کد خبر: 544398 A

عضو هیات انتخاب جشنواره فیلم کوتاه تهران:

عضو هیات انتخاب بخش داستانی سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران گفت: آثار کوتاه سینمایی ما از نظر فنی با فاصله بسیار زیادی در درجه بالاتری نسبت به آثار سینمای بدنه قرار دارند و بیشتر از ۲۰ اثری که در روند انتخاب دیدم فیلم‌های ممتازی از نظر روایت و فرم بودند.

به گزارش ایلنا، علی زمانی‌عصمتی؛ یکی از اعضای هیأت انتخاب این دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران  درخصوص ارزیابی آثار رسیده به این رویداد در مقایسه با سال‎های گذشته، گفت: مدتی از جشنواره‌های فیلم کوتاه تهران و مستند حقیقت دور بوده‌ام و از شرایط خبر نداشتم اما سال گذشته آثار حاضر در این رویداد را دیدم وخوشبختانه در جشنواره پارسال شاهد پیشرفت قابل توجهی در فرم و روایت بودم.

وی همچنین در ادامه اضافه کرد: امسال که به عنوان هیأت انتخاب در جشنواره فیلم کوتاه حضور داشتم نزدیک به تعداد ۹۰۰ فیلم رسیده به جشنواره را دیدم و همانطور که انتظار داشتم در صد بالایی از آثار که به صورت شخصی و یا با حمایت برخی انجمن‌ها ساخته شده‌اند، ضعیف بودند.

نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی «شیفتگی» با اشاره به اینکه تعداد قابل توجهی از آثار متقاضی در جشنواره نیز فیلم‌های بسیار خوبی بودند، خاطرنشان کرد: بیشتر از ۲۰ اثری که در روند انتخاب دیدم فیلم‌های ممتازی از نظر روایت و فرم بودند. آثار کوتاه سینمایی ما رشد قابل توجهی داشته است. این فیلم‌ها از نظر فنی با فاصله بسیار زیادی در درجه بالاتری نسبت به آثار سینمای بدنه قرار دارند.

زمانی‌عصمتی در ادامه صحبت‌هایش افزود: فیلم‌برداری، صدابرداری، صداگذاری، تجزیه رنگ و نور در آثار کوتاه سینمایی بسیار هنرمندانه‌تر و تا اندازه‌ای با ارزش‌تر از فیلم‌های بلند سینمایی قرار دارد. آنچه که در جشنواره فیلم کوتاه تهران بسیار به چشم می‌آید تجربه روایتی متفاوت است. آثار کوتاه سینمایی از فیلم‌های ساده و قصه‌گو به سمت آثاری مدرن و پست مدرن رفته‌اند.

وی با بیان اینکه فیلم‌های کوتاه به سمت و سوی فضای تجربه‌گرایی اما نه به معنای اکسپریمنتال رفته است، یادآور شد: به نظرم فیلم‌سازان جوانی وارد این عرصه شده‌اند که بسیار باهوش هستند اما مطالعه‌شان کم است. آن‌ها دیدگاه‌های خوبی دارند هر چند که نگاه‌هایشان را از مطالعه کسب نکرده‌اند و این مسئله با اینکه یک حسن است اما ایراداتی دارد.

عضو هیأت انتخاب سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه، دسترسی به روز و آسان به آثار کوتاه سینمای جهان را نسبت به گذشته باعث رشد فزاینده سطح سینما عنوان کرد و متذکر شد: متاسفانه نگاه اصیل و بومی که کیارستمی‌ها، کیمیایی‌ها و شهیدثالث‌ها را به سینما معرفی کرد، اکنون کمتر شده است. با اینکه آثار سینمایی ما از فرم و شکل بیشتری برخوردار شده و به سینمای روز دنیا نزدیک‌تر شده است، اما کمتر شاهد آثاری اورژینال هستیم. چراکه فیلم‌سازان جوان کمتر دیدگاه‌های خود را از کتاب‌ها، فلسفه‌ها و دنیای اطراف گرفته‌اند و بیشتر به فیلم‌ها رجوع کرده‌اند.

نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی «اوریون» درباره ارزیابی کیفی آثار کوتاه سینمایی در رقابت با فیلم‌های خارجی، تصریح کرد: تاکنون از طریق سایت‌ها و شرکت در جشنواره‌های معتبر دنیا بسیاری از آثار کوتاه سینمایی را دیده‌ام و به نظرم فیلم‌های کوتاه ایران نه تنها قابل مقایسه با آثار جهانی نیست بلکه برتر نیز بوده‌اند. همانطور که فیلم‌های بلند سینمایی رشد قابل توجهی داشته‌اند، آثار کوتاه نیز در همان حد و شاید بیشتر در سطح بین‌المللی درخشیده‌اند.

وی همچنین درخصوص جایگاه جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه توضیحاتی داد و گفت: به دلیل محدودیت‌های شرعی، قوائد و قوانین که قابل انکار نیست، در کشور ما عنوان جشنواره بین‌المللی وجود ندارد. اما جشنواره فیلم کوتاه تهران تنها رویداد بین‌المللی در کشور است چراکه این جشنواره با شرایط، قوانین و آیین‌نامه‌ها بیشتر هم‌خوانی دارد. این رویداد در دنیا نیز به لحاظ تداوم در برگزاری شناخته شده است. بسیاری از فیلم‌سازان کشورهای دیگر علاقه‌مند به شرکت در این جشنواره و جشنواره فیلم مستند حقیقت هستند.

علی زمانی‌عصمتی در پایان صحبت‌هایش متذکر شد: سال‌هاست که بودجه سینمایی به منظور برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به هدر می‌رود در صورتی‌که بین‌المللی نیست. به نظرم باید برای برگزاری جشنواره‌هایی چون فیلم کوتاه تهران و مستند حقیقت بیشتر سرمایه‌گذاری شود زیرا به استانداردها و المان‌های جهانی نزدیک‌تر هستند و نیاز است تا به کیفیت این رویدادها بیشتر پرداخته شود.

سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ۲۵ تا ۳۰ مهرماه سال‌جاری برابر با ۱۷ تا ۲۲ اکتبر ۲۰۱۷ در پردیس سینمایی ملت برگزار خواهد شد.

جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران علی زمانی‌عصمتی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر