خبرگزاری کار ایران

از سوی رییس سازمان حفاظت محیط زیست صورت گرفت‎؛

تشریح جزییات مصوبه دولت برای مبارزه با گردوغبار در خوزستان

کد خبر : ۲۵۳۱۳۰

اعتبارات مورد نیاز دستگاه‌ها باتوجه به تاکید رییس جمهور و تامین این اعتبارات در اختیار استاندار و دستگاه‌های استانی قرار می‌گیرد البته جهت‌گیری کلان در اجرای این بسته از طرف دولت دنبال می‌شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در سفر خود به استان خوزستان در محل استانداری؛ توضیحاتی را در مورد جزییات مصوب هیات دولت برای مبارزه با گردوغفار و ریزگردها در استان خوزستان تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، معصومه ابتکار در جلسه ستاد استانی مقابله با گردوغبار و شورای هماهنگی مدیریت بحران استان خوزستان گفت: شناخت ما باید براساس علم، تجربه جهانی واطلاعات دقیق از اصل موضوع باشد.

وی ادامه داد: مساله تغییر اقلیم و کاهش بارندگی در جهان قطعا تاثیرات زیادی بر وضعیت آب وهوای کشور داشته است.
همچنین در مورد این که آیا منشاء گرد وغبار خارجی یا داخلی داشت؛ باید گفت که نمی‌توان در مورد این مساله به دقت نظر داد زیرا جهش باد به صورت متناوب جهت باد را تغییر می‌دهد.

معاون رییس جمهور افزود: براساس دستور شورای عالی آب؛ انتقال آب بین دو منطقه به غیر از استفاده برای شرب برای دیگر موارد ممنوع است و چنین اتفاقی نباید هرگز بیفتد.

وی با بیان اینکه در چرخه هیدرولجیکی آب حقابه محیط زیست نباید نادیده گرفته شود؛ گفت: اصلاح الگوی آبیاری بسیار مهم است. بخش مهمی از جنوب غرب استان خوزستان دارای اراضی با کاربری کشت دیم است که به دلیل کاهش بارندگی هیچ کاشت و برداشتی در آن صورت نگرفته و این زمین‌ها به صورت بالقوه می‌تواند منشا گردوغبار باشد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در کشور ما مراکز علمی و تحقیقاتی خوبی در زمینه حل مساله گردوغبار ایجاد شده است و این مساله را پیگیری می‌کنم و به طور جدی به دنبال تدوین برنامه ویژه استان خوزستان در سه سطح کوتاه مدت میان مدت و بلند مدت با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی هستیم.

وی ادامه داد: براین اساس یک شنبه شب بسته اجرایی در هیات دولت به تصویب رسید که براساس امر به معروف و نهی از منکر اقدامات کوتاه مدتی در سالهای ۹۳ و ۹۴ به اجرا درمی‌آید.

ابتکار با بیان اینکه چندین دستگاه در این بسته اجرایی مکلف به انجام وظایفی هستند؛ اظهار کرد: سازمان هواشناسی براساس این مصوبه موظف است که با پیش بینی، پایش و اطلاع رسانی در زمینه گردوغبار فعالیت کنند. همچنین شناسایی اولویت‌بندی کانون‌های ریزگرد را در دستور کار قرار دهد.

معاون رییس جمهور تصریح کرد: انجام پژوهش و تکمیل شبکه سنجش آلودگی هوا نیز از وظایف محیط و وظایف سازمان محیط زیست قرار گرفته است. این سازمان باید در پیشگیری و پایدارسازی کانون‌های ریزگرد احیای تالاب‌ها و جلب مشارکت مردم اهتمام بورزد.

وی با بیان اینکه وزارت خارجه مکلف به همکاری‌های بین المللی و چندجانبه در راستای حل معضل ریزگردها شده است؛ اظهار کرد: اقدامات پایدارسازی در کانون ریزگردها از طریق روش‌های مختلف جزو وظایف سازمان مراتع و جنگل‌ها قرار گرفته. وزارت نفت نیز موظف به انجام عملیات تثبیت و مشارکت دربحثآزادسازی آب در تالاب هورعظیم است. وزارت نیروی همچنین موظف شده است که نسبت به تعیین حد بستر تالاب‌ها و آزادسازی حقابه آنها اقدام کند.

معاون رییس جمهور در ارتباط با وظایف وزارت جهاد کشاورزی گفت: این وزارتخانه بایداز جهت احیای اراضی خوزستان با ارایه تسهیلات بلاعوض به کشاوران اقدام کند. بانک مرکزی نیز باید از طریق بانکهای عامل تسهیلاتی را در اختیار استانداری خوزستان در جهت عایق‌سازی مدارس و درمانگاه‌ها قرار دهد. همچنین وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور نیز وظیفه‌هایی همچون هماهنگی میان دستگاه را برعهده دارند.

در ادامه معاون رییس جمهور اظهار کرد: بنابه درخواست سازمان‌های مردم نهاد که پیشنهاد انجام نظارت براجرای این مصوبه توسط نهادهای مدنی را ارایه داده‌اند؛ از استانداری درخواست می‌کنم که این مساله را نیز در اجرای این بسته در نظر بگیرد.

وی با بیان اینکه احتمالا این مصوبه مبارزه با گردوغبار استان خوزستان تا شنبه ابلاغ می‌شود؛ افزود: اعتبارات مورد نیاز دستگاه‌ها باتوجه به تاکید رییس جمهور و تامین این اعتبارات در اختیار استاندار و دستگاه‌های استانی قرار می‌گیرد البته جهتگیری کلان در اجرای این بسته از طرف دولت دنبال می‌شود.

وی با تاکید بر اهمیت توجه به رویکرد علمی برای حل مشکل ریزگردها گفت: باید در جهت تقویت و توانمندی مردم قدم برداریم.

وی همچنین در پایان به دیدار خود با عشایر منطقه هندیجان و گفت وگو با آنها؛ در ارتباط با مشکلاتی که ریزگردها برای آنها ایجاد کرده؛ صحبت کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز