خبرگزاری کار ایران

مرور فرهنگ دیداری کودک و نوجوان در یک نمایشگاه

نمایشگاه کارنامه با هدف بررسی و معرفی محتوایی محصولات تولید شده برای کودکان و نوجوانان با نیم‌نگاهی به شرایط اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بین سال‌های 1330تا 1360 برگزار می‌شود.

به گزارش ایلنا، نشست خبری نمایشگاه کارنامه با حضور احسان آقایی مشاور موزه وعلی بختیاری، پیمان پورحسین و یاشار صمیمی‌مفخم کیوریتورهای نمایشگاه ، صبح روز 4 خرداد ماه در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

احسان آقایی در ابتدای این نشست گفت: موزه ها در سال های اخیر رویکردهای پژوهشی و آرشیوی را نیز دنبال می‌کنند و امروز هر نمایشگاهی در موزه‌ها به یک مبانی نظری و رویکرد مشخص نیاز دارد. نمایشگاه کارنامه نیز با همین نگاه و با یک رویکرد انتقادی در پایه تئوریک برنامه ریزی شده‌است و فرهنگ دیداری کودکان را در دوره عمومی و کلی 60 ساله و به طور خاص دوره 30 سال (1330تا1360) با نگاه انتقادی بررسی می‌کند.

آقایی افزود: این نمایشگاه بدون جهت‌گیری بیان واقعیت‌هایی است که فرهنگ تصویری کودکان را که  متاثر از فرهنگ غربی و شرقی است، بررسی می‌کند و نشان می‌دهد که فرهنگ دیداری کودکان در این دوره از آثار مبتنی بر فرهنگ غنی ایرانی بی‌بهره یا کم بهره است واین نمایشگاه می‌تواند با نگاه به گذشته، راهنمایی برای برنامه‌ریزان فرهنگ کودکان در آینده باشد.

علی بختیاری؛ کیوریتور نمایشگاه کارنامه در ادامه این نشست گفت: نمایشگاه کارنامه بر اساس دو رویکرد ،معرفی نمایشگاه‌های آرشیوی و دیگری رویکرد انتقادی بریک پایه تئوریک برنامه‌ریزی شده‌است و با توجه به اهمیت فرهنگ دیداری کودکان در دوره 30 ساله 1330 تا 1360 که از یک سو تحت تاثیر فرهنگ غرب است و از دهه 40 مورد هجمه فرهنگی شرق بخصوص شوروی هم قرار می‌گیرد ، نمایشگاه آرشیوی کارنامه طراحی شده است.

بختیاری افزود: در این دوره فرهنگ دیداری کودکان در میانه شرق و غرب قرار گرفته‌است و سرمایه‌داری این حوزه را تحت تاثیر قرار داده‌است تا زمانی که انقلاب اسلامی به پیروزی می‌رسد و در واقع باور مذهبی جامعه مغلوب سرمایه داری نمی‌شود.

بختیاری در ادامه گفت: نمایشگاه کارنامه شامل پوسترها، تصاویر، کتاب‌ها، مجله‌ها و فیلم‌ها و محصولاتی است که فرهنگ دیداری کودکان در آن دوره را بیان می‌کند و آثار این نمایشگاه از مجموعه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شورای کتاب کودک، فیلمخانه ملی ایران و مجموعه‌های شخصی تهیه شده است.

او در ادامه گفت: نمایشگاه کارنامه در واقع فرهنگ دیداری کودکان را در دوره 1330 تا 1360 و تاثیر شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را بر آن بررسی می‌کند.

بختیاری با اشاره به نمایش فیلم در نمایشگاه "کارنامه" گفت: بخش تماشاخانه کارنامه به نمایش فیلم اختصاص دارد که فیلم‌هایی درباره کودکان یا برای کودکان از همین دوره سی‌ساله که تاکنون دیده نشده‌ یا کمتر دیده شده‌اند از ششم خردادماه به مدت یک هفته در سالن سینما تک موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش در می‌آید.

پیمان پورحسین نیز در ادامه این نشست گفت: با توجه به اینکه حوزه فرهنگ دیداری کودکان تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته و فرهنگ و هنر کودکان از اهمیت زیادی برخوردار است، کارنامه به عنوان اولین نمایشگاه آرشیوی در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می‌شود و فرهنگ دیداری کودکان را که متاثر از نگاه غربی و شرقی است از نظر اجتماعی و زیبایی شناسی بررسی می‌کند.

یاشار صممی مفخم نیز در این نشست گفت: اسنادی که در این نمایشگاه ارائه شده شامل مجلات، کتاب ها، عکس‌ها و ... در همه خانه‌ها بوده است و امروز به عنوان یک نمایشگاه آرشیوی در کارنامه به نمایش گذاشته می‌شود.

افتتاحیه نمایشگاه "کارنامه" ساعت 18 روز چهارشنبه پنجم خردادماه جاری در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می‌شود و نمایشگاه تا 25 مردادماه ادامه دارد.

کد خبر : ۳۷۴۱۷۴