نورد صفا به کار بازگشتند/ ادامه اعتصاب در ۲ سالن

سی و پنج روز پس از آغاز اعتصاب نزدیک به ۱۰۰۰ کارگر لوله و نورد صفا، کمتر از نیمی از کارگران این کارخانه در سالن‌های «ERW» و «اسپیرال» تولید را از سر گرفته‌اند اما کارگران سالن‌های «RB» و «پوشش» کماکان به اعتصاب ادامه می‌دهند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کارگران سالن‌های ERW و اسپیرال صبح امروز (دوشنبه ۴ خرداد) پس از مشاهده نامه رئیس اداره کار تامین اجتماعی ساوه که پرداخت حق بیمه‌های عقب افتاده‌ آن‌ها را تایید کرده بود، تولید را از سر گرفته‌اند.

پرداخت یک ماه از ۵ ماه حقوق معوقه در ابتدای این هفته نیز از جمله دلایلی است که این گروه از کارگران برای خاتمه دادن به اعتصاب اعلام کرده‌اند.

از طرفی کارگران سالن‌های RB و پوشش با استناد به عدم تحقق وعده‌های پیشین کارفرما و عقب ماندگی چهار ماهه حقوق می‌گویند به اعتراض صنفی ادامه می‌دهند.

یکی از کارگران معترض در این باره به ایلنا گفته «فضای فشار و تهدید در تصمیم برخی از کارگران برای خاتمه دادن به اعتصاب بی‌تاثیر نبوده است.»

ایلنا در هفته گذشته از تهدید دو تن از نمایندگان کارگران لوله و نورد صفا در دادگستری ساوه و احضار شمار دیگری از کارگران این کارخانه به یک نهاد امنیتی خبر داده بود.

گفتنی است کارگران لوله و نورد صفا از ابتدای اردیبهشت ماه امسال در اعتراض به تعویق ۴ ماه حقوق و بیش از ۱۶ ماه حق بیمه دست از کار کشیده‌اند.

این کارگران در ابتدا حقوق ماه‌های دی، بهمن، اسفند و فروردین را طلبکار بودند اما با طولانی شدن اعتصاب، حقوق اردیبهشت ماه نیز به این فهرست اضافه شد، بنابراین با احتساب یک ماه حقوقی که کارفرما در ابتدای این هفته پرداخت کرده است، کارگران لوله و نورد صفا بازهم چهار ماه حقوق طلبکارند.

لازم به ذکر است نزدیک به ۳۰۰ کارگر این کارخانه در میانه اعتصاب با امضای طوماری اعلام کرده بودند کارفرما ۴ ماه از دستمزدشان را به گروگان گرفته است تا آن‌ها را به صورت «برده وار» وادار به کار کند.

بازداشت یک فعال کارگری دیگر در ساوه

«جعفر عظیم‌زاده»، فعال کارگری مستقل ظهر دیروز (یکشنبه ۳ خرداد) پس از مراجعه به دادگستری ساوه برای پیگیری پرونده «شاپور احسانی‌راد»، مشاور کارگران لوله و نورد صفا بازداشت شده است.

آقای احسانی‌راد شنبه هفته گذشته (۲۶ اردیبهشت) به اتهام تحریک کارگران لوله و نورد صفا بازداشت شده بود. او از فردای روز بازداشت در زندان مرکزی ساوه به سر می‌برد.

منابع کارگری می‌گویند آقای عظیم‌زاده به همراه خانواده آقای احسانی‌راد برای پیگیری پرونده بازداشت این فعال کارگری به دادگستری ساوه رفته بود.

ظاهرا بازپرس در جلسه دیروز در پی اعتراض آقای عظیم‌زاده به طولانی شدن روند رسیدگی به پرونده، او را برای بازجویی به اتاق دیگری برده است و سپس دستور بازداشت این فعال کارگری را به مدت ۲۴ ساعت صادر کرده است.

بنابر گفته این منابع، بازپرس برای آقای عظیم‌زاده تشکیل پرونده داده است و این فعال کارگری به زودی در دادگاه محاکمه خواهد شد.

کد خبر : ۲۷۹۴۴۰