خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت ارشاد تاکید کرد:

حمله به سفارت و کنسولگری عربستان از سوی مردم نبوده/ بودجه‌ پاسخگوی جامعه هنری نیست

نوش آبادی گفت: به دلیل شرایط موجود در کشور در بحث بازسازی با تنگناهای اعتباری مواجه هستیم

به گزارش خبرنگار ایلنا، بیست و دومین نشست رسانه‌ای سخنگوی  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز؛ دوشنبه 14 دیماه؛ برگزار شد و حسین نوش‌آبادی پیرامون لغو پروانه روزنامه یالثارات‌الحسین و اعتبارات لازم برای بازسازی مجموعه تئاتر شهر و ادامه فعالیت‌های ارکستر سمفونیک توضیح داد.

نوش‌آبادی در ابتدای این نشست ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت شیخ نمر عالم شیعه اظهار کرد: این اعدام در راستای سیاست‌های استعماری و نیات شوم دشمنان اسلامی و ایجاد تفرقه میان مذاهب اسلامی و اختلاف‌افکنی بین شیعه و سنی تلقی می‌شود.

او قطع روابط دیپلماتیک مسئولان کشور عربستان با جمهوری اسلامی ایران را ناشی از بی‌تدبیری و بی‌خردی سیاستمداران عربستان توصیف کرد و ادامه داد: رفتار عجولانه و شتاب‌زده مسئولان کشور عربستان در قطع روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران نشان دیگری از سردگمی و سرپوش‌ گذاشتن بر جنایاتی است که عربستان مرتکب شده‌است.

نوش‌آبادی تصریح کرد: بی‌کفایتی مسئولان عربستان در تامین امنیت حجاج ایرانی روند رو به زوال این رژیم را کامل می‌کند.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس به ارائه گزارشی پیرامون جشنواره فیلم فجر پرداخت و گفت: امسال 27 سالن بخش مردمی در 14 سینما با مجموع 8هزار و 434 صندلی میزبان این جشنواره خواهد بود. در بخش فیلم اولی‌ها 34 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که در نهایت از میان آنها 11 فیلم در جدول جشنواره قرار گرفت. همچنین در بخش سودای سیمرغ 66 فیلم توسط هیات انتخاب دیده شد که در نهایت 22 فیلم را معرفی کردند. 7 فیلم انیمیشن نیز در جدول جشنواره منظور شده‌ است و 85 فیلم مستند فرم تقاضای حضور در این رقابت را پرکرده‌اند که اسامی منتخبان به همراه فیلم‌های برگزیده بخش هنر و تجربه تا هفته آینده اعلام می‌شود.

او در پاسخ به سوال‌هایی درباره حمله به سفارت و کنسولگری عربستان در ایران و تدوین سند ملی صنعت چاپ بیان کرد: حمله به سفارت و کنسولگری کشور عربستان درایران اقدامی مشکوک بوده و از سوی مردم اتفاق نیفتاده است که به نظر می‌رسد از سوی افرادی طراحی شد که در پی ایجاد اختلاف بیشتر هستند.

نوش‌آبادی افزود: عناصر این کار شناسایی و بازداشت شده‌اند که بررسی انگیزه‌های این افراد درحال رسیدگی است.

معاون پارلمانی وزیر ارشاد؛ حمله به سفارت‌خانه‌ها که از جمله اماکن دیپلماتیک هر کشور تلقی می‌شوند را براساس کنواسیون‌های جهانی رفتاری خلاف عرف توصیف کرد.

سند ملی صنعت چاپ همچنان در دست تدوین

او درباره تدوین سند ملی صنعت چاپ گفت: تهیه و تدوین نقشه راه در حوزه چاپ و نشر از سیاست‌های کلان دستگاه فرهنگی کشور محسوب می‌شود که با همکاری بخش دولتی، صنوف و بخش‌غیردولتی درحال پیگیری است.

برای بازسازی اماکن فرهنگی با کمبود منابع مواجه هستیم

نوش‌آبادی سپس در پاسخ به سوالی پیرامون کمبود منابع برای ادامه بازسازی تئاتر شهر و ادامه فعالیت‌های ارکستر سمفونیک توضیح داد: امسال به این دلیل توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سال تئاتر نامگذاری شد که هنرهای نمایشی نزد مسئولان اهمیت دو چندان پیدا کند. متاسفانه به دلیل تنگناهای مالی و اعتباری تاکنون بودجه کافی برای بازسازی اماکن مهم فرهنگی پرداخت نشده است. البته آقای جنتی در دیداری که از ادامه روند بازسازی مجموعه داشتند دستورهای لازم را برای تسریع این امر صادر کردند اما بودجه‌ها پاسخگوی جامعه هنری به ویژه در بخش تئاتر نیست.

او با بیان اینکه  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری‌های زیادی برای افزایش بودجه عرصه فرهنگ و هنرهای نمایشی داشته‌است، اظهار کرد: به دلیل شرایط موجود در کشور در بحث بازسازی با تنگناهای اعتباری مواجه هستیم اما پیش‌بینی می‌شود سال آینده با رشد 20 درصدی بودجه بخش فرهنگ مواجه باشیم که به این ترتیب می‌توان برای اتمام پروژه‌ها اظهار امیدواری کرد.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: تئاتر چنانچه آقای جنتی نیز تاکید داشتند از هنرهای مظلوم کشور است که امیدواریم از این مظلومیت خارج شود و این اتفاق در گروی تامین بودجه است.

فعالیت ارکستر سمفونیک تعطیل نخواهد شد/ واگذاری به بخش خصوصی در حد یک پیشنهاد

نوش‌آبادی همچنین درباره ادامه فعالیت‌های ارکستر سمفونیک گفت: بخش اول کمک‌های مورد نیاز در ابتدای فعالیت‌ دولت یازدهم پرداخت شد و به این ترتیب ارکستر سمفونیک و ملی که جزء وعده‌های رئیس جمهور بودند کار خود را آغاز کردند اما دغدغه برای ادامه کار و تامین نیازهای مالی همواره توسط رهبر ارکستر و دست‌اندرکاران مجموعه وجود دارد.

او ادامه داد: تامین منابع کار مشکلی است ولی اطمینان دارم اتفاقی نخواهد افتاد که شاهد تعطیلی ارکستر سمفونیک باشیم چون این مشکلات و دغدغه‌ها از چشم مسئولان کشور دور نیست. به خصوص بعد ازاینکه مدت‌ها منتظر راه‌اندازی دوباره این ارکسترها بودیم. ممکن است تنگناهای مالی گاهی در کار هنرمندان این عرصه کندی ایجاد کند اما منجر به توقف فعالیت‌ها نخواهد شد.

نوش‌آبادی همچنین واگذاری این دو ارکستر به بخش‌خصوصی را خارج از برنامه‌های وزارت ارشاد و در حد طرح یک پیشنهاد توصیف کرد.

حداقل خواسته برای تنبیه دو مامور هتاک فرودگاه جده همچنان پابرجاست

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه نشست رسانه‌ای خود به موضوع اقدام عملی در ارتباط با حرمت‌شکنی ماموران عربستانی در فرودگاه جده اشاره کرد و گفت: اقدام عملی ما در مواجه با هتک حرمت دو تن از هموطنان در فرودگاه جده به این منجر شد که ثبت‌نام برای حج عمره را به نوعی متوقف کردیم و شرط گذاشتیم تا زمانی که این دو مامور خاطی مجازات نشوند کار ادامه پیدا نمی‌کند. این حداقل خواسته برای تنبیه دو مامور هتاک همچنان پابرجاست و شاهد هستیم مسئولان کشور عربستان همچنان در این زمینه کاری انجام نداده‌اند.

او افزود: اتفاق جدید در قطع روابط از طرف عربستان می‌تواند بر روابط فرهنگی ما و اعزام حجاج تاثیربگذارد اما به طور کل بحث سازمان حج و زیارت فارغ از مسائل سیاسی پیگیری می‌شود و یک مناسک دینی است اما سردی روابط دو کشور می‌تواند بر این امور تاثیرگذار باشد و ما منتظر هستیم ببینیم سیاست مسئولان کشور در چه جهت خواهد بود.

قوانین درباره همکاری هنرمندان با شبکه‌های ماهواره‌ای روشن است

پیوستن برخی بازیگران و هنرمندان به شبکه‌های ماهواره‌ای موضوع بعدی صحبت‌های نوش‌آبادی بود که دراین رابطه اظهار کرد: ما همواره متذکر شده‌ایم که هر گونه همکاری با شبکه‌های ماهواره‌ای ـ  مصاحبه ارائه آثار و سفارش آگهی ـ که اغلب معاند جمهوری اسلامی ایران هستند جرم محسوب می‌شود. گاهی آثار بدون رضایت هنرمندان ما از این رسانه‌ها منتشر می‌‌شود که در حوزه کپی رایت قابل پیگیری است در این صورت هنرمندان باید به سرعت برای احقاق حق خود شکایت کنند و ما نیز آمادگی پیگیری داریم چون اگر جز این باشد شائبه همکاری بین دو طرف پیش می‌آید.

برگزاری نمایشگاه کتاب در باغ موزه دفاع مقدس منتفی است

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد و اسلامی همچنین درباره برگزاری نمایشگاه کتاب در باغ موزه دفاع مقدس و پاسخ شهرداری تهران به طرح این درخواست اظهار کرد: ما همچنان پاسخ رسمی وکتبی دریافت نکرده‌ایم اما شنیده‌ها و پاسخ‌های شفاهی از استنکاف شهرداری تهران در این زمینه حکایت دارد. مسئولان شهرداری پیشنهادی مبنی بر برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب را مطرح کردند که با توجه به فراهم نمودن زیرساخت‌ها تصمیمی عجولانه به نظر می‌رسد؛ البته تصمیم گیری نهایی در این زمینه با معاونت مربوطه است ولی به احتمال قریب به یقین نمایشگاه کتاب سال آینده در مصلی تهران برگزار می‌شود.

رای اکثر اعضای هیات نظارت به لغو پروانه روزنامه یالثارات‌الحسین(ع)

نوش‌آبادی درباره لغو پروانه روزنامه یالثارات الحسین(ع) و وضعیت روزنامه بهار توضیح داد: اعضای هیات نظارت بر مطبوعات صریحا به لغو پروانه روزنامه یالثارت تصمیم گرفتند. البته لازم به توضیح است این هیات 7 عضو دارد و شورایی فرادستگاهی شامل نمایندگان قوای سه گانه است. براین اساس نباید این شائبه بوجود بیاید که لغو پروانه تنها از سوی وزارت ارشاد صورت گرفته است.

او ادامه داد: هیات نظارت بر مطبوعات با استناد به بندهای 8 و 11 ماده 6 قانون مطبوعات کشور و همچنین براساس تبصره 2 ماده 6 قانون مطبوعات اقدام به لغو پروانه این نشریه کرده‌است.

معاون پارلمانی وزیر ارشاد تصریح کرد: در زمینه لغو پروانه این روزنامه در هیات اجماع وجود داشت و اکثریت اعضا نسبت به این قضیه اتفاق نظر داشته‌اند که روزنامه مورد نظر در چندین مورد نسبت به تخلف اصرار داشته و به عنوان مثال یک بار در سال 92 توقیف شده و از سال 93 تاکنون سه بار به صورت کتبی و شفاهی تذکر دریافت کرده‌است.

توقف انتشار روزنامه بهار به درخواست قوه قضائیه

او همچنین درباره روزنامه بهار عنوان کرد: فعالیت این روزنامه با استناد به رای قوه‌قضاییه به عنوان مدعی‌العموم و برمبنای بند 5 اصل 196 قانون اساسی متوقف شده و در نامه‌ای که به ما ارسال شد مطالب انتشار یافته اقدام علیه امنیت ملی تلقی شده‌است. براین اساس فعالیت تا دو ماه متوقف می‌شود تا کار در دادگاه مورد رسیدگی قرار بگیرد.

جشنواره عمار ردیف بودجه دولتی ندارد/ منابع رویدادهای غیر دولتی از نهادهای غیردولتی تامین می‌شود

نوش‌آبادی همچنین در ارتباط با پرداخت بودجه برای برگزاری جشنواره فیلم عمار و گلایه‌های مطرح شده از سوی مسئولان این جشنواره گفت: در ردیف بودجه‌های فرهنگی کشور بودجه‌ای جداگانه برای جشنواره فیلم عمار وجود ندارد. ما برای تولید فیلم‌های فاخر اعتبار در اختیار داریم اما از سوی سازمان برنامه و بودجه ابلاغیه‌ای برای پرداخت به این جشنواره وجود ندارد. همچنین معمولا حمایت از رویدادهای فرهنگی  و هنری بنا به درخواست مسئولان جشنواره‌ها صورت می‌گیرد که تا این لحظه هیچ درخواست کتبی برای دریافت اعتبار از مسئولان جشنواره عمار دریافت نکرده‌ایم.

البته بعضی از جشنواره‌های غیردولتی معمولا از نهادهای غیردولتی نیز برخودار هستند که جای نگرانی وجود ندارد. جشنواره عمار از جمله جشنواره‌های مورد حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که جوانان متعهد را به کار گرفته و در جامعه آثار مثتبی داشته است ما سال گذشته نیز حمایت‌های مادی و معنوی خود را در اختیار این جشنواره قرار دادیم که این روند ادامه خواهد داشت.

صندوق اعتباری هنر به بنگاه اقتصادی تبدیل نمی‌شود

او همچنین درباره تاسیس هلدینگ 500 میلیاردی و تبدیل صندوق اعتباری هنر به یک بنگاه اقتصادی توسط وزارت ارشاد توضیح داد: صندوق اعتباری هنر حوزه‌های گوناگونی را دربرمی‌گیرد و در آخرین گزارشی که به دست من رسیده قریب به 45 هزار نفر عضو این صندوق هستند که به تفکیک مشخص است و پیش‌بینی می‌شود این تعداد تا پایان سال به 50 هزار عضو برسد.

نوش‌آبادی با اعلام آمار دقیق اعضای صندوق اعتباری هنر بیان کرد: 6495 عضو سینمایی3959 عضو نویسندگان، 8هزار عضو مرتبط با کانون‌های قرآنی، 3869 روزنامه‌نگار و خبرنگار، 21652 هنرمند و 619 کانون مساجد عضو این صندوق هستند که تامین نیازهای این افراد کار بسیار دشواری است بنابراین ما باید به سویی حرکت کنیم که منابع  از محلی خارج از دولت و با همکاری بانک‌ها و شرکت‌های غیردولتی علاقه‌‌مند به حمایت از هنرمندان تامین شود.

او ادامه داد: منظور ما تبدیل صندوق اعتباری هنر به یک بنگاه اقتصادی نیست بلکه هنر این صندوق جذب منابع از نهادهای خصوصی و افزایش سرمایه طی همکاری با نهادهای مالی و پولی کشور است که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این زمینه هستند.

احتمال افزایش 20 درصدی بودجه بخش فرهنگ در سال آینده

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره بودجه ارائه درخواستی بخش فرهنگ گفت: احتمال هر گونه تغییر در بودجه وجود دارد ولی ما نیازهای خودمان را بررسی کرده وبه سازمان‌ مدیریت برنامه و بودجه ارائه داده‌ایم. برهمین اساس پیش‌بینی می‌شود بودجه سال‌ آینده با رشد 20 درصدی همراه باشد اما اینکه درنهایت چه اتفاقی در مجلس رخ دهد قابل پیش‌بینی نیست.

کد خبر : ۳۳۵۳۳۰