خبرگزاری کار ایران

مسول امور زیستگاه‌های استان آذربایجان غربی در گفت‌وگو با ایلنا:

مساحت دریاچه ارومیه ۲ برابر شده است / برخی برنامه‌ها در انتظار تامین اعتبارند

asdasd
کد خبر : ۲۴۰۸۳۱

سطح تراز دریاچه ارومیه یک سانتی‌متر نسبت به زمان مشابه در سال گذشته افزایش داشته است؛ در صورتی که در ۱۰سال گذشته، هرسال حداقل نسبت به سال قبل ۳۰ سانتی‌متر کاهش سطح تراز را در این دریاچه داشتیم.

مسول امور زیستگاه‌های استان آذربایجان غربی با بیان اینکه مساحت دریاچه ارومیه نسبت به ابتدای پاییز دو برابر شده است، گفت: برخی از برنامه‌های ستاد احیا دریاچه ارومیه در انتظار تامین اعتبارات است.

حجت جباری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد آخرین وضعیت دریاچه ارومیه گفت: در حال حاضر سطح تراز دریاچه ارومیه به ۱۲۷۰/۵۵ متر بالاتر از سطح آب‌های آزاد رسیده است که نسبت به وضعیت مشابه در سال گذشته که ۱۲۷۰/۵۴متر بوده، یک سانتی‌متر افزایش داشته است؛ در صورتی که در ۱۰سال گذشته، هرسال حداقل نسبت به سال قبل ۳۰ سانتی‌متر کاهش سطح تراز را در این دریاچه داشتیم.

وی با اشاره به اینکه امسال به واسطه بارندگی مناسب باران در پاییز، میزان آب وارده به دریاچه خوب بوده است، ادامه داد: همچنین سطح تزار دریاچه نسبت ابتدای پاییز ۳۰ سانتی‌متر افزایش داشته است.

دبیرشورای پژوهشی محیط زیست استان آذربایجان غربی افزود: برآورده‌ها نشان می‌دهد که از ابتدای پاییز ۶۰۰ میلیون متر مکعب از طریق رودخانه‌ها و بارندگی مستقیم وارد دریاچه ارومیه شده، و سبب شده که مساحت دریاچه که در ابتدای پاییز حدود ۹۵۳ کیلومترمربع بوده(از کل مساحت ۵۶۰۰ کیلومتر مربعی دریاچه ارومیه) به ۱۸۱۷ کیلومتر مربع برسد؛ و به عبارتی حدودا دو برابر بشود.

جباری همچنین در مورد چگونگی انجام برنامه‌های ستاد احیا دریاچه ارومیه گفت: برخی برنامه‌ها همانند لایروبی مصب رودخانه‌ها تا حدودی انجام شده و برخی از پروژه‌ها مانند جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز از آب سطحی، آبیاری مدرن، ساماندهی چاه‌ها، کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی و… در انتظار تامین اعتبار است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز