مجموع فروش گروه هنر و تجربه؛ ۸۰۰ میلیون و ۳۳۵ هزار تومان است
از میان ۱۳ فیلم که از ۱۳ مهر ماه الی ۱۳ اسفند ۹۳ به نمایش درآمدند؛ فیلم ماهی و گربه با بیش از ۴۰۰ میلیون تومان پرفروشترین فیلم گروه هنر و تجربه معرفی شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، فیلم ماهی و گربه تاکنون توانسته به فروشی معادل ۴۷۸ میلیون و ۳۰۸ هزار تومان و فیلم پرویز ۱۸۲ میلیون و ۲۳۵ هزار تومان، روایت ناپدید شدن مریم ۳۱ میلیون و ۴۶۷ هزار تومان، تابور ۱۳ میلیون و ۸۸۵ هزار تومان، آشنایی با لیلا ۱۶ میلیون و ۷۹۷ هزار تومان، پوسته ۱۹ میلیون و ۹۱۰ هزار تومان، بیداری برای سه روز ۱۵ میلیون و ۳۳۳ هزار تومان، یک شب ۲۸ میلیون و ۶۰۶ هزار تومان، از تهران تا اردیبهشت ۱۶ میلیون و ۶۹۹ هزار تومان، شب بیرون ۵ میلیون و ۴۱۵ هزار تومان، من از سپیده صبح بیزارم ۸ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان، جینگو ۱۴ میلیون و ۶۲۳ هزار تومان، آفتاب مهتاب زمین یک میلیون و ۵۶۳ هزار تومان فروش داشته و در مجموع ۸۰۰ میلیون و ۳۳۵ هزار و ۹۴۰ تومان مجموع فروش فیلمها در گروه هنر و تجربه بوده است.
گروه سینماهای هنر و تجربه با ٣۴درصد ضریب اشغال ظرف پنج ماه آغاز فعالیتش توانسته رکورد خوبی در حوزه نمایش بهجا گذارد و این درحالی است که ضریب اشغال سینمای تجاری امسال به حدود ۵درصد رسیده است!
این گروه با دراختیار داشتن فقط ٨٠٠ صندلی از ١۴٠ هزار صندلی سینمای ایران(چهار سالن سینما و دو سالن غیرسینمایی در سه کلانشهر تهران، مشهد و اصفهان) از ١٣ مهر ۹۳ توانسته ١٣فیلم سینمایی را به نمایش بگذارد و باعث خروج از رکود همیشگی سینمایی ایران در حوزه نمایش فیلمهای متفاوت شده است.
اجاره سالانه سینماها و پرداخت کل فروش فیلمها به سرمایهگذاران در روش سینمای هنر و تجربه روش منحصربهفردی است که باعث تقویت اقتصاد سینمای مستقل سینمای ایران خواهد شد و پذیرفتن بخشی از هزینه تبلیغات فیلمها توسط این گروه نیز باعث تقویت دوچندان این بخش مغفول مانده از سینمای مستقل و متفاوت خواهد شد؛ هرچند مسأله فروش و اقتصاد از اولویتهای اصلی طرح سینمای هنر و تجربه نیست و اولویتهای اصلی، فراهم آوردن امکان دیده شدن این فیلمها، و ارزیابی شدن فیلمها در فضایی فرهنگی است تا کمکی باشد به روشنتر شدن آیندة کاری و مسیر حرفهای سازندگان این فیلمها.
مهمترین کارکرد «سینمای هنر و تجربه» در سینمای ایران در تمام ابعاد سیاستگذاری سینمایی، امکان به نمایش درآمدن فیلمهای سینمایی، مستند و کوتاهی است که سالها زیرسیطرة سینمای بدنه بودهاند و خیلی از فیلمها بیش از یک دهه است که همچنان درپی پیدا کردن روزنهای به اکران هستند و در این تجربه کوتاه مشخص شد چنانچه ارادهای برای شکستن قواعد کهنه و سنتی در تمام زوایای فعالیتهای سینمای ایران وجود داشته باشد؛ بدون شک میتواند باعث خروج از بحرانهای بیشمار سینما شود و سینمای هنر و تجربه با شعار «امکان دیده شدن دهها فیلم، فقط با دراختیار داشتن نیم درصد از ظرفیت کامل سینماهای کشور» توانسته نسیم تغییر در سینمای ایران را نوید دهد.
تعیین تکلیف نمایش فیلمها و در پی آن آزاد شدن رایتهای متعلقه و امکان به وجود آمدن گردش مالی برای این سینمای متفاوت با واگذاری رایتهای متعلق به شبکههای نمایش خانگی، حقوق فیلمخانهای و مذاکرات لازم با تلویزیون برای واگذاری رایت نمایش فیلمها از دستاوردهای «سینمای هنر و تجربه» است و ذکر این نکته ضروری است که اقتصاد سینمای هنر و تجربه طبیعتاً با «صفرهای کم» عجین شده و برگشت هر میزان سرمایه از نمایش فیلمها باتوجه به میزان سرمایهگذاریهای اندک برای تولید این فیلمها باعث رونق این نوع سینما خواهد شد. تردیدی نیست که این نوع سینما، با این تعداد سالنی که در اختیار دارد، سینمای فروشهای میلیاردی نیست. هرگونه مقایسهای میان رقم فروش این فیلمها و فیلمهای سینمای بدنه اشتباه است؛ اما میتوان یک بار دیگر رقم ضریب اشغال ۳۴ درصد را با ضریب اشغال ۵ درصد مقایسه کرد. برنامهریزی اکران سانسی با شیوة «نمایش در طول زمان» و ضریب اشغال سینماهای گروه در جدول پیوست نشاندهندة تفاوت ماهوی روش متفاوت اکران این نوع سینما با سینمای تجاری است که چنانچه بخواهد این روش با مشخصات اقتصاد سینمای اکران تحلیل و ارزیابی شود برخلاف «آدرس درست» سینمای هنر و تجربه این ارزیابیها خودنمایی میکند و سیاست اصلی و اولویت اول تا دهم سینمای هنر و تجربه تا اطلاع ثانوی همان «فراهم کردن امکان نمایش این فیلمها در نیم درصد از ظرفیت کل سینماهای ایران» است و چنانچه این تحلیلها براساس این سیاست صحیح مبتنی باشد همان «آدرس درست» سینمای هنر و تجربه خود نمایی خواهد کرد.