خبرگزاری کار ایران

در اطلاعیه انجمن هنرمندان نقاش مطرح شد؛

پافشاری هنرمندان در مخالفت با ارسال گنجینه موزه هنرهای معاصر به آلمان و ایتالیا/ مسئولان کشور مداخله کنند

اعضای هیات مدیره انجمن هنرمندان نقاش که به همراه جمعی از هنرمندان و گالری‌داران در نشستی با مسئولان تور نمایشگاهی از اظهارات و توضیحات این مسئولان درباره ارسال آثار به تور نمایشگاهی به آلمان و ایتالیا قانع نشده‌ بودند؛ با ارسال اطلاعیه‌ای خواستار بازنگری مدبرانه مسئولان کشور در این زمینه شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نزدیک به دو هفته پیش (سه‌شنبه ششم مهرماه) در نشستی که علی مرادخانی‌ (معاون امور هنری وزارت ارشاد)، مجید ملانوروزی (رئیس موزه هنرهای معاصر) با نمایندگان انجمن‌های هنری، گالری‌داران و جمعی از هنرمندان داشتند، مقرر شد مدارک تفاهم نامه و لیست آثار ارسالی گنجینه موزه به آلمان و ایتالیا به انجمن نقاشان ارائه شود اما پس از گذشت دوازده روز مسولان برگزارکننده این تور نمایشگاهی هنوز مدارک و لیست آثار ارسالی را ارائه نکرده‌اند از همین رو انجمن هنرمندان نقاش که در آن نشست قانع نشده‌ بودند؛ با ارسال اطلاعیه‌ای خواستار بازنگری مدبرانه مسئولان کشور درباره ارسال آثار موزه هنرهای معاصر به این تور نمایشگاهی به اروپا شدند.

در متن این اطلاعیه‌ آمده‌است:

اطلاعیه هیات مدیره انجمن هنرمندان نقاش ایران درباره نشست موزه با آقایان مرادخانی و ملانوروزی

پیرو نامه سرگشاده هیات مدیره انجمن هنرمندان نقاش به آقای مرادخانی، نشستی در روز سه‌شنبه ۶ مهر ماه ۱۳۹۵ در کتابخانه موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد تا ایشان در حضور جمعی از اعضای هیات مدیره انجمن‌ها، مدیران گالری‌ها، خبرگزاری‌ها، هنرمندان و متخصصین حوزه هنر که به دعوت انجمن نقاشان حضور یافته بودند پاسخگوی نگرانی‌های جاری جامعه هنری ایران درباره سفر پرابهام گنجینه به خارج باشند ولی کلی‌گویی‌های ایشان و آقای ملانوروزی نه تنها مستند و قانع کننده نبودند بلکه دامنه این نگرانی‌ها را وسیع‌تر هم کردند. شرح کامل این نشست را خبرگزاری ایلنا در تاریخ ۷ مهر ۱۳۹۵ منتشر کرده است.

متاسفانه بعد از دوازده روز هنوز مدارک تفاهم نامه و لیست آثار ارسالی گنجینه موزه به آلمان و ایتالیا به انجمن نقاشان ارائه نشده است و هنوز مشخص نیست در شناسنامه آثار مالکیت آثار به نام افراد حقیقی است یا موزه. ما همچنان از لیست آثار موجود در گنجینه موزه بی‌اطلاعیم و عجله برای ارسال این آثار با چنین تعدادی (۶۰ اثر) مورد سوال است. و نمی‌دانیم چرا آقای مرادخانی می‌خواهند به گفته خودشان دست به چنین «ریسک بزرگی» بزنند. و نمی‌دانیم چه بندهایی در این قرارداد بین‌المللی بازگشت به‌موقع، صحیح، سالم و اصل همه آثار«باارزش‌ترین مجموعه هنر قرن بیستم خارج از مرزهای اروپا و آمریکای شمالی» را تضمین می‌کنند و پشتوانه این ضمانت چیست؟!

هیات مدیره انجمن هنرمندان نقاش ایران به نمایندگی از اعضای انجمن هنرمندان نقاش ایران و به همراه جمع کثیری از خانواده هنری ایران با ارسال این آثار در این شرایط مبهم مخالف است و هشدارهای لازم را بارها از طریق بیانیه، نامه سرگشاده، مصاحبه و نشست مطبوعاتی به مدیران و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتقل کرده‌ است. امیدواریم این‌بار بازنگری مدبرانه مسئولان کشور مانع تحمیل خسارت‌های احتمالی و جبران‌ناپذیر به این گنجینه بی‌نظیر که به‌حق سرمایه ملی همه ما است بشود.

هیات مدیره انجمن هنرمندان نقاش ایران

۱۸ مهر ۱۳۹۵

کد خبر : ۴۱۸۳۵۸