خبرگزاری کار ایران

سئوال مهم شهریار از آقایان کمیسیون اصل نود

دلیل هجمه جناح خاص به فوتبال چه بود؟

آیا تخریب فوتبال و طرح این شبهه نزد افکار عمومی که فوتبال محل اصلی فساد است به آشتی مردم با این رشته ورزشی پرطرفدار می‌انجامد؟

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، پس از انتشار زودهنگام گزارش کمیسیون اصل 90 در رسانه‌ها، بسیاری از اهالی فوتبال واکنش های متفاوتی از خود نشان دادند.

گروهی از فوتبالی‌ها از این اقدام استقبال کردند و آن را مقدمه‌ای برای ریشه‌کن کردن فساد در فوتبال دانستند. عده‌ای دیگر، پا را فراتر گذاشتند و از فساد در دیگر بخش‌های کشور سخن گفتند و خواستار بررسی فساد بخش‌های دیگر شدند.

اما گروه سومی هم بود که افراد سرشناس‌ فوتبال کشور هم جزو این دسته بودند. این افراد ضمن پذیرش فساد در فوتبال به زمان انتشار این گزارش اعتراض کردند و به آن شبهه وارد کردند. از علی دایی گرفته تا مدیر کل حراست وزارت ورزش این اقدام را حاوی بار سیاسی خواندند و  اقدام کمیسیون اصل نود در راستای رسانه‌ای کردن گزارش فساد در فوتبال قبل از قرائت  در صحن علنی مجلس را غیرمنطقی و غیرقانونی دانستند. برخی از نمایندگان اصلاح طلب مجلس نیز در این باره تذکراتی را در مجلس ارائه کردند و این پرسش را مطرح کردند که چرا نمایندگان رقیب در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی به یاد مشکلات فوتبال افتاده‌اند؟

مدیر کل حراست وزارت ورزش در اعتراض به این گزارش، گفت: ما از همان ابتدا اعلام کردیم که اگر گزارشی مبنی بر تخلف وجود دارد ابتدا آن را به ما بدهید تا ما به عنوان نهاد نظارتی برخورد با افراد دخیل در این فساد را پیگیری کنیم.

این به آن معنی است که اگر مقصود اصلی این گزارش، مبارزه با فساد در فوتبال است، طبیعتا باید آن را بعد از قرائت در صحن مجلس و در صورت لزوم، تغییر و اصلاح بعضی بندها، آن را به حراست وزارت ورزش ارائه می‌دادند. نه اینکه در رسانه ها منتشر کنند و عده‌ای هم در این ماجرا، متهم شوند.

علی دایی در تازه‌ترین واکنش خود، تلویحا مطرح کرده که دلیل انتشار عجولانه این گزارش، بهره برداری سیاسی است. اکثر اعضای این کمیسیون چهره‌های خبرساز این روزهای مجلس هستند. اکنون با توجه به اینکه علی دایی چنین صحبتی را مطرح کرده، می‌توان نتیجه گرفت که انتشار گزارش کمیسیون اصل نود درباره فوتبال چندان هم زنگ و بوی ورزش نداشته است و برخی تمایلات سیاسی در این موضع گیری مشهود است.

علی دایی و امثال علی دایی همواره تاکید داشته‌اند در فوتبال هم فساد وجود دارد و مراجع امنیتی و قضایی باید درباره مبارزه با فساد در فوتبال دست به اقداماتی جدی بزنند اما آیا تخریب فوتبال و طرح این شبهه نزد افکار عمومی که فوتبال محل اصلی فساد است، می‌تواند به پویایی جامعه ورزش یا دست کم آشتی مردم با این رشته ورزشی پرطرفدار بینجامد؟ به نظر می‌رسد که نمی‌توان به سادگی از کنار کد‌هایی که علی دایی می‌دهد، گذشت.

کد خبر : ۳۴۹۹۷۸